Vem är case manager i Sverige? Vad står i fokus för lärandet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Med fokus på äldre med psykisk ohälsa
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Socialdepartementet PRIO •Långsiktighet •Gemensamt ansvartagande •Ordinarie strukturer.
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
PRIO dialogmöte 15 mars 2013.
Samverkansavtal Varför avtala om samverkan?
Partille Kommun 2012 Ingegerd Winqvist
INTEGRERAD PSYKIATRI Evidensbaserad Docent Ulf Malm
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
Case management och case managers
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Baskompetens i samverkan
1 Vilka trender syns över landet Goda exempel och aktuella rekommendationer.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Integrerad Psykiatri/RACT Intensiv case management och ACT-modellen i flexibel version ULF MALM Göteborg 6 maj 2014.
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Samordning för Psykisk (o)hälsa
I- NOD, EN DEL AV PRIO Jeanette Jonsson, V Götaland Christel Norrud, Kristianstads kommun.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Länsgemensam ledning i samverkan
Bergmansgatans stödteam Bakgrund – Historik Inventering Planerat samarbete med sjukvården.
Centrum för Psykiatri Forskning
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
NSPHiG Nationell samverkan för psykisk hälsa i Göteborg.
Beroendecentrum Värmland
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Uppföljning av implementering av Handlingsplan ökad patient-/brukarmedverkan
Integrerad Psykiatri med tillägg av FACT
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Projekt Röda Tråden Målgruppen: ”Vissa personer med psykiska funktionshinder som också har ett svårt missbruk och/eller kriminalitet t ex med LRV- dom.
Idéskiss ”ny 7,5 hp utbildning” Arbetsgruppen: Christina Stenman Ulla-Karin Schön Lisa Ask.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Case manager Genomför en omfattande utredning Hjälper brukaren nominera deltagare till Resursgruppen Har en personlig och kontinuerlig kontakt Verkar för.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Psykiatriskt samsjuklighetsteam Piteå. Bakgrund Våren 2009 gjordes en översyn av klinikens missbruks & beroendevård, där framkom att patienter med samsjuklighet.
OTP-PROJEKTET jämför bästa praxis och Integrerad Psykiatri (IP.) Från forskning till evidensbaserad praxis.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Något att tänka på när man söker pengar
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Delat beslutsfattande och SIP
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Case manager - Möjliggörare för de mest utsatta
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
629,7 tkr. Handlingsplan Psykisk Hälsa Gemensamma medel för genomförande i Skaraborg.
Samordnare samsjuklighet
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Vem är case manager i Sverige? Vad står i fokus för lärandet? Case management-konferens 31 maj – 1 juni 2007 Sonia Nilsson

Vem är Case manager i Sverige? Sjuksköterskor med specialistutbildning Skötare i psykiatrisk vård Gymnasieutbildade eller högskoleutbildade i social omsorg Socionomer Behandlingsassistenter Socialpedagoger Arbetsterapeuter m fl

I vilken organisation finns de? PO Kommun Ideella organisationer Stiftelser Case manager I ACT-team eller CM-team inom Allmänpsykiatri Beroendevård

Exempel på utbildning Utbildningar i Nationella psykiatrisamordningens fullskaleprojekt för implementering av ACT och Case management

Utgångspunkter för utbildningarna Gemensam utbildning om ACT och Case management enl modellen Integrerad psykiatri för personal inom socialtjänst och psykiatri inom ett geografiskt område som arbetar tillsammans med personer med psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder Ska genomföras på fem ställen i landet

Vård- och stödsamordning för personer med psykisk sjukdom/ psykiska funktionshinder Utbildning för team, 7,5 hp Utbildning för vård- och stödsamordnare, 30 hp Anordnas i samarbete mellan Karlstads Universitet och Evidens AB, Göteborg

Utbildning för team, 7,5 hp Mål Gemensam värde- och kunskapsbas Grundläggande färdigheter i arbetsmodellen Integrerad psykiatri Förändringsplaner för utveckling av vård- och service samverkansformer individnivå organisationsnivå.

ACT-team Tvärdisciplinära team med ansvar för en större patientgrupp Teammedlemmarna själva står i stor utsträckning för olika insatser Vård- och stödsamordnare ansvarar för kontinuitet och kontakt med ett mindre antal patienter

ACT-team Arbete sker i av patienten/klienten vald miljö Samarbete med familj, arbetsgivare och andra stöd-och vårdinstanser Tillgänglighet dygnet-runt

Utbildning för vård- och stödsamordnare, 30 hp Syfte Att införa arbetsmetoder i samarbetet med personer med psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder och deras resursgrupp som kan höja brukares livskvalitet genom att de uppnår personliga mål och blir aktiva deltagare i samhället

Forts syfte ger brukare, utförare och andra aktörer nya kunskaper som medför makt till förändring bidrar till att minska fördomar om psykiskt sjuka i samhället

Vård- och stödsamordnarens uppgift Att stödja personer som ska bli chef över sitt eget liv.

