I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
Välkommen till ESF:s seminarium
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Rudbeck - en utvecklingsresa
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Workshop Arbetsplatslärande.
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz

Varför använda sig av kollegiala observationer? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Underlag för bedömning av kvalitet i undervisningen Underlag för utveckling av undervisning och lärande Leda till att ändra vanor Ge direkt information om vad som faktiskt sker i klassrummet Samla ”critical moments” – ”viktiga moment” Driva den pedagogiska utvecklingen vidare Synliggöra något specifikt i undervisningen Få syn på vad som främjar elevernas lärande (Skolinspektionen, Skolverket, )

Vilka framgångsfaktorer finns det? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Genom att: lärare lär i samspel med varandra inspireras och kritiskt granskas av kollegor kollegor analyserar och utvärderar sin undervisning samtal hålls med fokus på utveckling … fördjupas teoretiska kunskaper och färdigheter och vi får förbättrade Skolresultat. (Skolverket 2014, Helen Timperley)

Hur kan man på den egna arbetsplatsen planera för och handleda sina kollegor i arbetet med kollegiala observationer? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Varför ska vi göra detta? Hrmfp! Vem kan lära sig något av mig? Åh vad obehagligt… Vad spännande och utvecklande Äntligen får jag öppna dörren till mitt klassrum! Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

”Ett kritiskt förhållningssätt och att utmana sig själv och andra måste vara ett grundläggande element i reflektionsprocessen. Detta förutsätter att lärarkollegiet öppnar sin verksamhet för utomståendes insyn och granskning …” ( Skolverket, Vanja Lozic, 2014 )

Observationens olika delar Reflektion, utmaning och sammanfattning Vad har hänt sedan sist? Själva genomförandet Ramarna sätts När? Vad – syfte, mål, fokusområde Hur - kontrakt Förberedande samtal Observation ÅterkopplingUppföljning Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Ur: Skolinspektionens underlag för granskning Trygg, stödjande och uppmuntrande lärandemiljö Individanpassning, variation och utmaningar Tydlighet i mål, innehåll och struktur Uppföljning, återkoppling och reflektion över lärandet Fokusområde

Tydlighet i mål, innehåll och struktur … välkomnar eleverna och gör en tydlig och intresseväckande lektionsstart … anger målen för lektionen … presenterar aktiviteterna som ska ske under lektionen och syftet med dessa Läraren genomför en genomtänkt lektionsstart … ger lektionen ett logiskt flöde där uppgifter tydligt hör ihop med inledande genomgångar och kunskapsmål … skapar överblick och sammanhang … skapar balans mellan lärarledda genomgångar och elevaktivitet Läraren genomför en välstrukturerad lektion Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Hur sker själva genomförandet?

Att bli observerad Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com ”För den observerade är det återkopplingen som ger något.”

Centrala frågor för allt lärande ▪ Var är jag? ▪ Vart är jag på väg? ▪ Hur går jag vidare? ▪ Vad bör jag förändra? ▪ Vad kan jag påverka? Bli experter på att se samband mellan undervisningsmetoder och elevresultat (Helen Timperley) Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Förberedande samtalet Återkoppling – (efterföljande samtal)

Att vara observatör Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Undervisningsinnehåll/- form ElevLärare Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Den didaktiska triangeln Förhålla sig passiv och ”osynlig” Beskriva/dokumentera händelseförlopp utan egna värderingar eller tolkningar reflektera kring om och hur situationen ev. påverkas av besöket Fokusområde

Återkoppling – efterföljande samtal Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Reflektion (den observerades) – hur påverkade undervisningen eleverna, vad fungerade, vad fungerade inte, vad behöver göras annorlunda, vilka färdigheter och kunskaper behöver jag utveckla? Observatören – hur upplevde du det här, vad vill du prata om, vad vill du utforska? Utmaning – Hur vill du gå vidare? När ska du börja? Sammanfattning – Vad har du lärt dig av det här?

Uppföljning Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Vad har hänt sedan sist? Har eleverna fått nya möjligheter? Hur ser eleverna på förändringarna? Vilka effekter har förändringarna gett? Elevernas reaktioner på det nya Elevernas engagemang Vad ska jag fortsätta med/sluta med? Vad behöver jag lära mig om?

Utmaningar Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Tiden Att få in observationer som en naturlig metod Observatörens roll Förberedande och efterföljande samtal Ny personal ”Kollegagrej”

Vad händer sedan? Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Hur får vi kollegiala observationer att bli en naturlig del av vardagen, får dem att löpa på utan styrning och ledning?

Gemensamt ansvar Vi har kommit överens om följande punkter för att upprätthålla arbetet med kollegiala observationer i kollegiet: ▪ Vi skall göra minst två kollegiala observationer var per termin inklusive uppföljning ▪ Våra fokusområden skall alltid kopplas till ett av skolinspektionens fyra bedömningsområden (Skolinspektionen, 2015) ▪ Arbetslagen skall ha en stående punkt på dagordningen som tar upp arbetet med kollegiala observationer. ▪ Observationerna skall dokumenteras som en aktivitet i teamkontrakten där skall även en utvärdering skall göras. ▪ Särskilda observationsveckor skall läggas in i kalendariet. ▪ Arbetet med kollegiala observationer är allas angelägenhet (ur: Hummelstaskolan, kollegiala observationer – bakgrund, syfte, mål och arbetsgång) Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Länkar för vidare beskrivning av arbetet samt mallar Utvecklingsprojekt Mall för kollegiala observationer Utvecklingsprojekt Mall för kollegiala observationer Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com

Källor och om du vill läsa mer: Blogg: ceciliabergentz.wordpress.com Observationer i granskning av undervisning (Skolinspektionen) Observationer i granskning av undervisning Teachtalk.se (Tidigare kvartssamtal.se) Teachtalk.se Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling (Skolverket 2014) Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling Förflyttande samtal (Mats Bergling, 2016) Det professionella lärandets inneboende kraft (Helen Timperley, 2013) Samtalskonst i praktiken (Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund 2006) Samtalskonst i praktiken Collegial feedback on teaching: A guide to peer review (Kelly Farrel, 2011) Collegial feedback on teaching: A guide to peer review