ESTER ESTER En introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Om risk- och skyddsfaktorer
Henrik Andershed, Professor Anna-Karin Andershed, Fil.dr.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Introduktion till SOFIA-studien
DOK-systemet 1 • Utvärderings- och dokumentationsinstrument • Bygger på intervjuer med klienter vid inskrivning, utskrivning och uppföljning. • Möjlighet.
Risk, skydd och strukturerad bedömning
En reviderad läroplan för förskolan
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Barnens behov i centrum
Lars Niklasson Linköpings universitet
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Säkerhetskulturmätningar hos enheter inom Västra Götalandsregionen
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottslig utbildning för Gymnasiet, Uppsala Välkomna! Välkomna!
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
1 Vilka trender syns över landet Goda exempel och aktuella rekommendationer.
Projektet Insatser för unga med dålig psykisk hälsa
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Systematisk uppföljning UIV
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff Välkomna!.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Överenskommelse om samordning kring barn
Välkommen till domarutbildningen
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
E-introduktion Karin Ingvarsson. Bakgrund - E-lärande i Jönköpings kommun  En handlingsplan för e-lärande togs fram för Jönköpings kommun under 2006.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Anmälan Ungdomar i behandling 9 april 2008 ”Forskning pågår” 2008:
Hur kan vi förstå begreppet?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Vägledning för användning av Check: RBMK (Version 2.0)
Skolan som arena för psykisk hälsa
Bedömning av individens kriminalitet
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
- att kartlägga psykosociala risker
Att håll och utvecklas som ledare
FSO dagar 2019.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

ESTER ESTER En introduktion

Vad är ESTER? Ett forskningsbaserat bedömningssystem som innehåller (1) ett screeningsystem (ESTER-screening) (2) ett strukturerat bedömningsinstrument (ESTER-bedömning). Ett datorstöd som förenklar tolkning av resultat, professionellt samarbete, etc. Risk-behovsbedömning av risker och skydd bland unga (0-18 år) med eller i riskzonen för normbrytande beteende Kan användas både i förebyggande och behandlande sammanhang Gjort för uppföljning över tid – t.ex. Före och efter insats Gjort för att kunna användas av samtliga verksamheter.

Varför viktigt med strukturerad risk-behovsbedömning? Kan vi vara riktigt effektiva i insatser om vi inte innan insatserna identfierar den unges specifika risker och brister i skydd? Om vi gör en sådan specifik bedömning Individuell risk-skyddsprofil -> insatsplan Då kan vi sätta in specifika insatser som kan reducera de aktuella riskerna och stärka de aktuella skyddsfaktorerna Bra förutsättningar för insatserna

Varför viktigt med strukturerad risk-behovsbedömning? (forts.) En bra risk-behovsbedömning kan bidra till effektivare insatser! Minskar subjektivitet och godtycklighet i bedömningar Ökad samstämmighet mellan oberoende bedömare Kan användas för att följa upp effekter av insatser Utvärdering på individ- och organisationsnivå

ESTER är utvecklat av forskare i samarbete med praktik Utvecklat av Henrik Andershed, docent i psykologi och Anna-Karin Andershed, fil.dr. i psykologi. Verksamma vid Örebro universitet. Kommentarer och förslag från: Praktiker från förskola/skola, socialtjänst, BUP, etc. Forskare inom området Har formats genom praktisk och vetenskaplig prövning Oktober 2007 - Pilotversion– Praktisk testning - Revisioner April 2008 - Version 1 – Praktisk testning – Revisioner – Vetenskaplig testning Oktober 2008 - Version 2 - forts. vetenskaplig testning – Januari 2009 - påvisad interbedömarreliabilitet Januari 2009 – släpps till praktik utanför forskning

Att användas av alla verksamheter och professioner som arbetar med barn och ungdomar Samtliga som går utbildning kan använda ESTER (oavsett förkunskaper) Använder ett neutralt, basalt språk och sätt att mäta risker och skydd som alla verksamheter ska kunna acceptera, hantera och tycka är relevant Förbättra kommunikation och samarbete mellan verksamheter Datorstödet underlättar samarbete

