Pedagogiska teorier Janeth Leksell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Etik – Moral - Människosyn
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Det behavioristiska perspektivet
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Etik- Modet att välja!.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kunskapskrav och matriser
Kommunikation och samspel
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Skolutveckling genom aktionsforskning
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Barnkonventionen i förskolan
Psykologi Introduktion.
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Presentationens avskrift:

Pedagogiska teorier Janeth Leksell

Lärandesituationer inom diabetes Lärare vet för lite om diabetes hos elever Publicerad 9 september 2015 Att ha diabetes och gå i skolan kan vara en utmaning för både elev och lärare. För att öka kunskapen om sjukdomen ska nu Svenska Diabetesförbundet satsa på föreläsningar för skolfolk runt om i Sverige.

Innehåll i föreläsningen Pedagogisk grundsyn - Synen på lärande Pedagogiska teorier Pedagogisk grundsyn

Pedagogisk grundsyn Medveten om innebörden av en pedagogisk grundsyn är av betydelse för exempelvis hur vårdaren planerar och genomför undervisning för lärande. Medvetenheten bidrar till en trygghet och säkerhet i undervisningssituationer

Synen på lärande Synen på vad lärande är och hur lärande skapas skiljer sig åt Pedagogiska traditioner representerar skilda perspektiv på hur undervisning eller lärande kan förstås och förklaras. Ett pedagogiskt perspektiv kan inte ensamt möta alla pedagogiska utmaningar.

Pedagogisk tradition Därför beskrivs olika pedagogiska traditioner inom pedagogiken: behavioristisk, kognitivistisk, livsvärldsfenomenologi och sociokulturell tradition. De har valts därför att de har en pedagogisk betydelse inom vårdutbildning och vården.

Behavioristisk tradition Beteende- och förmedlingspedagogik eller inlärningspsykologisk pedagogik 1930-talet Den utgår från en människosyn där en persons beteende ses som ett svar (respons) på en positiv eller negativ uppmaning (stimuli). Svaret bedöms som rätt eller fel Beröm eller bestraffning Drivkraften anses inte komma från den lärande själv utan från miljön. Kunskap som en produkt. Undervisning att initiera pedagogiska aktiviteter som Påverkar beteendet och tänkande Undervisaren ”lär ut” något som den lärande förväntas ”lära in”

Vilka företräder Behavioristisk tradition? Företrädare för den Behavioristiska traditionen har varit: Burrhus Fredrik Skinner (1904-1990) Ivan Pavlov (1849-1936) John Watson (1878-1956)

Kognitivistisk tradition Den Kognitivistiska traditionen - dialogpedagogik Kognitivism kan hänföras till latinets ”cognitio” som betyder tänkande eller uppfattning. Människan är en aktiv varelse som strävar efter att förstå sin omgivning och finna mening i livet. Inre motivation av att vilja lära och att känna sig kompetent. Läraren utgår från det konkreta och dialog används som ett verktyg: ”Hur tänker du då?” Kunskap ses som en process, något som leder till personlig utveckling genom att individen uppmanas att tänka och fundera.

Vilka företräder Kognitivistisk tradition? John Dewey (1859-1952) Jean Piaget (1896-1980) Malcolm Knowles (1913-1997)

Humanistisk psykologi Lärandet ses som ett naturligt förhållningssätt till livet Målet är självförverkligande Det egna personliga växande är det viktiga En förutsättning för demokrati Människosyn att alla kan lära sig

Vilka företräder den humanistiska traditionen? Carl Rogers (1902-1987) Abraham Maslow (1908-1970) Paulo Freire (1921-1978)

Livsvärldsfenomenologi tradition Den fenomenologiska tradition det pedagogiska mötet med patienten riktas uppmärksamheten mot det som ska läras Läraren bör utveckla en pedagogisk känslighet och öppenhet för den pedagogiska situationen och mötet med den lärande.