………………genom att att etablera relation att genomföra behovsinventering med patient och närstående att upprätta utvecklingsplan tillsammans med patienten som underlag för vårdplanering se till att resursgruppsmöte kommer till stånd

………………genom att att upprätthålla kontakt med patient och nätverk – uppsökande vid behov utföra direkta åtgärder utifrån gemensam eller specifik kompetens

Delkurser i utbildning för vård- och stödsamordnare, 30 p Individ och system 5 p Psykisk sjukdom - psykiska funktionshinder 5p Integrerad psykiatri i praktiken 5 p Projektarbete 5 p

Uppläggning 30 p Termin II - 7 p Termin III - 6 p Termin I - 7 p Individ och system - 5 p Integrerad psykiatri i praktiken - 2p Termin II - 7 p Psykisk sjukdom - psykiska funktionshinder - 5 p Integrerad psykiatri i praktiken - 2p Termin III - 6 p Projektarbete - 5p Integrerad psykiatri i praktiken - 1p

Referenser vid uppläggning av utbildningen FN:s standardregler för delaktighet och jämlikhet Helsingforsdeklarationen om psykisk hälsa i Europa Nationella psykiatrisamordningens betänkande

Utgångspunkter för uppläggning av utbildningen Nationella brukarrådets ”Så vill vi ha det” Forskning om ACT och case management Forskning om psykisk sjukdom, vård och service och återhämtning Modellen Integrerad psykiatri

Utgångspunkter för uppläggning av utbildningen

Kunskapsområden – gemensam kompetens –specifik kompetens Psykiatri Socialtjänst ACT Social omsorg Medicin CM Socialt arbete Omvårdnad Arbetsterapi Psykoterapi Socialt arbete Psykologi Sjukgymnastik

Pedagogik Vuxenutbildningsaspekter Ta till vara kunskap – kartläggning av kompetens Lärande i arbetet tillsammans med arbetskamrater och samverkansparter Meningsfullt lärande – anpassning till gruppens kompetens och behov

Pedagogik Uppläggning över lång tid – ger tid för omvärdering och införlivande av ny kunskap Tid för reflektion Brukarmedverkan i planering och genomförande

Pedagogik Interprofessionellt lärande Dra nytta av att Flera professioner lär tillsammans av varandra om varandra för att förbättra samarbete och vårdkvalitet

Undervisningsmetoder föreläsningar med diskussioner övningar i grupp grupparbeten

Undervisningsmetoder patientarbete handledning hemuppgifter individuellt och i grupp litteraturstudier

Vad står i fokus för lärandet?

Utbildning för team, 7,5 hp Värdebas enligt modellen Integrerad psykiatri Autonomi Delaktighet- självbestämmande Gemensam beslutsfattande

Utbildning för team, 7,5 hp Kunskapsbas Modellen Integrerad psykiatri Arbete i ACT-team med case management Vårdplanering i samverkan Psykopedagogiska metoder Förändringsarbete i samverkan

Utbildning för team, 7,5 hp Grundläggande färdigheter Resursgruppsarbete Problemanalys och kartläggning Ömsesidig informationsförmedling i resurs- gruppen

Utbildning för team, 7,5 hp Grundläggande färdigheter Problemlösning och kommunikationsträning Registrering av tidiga tecken Stresshantering

Utbildning för team, 30 hp Mål - Individ och system, 7,5 hp Kunskap om Brukarnas livssituation Etiska frågor Stigmatisering och empowerment Lagstiftning och ansvarsförhållanden Vård- och serviceutbud Organisation och samverkan

Utbildning för team, 30 hp Mål -Psykisk sjukdom – psykiska funktionshinder, 7,5 hp Specifik metodik vid vård- och stöd vid olika psykiatriska diagnoser Diagnostik och åtgärder vid psykiska funktionshinder Samsjuklighet i missbruk, beroende och fysisk ohälsa Preventiva åtgärder för att förhindra fysisk ohälsa, suicid och våld

Men HUR är svårt, sa Puh Alla har problem med HUR

Utbildning för team, 30 hp Mål - Integrerad psykiatri i praktiken, Termin I Att kursdeltagarna kan använda färdigheter enl IP med fokus på etablering av kontakt, kartläggnings-, vård- och krisplaneringsarbete

Mål - Integrerad psykiatri i praktiken Termin II Att kursdeltagaren kan använda färdigheter enl IP –med fokus på gemensamt beslutsfattande och psykopedagogiska insatser och tillämpa kunskaper om psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder

Mål - Integrerad psykiatri i praktiken Termin III Att kursdeltagaren kan använda färdigheter enl IP med fokus på metoder för återfallsprevention,suicidrisk, risk för våld samt kvalitetsarbete och utvärdering

Mål -Projektarbete Att kursdeltagaren med hjälp av litteraturen skriftligt och muntligt kan beskriva arbetsprocessen i den praktiska tillämpningen av IP och ge förslag till utveckling av arbetssättet inom verksamheten

Fokus för lärandet Etiskt handlande Faktakunskap Vårdprocessen Interventioner Gemensamma kunskaper för ACT-arbete resp Gemensamma kunskaper för CM-arbete

Nu kan jag - Puhhhhhh Enligt Puh