ESTER - relation till annat och vilken är målgruppen? ESTER-bedömning är tänkt att komplettera utredningar som genomförts med stöd av t.ex. BBiC, DSM-IV-TR eller annat ambitiöst utredningsverktyg. ESTER är relevant att användas t.ex. på: Unga som begått brott Unga i riskzonen för normbrytande beteende Med riskfaktorer eller brister på skyddsfaktorer – eller båda Hjälper att identifiera vilka specifika riskfaktorer som finns i det specifika fallet och vilka skyddsfaktorer som brister En specifik risk-skyddsprofil -> insatsplan

Unga med eller i riskzonen för normbrytande beteende Med normbrytande beteende menas beteenden som på olika sätt bryter mot gällande normer och regler i den miljö individen befinner sig. Kan innebära allt ifrån regelbrott som att skolka från skolan, snatta och klottra till mer allvarliga förseelser som till exempel att slåss (fysisk aggressivitet), sexuellt ofreda andra och att plåga djur. Hög risk för långvariga psykosociala problem bland barn och unga med normbrytande beteende Unga med eller i riskzonen för normbrytande beteende bör prioriteras ESTER-systemet är tänkt för denna breda grupp

ESTER baseras på ett ”risk-skyddsperspektiv” Detta innebär: Identifiering/bedömning av riskfaktorer Identifiering/bedömning av skyddsfaktorer Bedömningen ger en unik ”risk-skyddsprofil” för den unge Gör insatsplan som syftar till att: Reducera de riskfaktorer som finns Stärka de skyddsfaktorer som brister

Vad är risk- och skyddsfaktorer? Riskfaktor Något som ökar sannolikheten/risken för normbrytande beteende. Skyddsfaktor Något som fungerar som en buffert mot risk, eller som en mekanism som förändrar effekterna av att exponeras för risk Minskar sannolikheten för att risker ska leda till normbrytande beteende

Risker och skydd som mäts i ESTER-bedömning Risker och skydd som har mest praktisk betydelse för insatser till unga i riskzonen Risker och skydd som: (1) kan gå att påverka och förändra (2) kan anses vara direkt snarare än indirekt kopplade till den unges risk för normbrytande beteende. De risker och skydd som bedöms är uttryck för föränderliga saker Ger den viktiga signalen om att man utgår ifrån att ett problem går att arbeta med, förbättra och t.o.m. lösa.

Risker som bedöms i ESTER-bedömning Hos den unge Hos familjen Trotsighet, ilska eller oräddhet Överaktivitet, impulsivitet eller koncentrationssvårigheter Svårigheter med medkänsla, skuld eller ånger Bristfälliga språkliga förmågor eller skolprestationer Negativa problemlösningar, tolkningar eller attityder Nedstämdhet eller självskadande beteende Normbrytande beteende Alkohol- eller droganvändning Problematiska kamratrelationer Föräldrarnas egna svårigheter Svårigheter i föräldra-barnrelationen Föräldrarnas svårigheter med uppfostringsstrategier

Skydd som bedöms i ESTER-bedömning Hos den unge Hos familjen Positiv skolanknytning och prestationer Positiva förhållningssätt eller problemlösningar Positiva umgängen och aktiviteter Den unges medvetenhet och motivation Föräldrarnas ork, engagemang, eller stöd Föräldrarnas positiva attityder och uppfostringsstrategier Föräldrarnas medvetenhet och motivation

En viss tidsperiod bedöms Man bedömer en bestämd tidsperiod tillbaka i tiden 1-36 månader tillbaka i tiden Man väljer som professionell detta Utgår ifrån vad som är syftet med bedömningen Längre tid tillbaka vid den första bedömningen?

ESTER-bedömning Forskningsbaserat strukturerat risk-behovsbedömningsinstrument av risker och skydd för normbrytande beteende hos unga 0-18 år 19 risk- och skyddsfaktorer Beslutstöd inför insatser Inbjuder till uppföljande bedömningar (t.ex. före och efter insatser) Datorstöd som förenklar tolkning, presentation och samarbete

ESTER-bedömnings huvudsakliga syfte Syftet med ESTER-bedömning är att fungera som ett strukturerat, forskningsbaserat beslutstöd för den professionelle inför val och beslut om vilka insatser som ska sättas in till den unge.

Delar i en ESTER-bedömning En ESTER-bedömningsbok fylls i vid varje ny ESTER-bedömning: Bakgrund Informationsbas Bedömning av de 19 risk- och skyddsfaktorerna Man kan välja att endast använda denna del om man så önskar (dvs. göra bedömning av de 19 faktorerna men inte använda övriga delar i ESTER-bedömningsbok) Planerade insatser Genomförda insatser Uppföljningsanalys

Exempel på informationskällor som kan användas för att göra en ESTER-bedömning. OBS! Samtliga av dessa källor måste inte användas.

