Äventyrspedagogik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
Pedagogisk verksamhetsidé
Poetry slam Tehres Lindskog & Kristina Bruce Årets vinnare: Roberto Karlsson, Viktor Stolpe och Agnes Török.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Gimme5 historia Projektet startar 2010 Val av övningar HT 10
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vad är teknik?.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Dramadagar för årskurs 8. Årskurs 8 på Skogstorpsskolan har haft möjlighet att träffa och arbeta med författaren och dramapedagogen Marie Chantal Long.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Kärnvärden.
Ett arbetsområde om poesi
Föräldramöte augusti 2014.
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Anställningsintervjun
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Idrottspsykologi.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Mobila Skolteamet Sjöbo
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Ledarskap.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Lära för livet!.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Vad vi behöver när vi kunskapar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentationens avskrift:

Äventyrspedagogik

Ett arbetssätt som syftar till att: sätta kunskap, hälsa och personlig växt i centrum, skapa möjligheter att lära sig på ett sätt som känns meningsfullt och som skapar ett stort engagemang ta upp frågor som är viktiga för barn och ungdomar av idag nyttja utemiljön och naturen som arena för upplevelser Ett arbetssätt som syftar till att:

Kompiskonceptet

Kamratövningar Alla behövs – ingen får stå utanför Ger utmaning, men är genomförbar eftersom de har olika svårighetsgrader Olika förmågor krävs Ingen tävling, men gruppen kan utmana sig själv och utveckla förmågorna Tydliga instruktioner med symboler

Kamratbanor Passar från ca 4 år till vuxna Portabla banor så den kan byggas upp snabbt och enkelt i närområdet

Syftet med kompiskonceptet: Träna samarbete i grupp Stärka självkänslan Stärka kamratrelationerna Skapa samhörighet i klassen/skolan Förebygga mobbing Träna barnen i att reflektera och ge uttryck för sina tankar Bidra till en mer positiv arbetsmiljö Utveckla ett demokratiskt beslutsfattande Skapa förutsättningar för ett samarbetsbaserat lärande

balans, koordination, klurighet och kreativitet Vad tränas? kropps- och rumsuppfattning balans, koordination, klurighet och kreativitet

ROLLER Ledaren Experten Superpepparen Superhjälparen Observatören Materialaren

ATT TÄNKA PÅ: KONKRET OCH TYDLIG FEEDBACK POSITIV FÖRSTÄRKNING TYDLIGHET MED DET SOM INTE FUNGERAR

Äventyrprojektets struktur Introducera storyn och uppdraget Förberedelser inför uppdraget Genomförandet Avslutande av uppdraget Backspegeln Temaarbete Elevernas egna projekt

VARFÖR ? Spänningen är styrkan! Fantasin är det starkaste inlärningsinstrumentet. Man får in det visuella, auditiva och det motoriska. Senaste hjärnforskningen säger att vi minns lättare om vi har starka känslor kopplade till lärandet. Muntligt berättande levandegör historien. En tradition som håller på att gå förlorad!

SMARTKIDS – en metod att erhålla sig faktakunskap inom ett tema/område och därefter testa sig på detta. Man använder sig av grupparbete i skolarbetet enligt så kallade ”Pusselmetoden”. Eleverna får läsa in sig på faktatexter och dela med sig av sina kunskaper till sina kamrater.

Natur och hälsa- Gottne Byskolas profil- stämmer väl överens med äventyrspedagogikens andemening Med härlig natur inpå knutarna, finns alla förutsättningar för att på ett naturligt sätt kunna implementera denna pedagogik på vår skola. Äventyrspedagogiken är utarbetad av Sven- Gunnar Furmark vid Luleås Tekniska Universitet