Vem är case manager i Sverige? Vad står i fokus för lärandet? Case management-konferens 31 maj – 1 juni 2007 Sonia Nilsson
Vem är Case manager i Sverige? Sjuksköterskor med specialistutbildning Skötare i psykiatrisk vård Gymnasieutbildade eller högskoleutbildade i social omsorg Socionomer Behandlingsassistenter Socialpedagoger Arbetsterapeuter m fl
I vilken organisation finns de? PO Kommun Ideella organisationer Stiftelser Case manager I ACT-team eller CM-team inom Allmänpsykiatri Beroendevård
Exempel på utbildning Utbildningar i Nationella psykiatrisamordningens fullskaleprojekt för implementering av ACT och Case management
Utgångspunkter för utbildningarna Gemensam utbildning om ACT och Case management enl modellen Integrerad psykiatri för personal inom socialtjänst och psykiatri inom ett geografiskt område som arbetar tillsammans med personer med psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder Ska genomföras på fem ställen i landet
Vård- och stödsamordning för personer med psykisk sjukdom/ psykiska funktionshinder Utbildning för team, 7,5 hp Utbildning för vård- och stödsamordnare, 30 hp Anordnas i samarbete mellan Karlstads Universitet och Evidens AB, Göteborg
Utbildning för team, 7,5 hp Mål Gemensam värde- och kunskapsbas Grundläggande färdigheter i arbetsmodellen Integrerad psykiatri Förändringsplaner för utveckling av vård- och service samverkansformer individnivå organisationsnivå.
ACT-team Tvärdisciplinära team med ansvar för en större patientgrupp Teammedlemmarna själva står i stor utsträckning för olika insatser Vård- och stödsamordnare ansvarar för kontinuitet och kontakt med ett mindre antal patienter
ACT-team Arbete sker i av patienten/klienten vald miljö Samarbete med familj, arbetsgivare och andra stöd-och vårdinstanser Tillgänglighet dygnet-runt
Utbildning för vård- och stödsamordnare, 30 hp Syfte Att införa arbetsmetoder i samarbetet med personer med psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder och deras resursgrupp som kan höja brukares livskvalitet genom att de uppnår personliga mål och blir aktiva deltagare i samhället
Forts syfte ger brukare, utförare och andra aktörer nya kunskaper som medför makt till förändring bidrar till att minska fördomar om psykiskt sjuka i samhället
Vård- och stödsamordnarens uppgift Att stödja personer som ska bli chef över sitt eget liv.
………………genom att att etablera relation att genomföra behovsinventering med patient och närstående att upprätta utvecklingsplan tillsammans med patienten som underlag för vårdplanering se till att resursgruppsmöte kommer till stånd
………………genom att att upprätthålla kontakt med patient och nätverk – uppsökande vid behov utföra direkta åtgärder utifrån gemensam eller specifik kompetens
Delkurser i utbildning för vård- och stödsamordnare, 30 p Individ och system 5 p Psykisk sjukdom - psykiska funktionshinder 5p Integrerad psykiatri i praktiken 5 p Projektarbete 5 p
Uppläggning 30 p Termin II - 7 p Termin III - 6 p Termin I - 7 p Individ och system - 5 p Integrerad psykiatri i praktiken - 2p Termin II - 7 p Psykisk sjukdom - psykiska funktionshinder - 5 p Integrerad psykiatri i praktiken - 2p Termin III - 6 p Projektarbete - 5p Integrerad psykiatri i praktiken - 1p
Referenser vid uppläggning av utbildningen FN:s standardregler för delaktighet och jämlikhet Helsingforsdeklarationen om psykisk hälsa i Europa Nationella psykiatrisamordningens betänkande