Vad har man tid med och vad är möjligt? Hitta ett sätt som fungerar tidsmässigt i din verksamhet att samla in information från minst två olika källor (t.ex. föräldrar och lärare eller föräldrar och den unge). Värna om kvalitén.

Bedömning av en riskfaktor i ESTER-bedömning

Datorstöd till ESTER-bedömning Användarvänligt Via internet Följer datainspektionens riktlinjer, PUL, etc. På säker server med dubbla lösenord, kryptering. Underlättar: Tolkning och presentation av resultat Visualiserar resultaten på enkelt sätt Rapporterna som produceras kan användas direkt med föräldrar och den unge Samarbete mellan kollegor och verksamheter Kan enkelt dela och flytta klient till annan ESTER-användare

Startsida för klient

Risk-skydds profil

Sammanställning över tid av varje risk- och skyddsfaktor

Summerande stapeldiagram - risker

Summerande stapeldiagram - skydd

ESTER-screening Kort frågeformulär om styrkor och svagheter/svårigheter – 4 sidor (ca 15 minuter) Fokus framförallt på riskfaktorer Huvudsyfte: Att screena för att se vilka barn/ungdomar som är i behov av mer detaljerad bedömning/insatser Versioner till: Föräldrar/vårdnadshavare (med eller utan familjerisker) Professionell (t.ex. lärare, behandlingsassistent, etc) (med eller utan familjerisker) Den unge själv (10 år eller äldre) (med eller utan familjerisker)

ESTER-screening (forts.) Två öppna frågor om styrkor och svagheter/svårigheter Ett antal kryssfrågor om riskfaktorer hos den unge och i familjen (familjedelen kan väljas bort) Ett öppen fråga i slutet om upplevt behov av hjälp eller stöd

ESTER-utbildning och stöd ESTER-grundutbildning En heldag.- Samtliga ESTER-användare skall genomgå grundutbildningen - Utbildningen är introducerande och förutsätter egenstudier av ESTER-manual – Intyg erhålls. ESTER-handledarutbildning En halvdag - Två personer från varje enhet/arbetsplats/team görs till ESTER-handledare. - Handledarna har tillång till daglig support via e-post. - ESTER-handledare erbjuds ESTER-fortbildning.- Utbildningen fokuserar på handledarens roll, supportfunktionen samt djupare genomgång av ESTER-manualen - Föreslås hålla i kontinuerliga ESTER-träffar lokalt - Intyg erhålls. ESTER-fortbildning En halvdag. En första fortbildning ca 2-3 månader efter grundutbildningen. Riktar sig främst till handledarna – Övriga också välkomna i mån av plats.

Viktig litteratur för socialtjänsten www.socialstyrelsen.se

BBiC i kombination med mer specifikt risk-behovsbedömningsintrument ”BBIC är inget standardiserat bedömningsinstrument utan utmärks av flexibilitet när det gäller både struktur och innehåll. Därför kan det vara värdefullt att inom ramen för en utredning enligt BBIC använda standardiserade bedömningsinstrument som komplement i den mån sådana finns. ”

ESTER är forskningsbaserat ESTER är forskningsbaserat på så sätt att de riskfaktorer och skyddsfaktorer som mäts/bedöms har påvisats vara just risk- och skyddsfaktorer i empirisk forskning. Observera dock att ESTER som instrument är relativt nytt och forskning på dess psykometriska egenskaper (reliabilitet och validitet), samt praktiska funktion och nytta pågår. Forskningsresultat läggs upp på www.ester-bedomning.se

Implementering av ESTER Viktigt att man upplever behov av utveckling/förbättring vad gäller bedömningar Annars inga bra förutsättningar för framgångsrik implementering Att man anser att ESTER är den metod som kan bidra med denna utveckling Välja annat instrument annars? Att man har en implementeringsplan och håller sig till den Planera in grundutbildning, handledarutbildning och fortbildning direkt. Planera ESTER-möten, etc. Ledningen behöver ge stöd åt implementeringsprocessen Chefer bör gå ESTER-grundutbildning och sen ge tid åt instudering, övning, etc. Ge en mindre grupp mer tid i början för att komma igång och visa vägen istället för att ge alla lite tid? Implementering tar tid

www.ester-bedomning.se