I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz
Varför använda sig av kollegiala observationer? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Underlag för bedömning av kvalitet i undervisningen Underlag för utveckling av undervisning och lärande Leda till att ändra vanor Ge direkt information om vad som faktiskt sker i klassrummet Samla ”critical moments” – ”viktiga moment” Driva den pedagogiska utvecklingen vidare Synliggöra något specifikt i undervisningen Få syn på vad som främjar elevernas lärande (Skolinspektionen, Skolverket, )
Vilka framgångsfaktorer finns det? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Genom att: lärare lär i samspel med varandra inspireras och kritiskt granskas av kollegor kollegor analyserar och utvärderar sin undervisning samtal hålls med fokus på utveckling … fördjupas teoretiska kunskaper och färdigheter och vi får förbättrade Skolresultat. (Skolverket 2014, Helen Timperley)
Hur kan man på den egna arbetsplatsen planera för och handleda sina kollegor i arbetet med kollegiala observationer? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Varför ska vi göra detta? Hrmfp! Vem kan lära sig något av mig? Åh vad obehagligt… Vad spännande och utvecklande Äntligen får jag öppna dörren till mitt klassrum! Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
”Ett kritiskt förhållningssätt och att utmana sig själv och andra måste vara ett grundläggande element i reflektionsprocessen. Detta förutsätter att lärarkollegiet öppnar sin verksamhet för utomståendes insyn och granskning …” ( Skolverket, Vanja Lozic, 2014 )
Observationens olika delar Reflektion, utmaning och sammanfattning Vad har hänt sedan sist? Själva genomförandet Ramarna sätts När? Vad – syfte, mål, fokusområde Hur - kontrakt Förberedande samtal Observation ÅterkopplingUppföljning Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Ur: Skolinspektionens underlag för granskning Trygg, stödjande och uppmuntrande lärandemiljö Individanpassning, variation och utmaningar Tydlighet i mål, innehåll och struktur Uppföljning, återkoppling och reflektion över lärandet Fokusområde
Tydlighet i mål, innehåll och struktur … välkomnar eleverna och gör en tydlig och intresseväckande lektionsstart … anger målen för lektionen … presenterar aktiviteterna som ska ske under lektionen och syftet med dessa Läraren genomför en genomtänkt lektionsstart … ger lektionen ett logiskt flöde där uppgifter tydligt hör ihop med inledande genomgångar och kunskapsmål … skapar överblick och sammanhang … skapar balans mellan lärarledda genomgångar och elevaktivitet Läraren genomför en välstrukturerad lektion Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Hur sker själva genomförandet?
Att bli observerad Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com ”För den observerade är det återkopplingen som ger något.”
Centrala frågor för allt lärande ▪ Var är jag? ▪ Vart är jag på väg? ▪ Hur går jag vidare? ▪ Vad bör jag förändra? ▪ Vad kan jag påverka? Bli experter på att se samband mellan undervisningsmetoder och elevresultat (Helen Timperley) Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Förberedande samtalet Återkoppling – (efterföljande samtal)
Att vara observatör Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Undervisningsinnehåll/- form ElevLärare Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Den didaktiska triangeln Förhålla sig passiv och ”osynlig” Beskriva/dokumentera händelseförlopp utan egna värderingar eller tolkningar reflektera kring om och hur situationen ev. påverkas av besöket Fokusområde
Återkoppling – efterföljande samtal Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Reflektion (den observerades) – hur påverkade undervisningen eleverna, vad fungerade, vad fungerade inte, vad behöver göras annorlunda, vilka färdigheter och kunskaper behöver jag utveckla? Observatören – hur upplevde du det här, vad vill du prata om, vad vill du utforska? Utmaning – Hur vill du gå vidare? När ska du börja? Sammanfattning – Vad har du lärt dig av det här?
Uppföljning Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Vad har hänt sedan sist? Har eleverna fått nya möjligheter? Hur ser eleverna på förändringarna? Vilka effekter har förändringarna gett? Elevernas reaktioner på det nya Elevernas engagemang Vad ska jag fortsätta med/sluta med? Vad behöver jag lära mig om?
Utmaningar Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Tiden Att få in observationer som en naturlig metod Observatörens roll Förberedande och efterföljande samtal Ny personal ”Kollegagrej”
Vad händer sedan? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Hur får vi kollegiala observationer att bli en naturlig del av vardagen, får dem att löpa på utan styrning och ledning?
Gemensamt ansvar Vi har kommit överens om följande punkter för att upprätthålla arbetet med kollegiala observationer i kollegiet: ▪ Vi skall göra minst två kollegiala observationer var per termin inklusive uppföljning ▪ Våra fokusområden skall alltid kopplas till ett av skolinspektionens fyra bedömningsområden (Skolinspektionen, 2015) ▪ Arbetslagen skall ha en stående punkt på dagordningen som tar upp arbetet med kollegiala observationer. ▪ Observationerna skall dokumenteras som en aktivitet i teamkontrakten där skall även en utvärdering skall göras. ▪ Särskilda observationsveckor skall läggas in i kalendariet. ▪ Arbetet med kollegiala observationer är allas angelägenhet (ur: Hummelstaskolan, kollegiala observationer – bakgrund, syfte, mål och arbetsgång) Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Länkar för vidare beskrivning av arbetet samt mallar Utvecklingsprojekt Mall för kollegiala observationer Utvecklingsprojekt Mall för kollegiala observationer Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com
Källor och om du vill läsa mer: Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Observationer i granskning av undervisning (Skolinspektionen) Observationer i granskning av undervisning Teachtalk.se (Tidigare kvartssamtal.se) Teachtalk.se Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling (Skolverket 2014) Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling Förflyttande samtal (Mats Bergling, 2016) Det professionella lärandets inneboende kraft (Helen Timperley, 2013) Samtalskonst i praktiken (Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund 2006) Samtalskonst i praktiken Collegial feedback on teaching: A guide to peer review (Kelly Farrel, 2011) Collegial feedback on teaching: A guide to peer review