Vilka företräder livsvärldsfenomenologi? Max van Mannen (1942- ) Ros-Marie Parses, omvårdnadsteori (1924 ?-)

Grundläggande reflektion Grundläggande för utvecklande av en pedagogisk grundsyn omfattar reflektion kring följande sex frågor: Vad är? – den ontologiska frågan Vad är sant/falskt? – den epistemologiska frågan Vad är gott/ont? – den etiska frågan Vad är en människa? – frågan om människosyn Vad ska undervisas? – samhällets syn utifrån regler, författningar Hur ska det undervisas? – metodfrågan

Ontologi Ontologi är läran om vad som existerar (verkligheten) och vad det betyder att någonting existerar. Ontologi kommer av grekiskans ”on”, genitiv ontos "varande" och logia "lära", av logos "ord". I sin yrkesutövning använder exempelvis sjuksköterskan både observation (objektivism) och reflektion (subjektivism)  

Den epistemologiska frågan Den bokliga kunskapen är en sorts kunnande Hantverkskunnandet är en annan sorts kunskap, liksom vår förmåga att cykla eller dansa balett. Själva livet ger oss också ytterligare en kunskap i form av erfarenhet, klokskap och visdom. Den stora utmaningen idag är att urskilja relevant och säker kunskap i den flod av kunskapsinformation som ständigt är närvarande.

Aristoteles (materia) och Platon (sinnevärlden) Epistemi: Betyder kunskap eller vetenskap. Begreppet handlar om att kunna dra slutsatser, ställa samman, urskilja, jämföra, räkna ut och bilda sig en uppfattning om ett fenomen. Doxa: Betyder åsikt. Doxa anses vara den allmänna uppfattning en grupp människor i ett sammanhang har, exempelvis i ett politiskt parti. Techne: Betyder konst i en vid bemärkelse. Techne handlar om ”det som sitter i kroppen” som att lära sig cykla, eller sätta en venflonkateter. Även om man teorestiskt kan berätta om hur man cyklar betyder det inte att man praktiskt kan utföra det. Fronesis: Betyder klokhet. Fronesis handlar om att kunna bedöma, värdera, leva sig in i, ha medkänsla och kunna ta ställning.

Den etiska frågan De mål, regler och författningar som styr vår pedagogiska verksamhet uttrycker uttalade eller outtalade värderingar, exempelvis patientjournallagen Den metod, eller de medel vi väljer vid genomförande och utvärdering baserar sig på en individs värderingar

Människosynsfrågan innehåller värderingar om bör handla och bemöta andra människor. . Ett uttryck för människosyn är att människan är fri, skapande, reflekterande och ansvarig för sina val och handlingar, dvs. människans ses som en aktiv varelse som styr sitt eget liv. Ett uttryck är att människan är ofri, har ingen egen förmåga till reflektion, utan ansvar för sina egna handlingar och tillhörande en biologisk art, dvs. människan ses som en passiv människa som måste styras. En person förvärvar sin människosyn genom uppfostran, utbildning, upplevelser och erfarenheter. Människosynen behöver inte vara oföränderlig utan kan utvecklas och fördjupas

Vad ska undervisas? Statsmakterna i Sverige har via lagar och författningar stöttat patientens tilltro till den egna förmågan att ta hand om sin sjukdom och värna om sin hälsa. Hälso- och sjukvårdslagen (SFS 1982) har funnits sedan 1982. Hälsa som utfallsmått snarare än begreppet frisk har synliggjorts i lagar, författningar och riktlinjer

Broschyrer är i sammanhanget bara undantagsvis till hjälp då de oftast ensidigt utgår från sjukvårdens perspektiv; där radas komprimerad fakta på varandra och de är därför ofta tråkiga och oinspirerande att läsa. Och det här? Ur ett framtidsperspektiv har en ny lag, benämnd Patientlag (Patientlag, 2014:821), börjat gälla från den 1 januari 2015. Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning, samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet

Hur ska det undervisas? Beror på! Bra att ha en verktygslåda, beakta de pedagogiska traditionerna. Nästa bild en sammanfattning

Health literacy