Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?"— Presentationens avskrift:

1 Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Ulf Pantzare & Jessica Hörnesten Skolinspektionen Ann-Brith Labraaten Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) Skolforum 1 november 2016

2 Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Resultat från Skolinspektionens tillsyn och anmälningsärenden Resultat från Skolinspektionens kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar Specialpedagogiska skolmyndigheten lyfter framgångsfaktorer och praktiska tillvägagångssätt för ett lyckat arbete kring extra anpassningar

3 Extra anpassningar och särskilt stöd
Extra anpassningar är en stödinsats av mindre ingripande karaktär, som inte kräver något formellt beslut. Särskilt stöd ges under kortare eller längre tid av mer omfattande och ingripande karaktär. Nya bestämmelser skollagen juli 2014 Förtydliga bestämmelserna om stödinsatser Förenkla lärares arbete med dokumentation när det gäller stödinsatser

4 Analys över Extra anpassningar och särskilt stöd i regelbunden tillsyn och anmälningsärenden

5 Många skolenheter behöver arbeta mer kring elevers rätt till stöd

6 Många elever får inte det stöd de har rätt till

7 Stöd och elevhälsa samvarierar
Brister i extra anpassningar och särskilt stöd Brister i det förebyggande arbetet med elevhälsan. Elevhälsans roll viktig för arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd

8 En bild från tillsynen- brister i rutiner och utreda behov
Rutiner används ej Lärarna är själva Känner inte till rutinerna Saknar stöd Tidsbrist Otydliga rutiner Prioriterar många olika typer av stöd Skol- inspektionen Lärarna Elevhälsan Rektor

9 Samordningen kring Extra anpassningar och särskilt stöd brister i många skolor
Konstaterad brist i anmälningar kring stöd Högre andel personal med specialpedagogisk examen Fler anmälningar från skolor där andelen elever med stödbehov är hög. Skolorna har i många fall har specialkompetens bland personalen, men denna kompetens behöver användas mer strategiskt

10 En bild från tillsynen- ej tillräckliga resurser och ej optimalt använda resurser
Ej tillräckliga extra Ej tillräckliga kompetenser Anpassningar görs inte efter elevers behov Stor frustration Ej löpande uppföljningar Tidsbrist Instämmer att skolan behöver göra mer Behov av fler special-pedagoger Skol-inspektionen Lärarna Elevhälsan Rektor

11 Skolans arbete med extra anpassningar Ulf Pantzare Utredare/projektledare Skolinspektionen Ann-Brith Eliasson Labraaten Rådgivare Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)

12 Skolinspektionens kvalitetsgranskning
Inte en kontroll om minimikrav i lagstiftningen uppfylls Istället ett stöd för utveckling, även vid skolor som inte ingått i granskningen Sprida en samlad bild från granskningen Identifiera utvecklingsområden Sprida goda exempel och framgångsfaktorer

13 Genomförande Situationen för 30 elever i årskurs 4 vid 15 skolenheter
Inspektörer från Skolinspektionen och rådgivare från SPSM (med ansvar för kompletterande bedömning av elevernas behov och de insatser som ges) Underlag Dokument Intervjuer med elever, vårdnadshavare, undervisande lärare, rektorn och elevhälsan Observationer av undervisningen Beslut för varje granskad skola

14 Resultat 1 Arbetet kring extra anpassningar fortfarande i uppbyggnadsskede Direkt samband organisation kvalitet Ofta oklart vad extra anpassningar med god kvalitet är Rektorns agerande är avgörande

15 2 Ofta är elevens behov oklara
Missar behov som rör miljön eller lärarens egen undervisning

16 3 Eleverna får sällan de extra anpassningar de behöver
Vanligt med standardinsatser Ofta från förarbetet Utan koppling till elevens behov

17 Extra anpassningar som ofta saknats är exempelvis
Anpassade uppgifter Förförståelse inför kommande uppgifter Stöd i att utveckla sin förmåga Anpassning av tempo och nivå på undervisningen Kortare genomgångar Bekräftelse Placering utan störning i klassrummet Gruppsammansättning Digitala hjälpmedel Språklig träning

18 4 Sällan uppföljning av effekten
Vem? Vad? När?

19 Vad bör då skolorna göra för att lyckas?
Den enskilde läraren behöver hjälp när ledning och stimulans inte räcker! Rektorn har en avgörande roll Direkt samband organisation kvalitet Tio länkar för kvalitet

20 Samverka med era lärarkollegor för att identifiera om undervisningen möter elevernas behov
Arbetssätt/arbetsformer Organisatoriska förutsättningar Anpassat läromedel/utrustning Elevhälsans kompetens genom specifika elevinsatser i undervisningen Uppmuntran i sitt lärande Variation i elevens extra anpassningar

21 Använd elevhälsans kompetens Tvärvetenskapligt perspektiv - synligt då alla kompetenser nyttjas (socialt, medicinskt, psykologiskt och specialpedagogiskt perspektiv). Skapa dialog - om måluppfyllelse och om orsakerna till eventuella brister. Då synliggörs kvaliteten och utvecklingsbehoven.

22 Involvera eleverna och deras vårdnadshavare
För att kunna bedöma kvaliteten i utbildningen och vad som behöver utvecklas krävs dialog. Elever som får inflytande över undervisningens innehåll och utförande lär sig mer, blir mer engagerade och tar mer ansvar!

23 Identifiera effekten av de extra anpassningarna
Avsätt tid för arbetet, även för uppföljning av effekten Involvera eleverna och deras vårdnadshavare även i uppföljningen

24 Justera elevernas extra anpassningar vid behov

25 Läs mer Övergripande rapport Skolbeslut Senare även granskningens verktyg

26 Frågor?


Ladda ner ppt "Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?"

Liknande presentationer


Google-annonser