Utgångspunkter för uppläggning av utbildningen Nationella brukarrådets ”Så vill vi ha det” Forskning om ACT och case management Forskning om psykisk sjukdom, vård och service och återhämtning Modellen Integrerad psykiatri
Utgångspunkter för uppläggning av utbildningen
Kunskapsområden – gemensam kompetens –specifik kompetens Psykiatri Socialtjänst ACT Social omsorg Medicin CM Socialt arbete Omvårdnad Arbetsterapi Psykoterapi Socialt arbete Psykologi Sjukgymnastik
Pedagogik Vuxenutbildningsaspekter Ta till vara kunskap – kartläggning av kompetens Lärande i arbetet tillsammans med arbetskamrater och samverkansparter Meningsfullt lärande – anpassning till gruppens kompetens och behov
Pedagogik Uppläggning över lång tid – ger tid för omvärdering och införlivande av ny kunskap Tid för reflektion Brukarmedverkan i planering och genomförande
Pedagogik Interprofessionellt lärande Dra nytta av att Flera professioner lär tillsammans av varandra om varandra för att förbättra samarbete och vårdkvalitet
Undervisningsmetoder föreläsningar med diskussioner övningar i grupp grupparbeten
Undervisningsmetoder patientarbete handledning hemuppgifter individuellt och i grupp litteraturstudier
Vad står i fokus för lärandet?
Utbildning för team, 7,5 hp Värdebas enligt modellen Integrerad psykiatri Autonomi Delaktighet- självbestämmande Gemensam beslutsfattande
Utbildning för team, 7,5 hp Kunskapsbas Modellen Integrerad psykiatri Arbete i ACT-team med case management Vårdplanering i samverkan Psykopedagogiska metoder Förändringsarbete i samverkan
Utbildning för team, 7,5 hp Grundläggande färdigheter Resursgruppsarbete Problemanalys och kartläggning Ömsesidig informationsförmedling i resurs- gruppen
Utbildning för team, 7,5 hp Grundläggande färdigheter Problemlösning och kommunikationsträning Registrering av tidiga tecken Stresshantering
Utbildning för team, 30 hp Mål - Individ och system, 7,5 hp Kunskap om Brukarnas livssituation Etiska frågor Stigmatisering och empowerment Lagstiftning och ansvarsförhållanden Vård- och serviceutbud Organisation och samverkan
Utbildning för team, 30 hp Mål -Psykisk sjukdom – psykiska funktionshinder, 7,5 hp Specifik metodik vid vård- och stöd vid olika psykiatriska diagnoser Diagnostik och åtgärder vid psykiska funktionshinder Samsjuklighet i missbruk, beroende och fysisk ohälsa Preventiva åtgärder för att förhindra fysisk ohälsa, suicid och våld
Men HUR är svårt, sa Puh Alla har problem med HUR
Utbildning för team, 30 hp Mål - Integrerad psykiatri i praktiken, Termin I Att kursdeltagarna kan använda färdigheter enl IP med fokus på etablering av kontakt, kartläggnings-, vård- och krisplaneringsarbete
Mål - Integrerad psykiatri i praktiken Termin II Att kursdeltagaren kan använda färdigheter enl IP –med fokus på gemensamt beslutsfattande och psykopedagogiska insatser och tillämpa kunskaper om psykisk sjukdom/psykiska funktionshinder
Mål - Integrerad psykiatri i praktiken Termin III Att kursdeltagaren kan använda färdigheter enl IP med fokus på metoder för återfallsprevention,suicidrisk, risk för våld samt kvalitetsarbete och utvärdering
Mål -Projektarbete Att kursdeltagaren med hjälp av litteraturen skriftligt och muntligt kan beskriva arbetsprocessen i den praktiska tillämpningen av IP och ge förslag till utveckling av arbetssättet inom verksamheten
Fokus för lärandet Etiskt handlande Faktakunskap Vårdprocessen Interventioner Gemensamma kunskaper för ACT-arbete resp Gemensamma kunskaper för CM-arbete
Nu kan jag - Puhhhhhh Enligt Puh