Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Bedömning.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Kommunikation och samspel
Föreläsning Sandvika
Läroplansträff fritidshem
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Huvudämnesstudier KME
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förskolan Ekot´s modell för
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
25/4 Vårfest med drop-in fika Undersöknings period Projektperiod
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Coaching.
Introduktionsförskola i Rinkeby
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Verksamhetsbeskrivning
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1

Vad och hur förmedlar vi tanken kring Sege park  Vad är förskolan tänkt för?  Vilken plats är det?  Vad lär man sig?  Hur tar vi hand om det som pågår i förskolan, det barnen är en del av?  Hur är relationerna till det omgivande samhället?  Dialog: Vad kan vi förhandla om – Vad måste vi slå vakt om? 2

Vilka kvaliteter behöver vi pedagoger?  Arbeta i lag  Diskutera och argumentera  Träna och lära konfrontation  Vara positiv mot nya och annorlunda tankar  Försöka i mötet att se ”bakom” personen  Inta ett forskande förhållningssätt  Aktiv, leda och lyssna in  ”Regissör” i forskandet 3

Val FörberedelseFokus Projekt  Tillsammans synliggöra riktning  Utforskande, strävar mot dialog  Praktik och teori måste ständigt förändras, 4

 Projekt har flera syfte, vara nära barnen i deras proximala zoner och synliggöra våra egna proximala zoner  Barns lärande, Kollektivt – individuellt  Pedagogers lärande, Fortbildning - utbildning  Barn som har huvudrollen tillsammans med pedagogen  Utmanar oss att möta barns intelligenser Projekt, samspel och respekt mellan barn och vuxna 5

Vara i ett projekttänkande, försöka förutse vad som kan ske Dokumentationsarbetet börjar direkt i arbetet med barnen Dokumentation är ett verktyg för att se vilka redskap, vilka vägar som är möjliga att välja Stödja barns lärande Skapa kopplingar Utmana barns förmågor och kompetenser 6

Dokumentation visar på barnen men visar också på pedagogerna!  Hur lär sig barn?  Hur bearbetar barn kunskap?  På vilket sätt forskar barnen?  På vilket sätt kan vuxna utveckla sitt lärande? Dokumentation, lämna spår är att synliggöra 7

 Olika sätt att närma oss kunskaper  Förbereda oss själva och barnen inför möte med materialmaterialets egenskaper  Förskola och ateljé är inte två skilda  Tillsammans upptäcka saker, ateljén kan man inte plocka bort, det är hjärtat i förskolan Miljöer och material som understödjer barnens kultur 8

 Vår idé om barnet styr miljön  Barnen tolkar miljön utifrån sin subjektivitet  Barnen arbetar utifrån förbindelser mellan sammanhang, material och miljöer och det är kroppen som förbinder  Barnen visar på möjligheter med miljöer Miljöer, planerade miljöer kräver en pedagogisk målsättning i arbetet med barnen 9

 Barnet föds med alla språk; olika sätt att representera och kommunicera till andra och uttrycka sig genom  Barn ska återfinna sina egna tankar och önskningar i projekt  Barn måste ha huvudrollen i sin egen läroprocess Alla barns rätt till stöd 10

 Där barn kan lära sig i sin egen takt  Som stimulerar till undersökande och lärande  Kommunicera och tolka sin värld  Tid, närma sig världen i sitt tempo  Främjar möte med vuxna  Familjers delaktighet Barns rättigheter, hur ser det ut på platser där barn vistas, är det platser som gör barn och vuxna nyfikna på att utforska världen? 11

Dokumentation Process Lärande - strategi Läsning - reflektion Perspektiv - teorier Projekt, kräver verktyg 12

 Teori som referenspunkt  Dokumentation som kommunikation med sig själv och andra  I tolkning av praktik och av dokumentation, konstruerar och utvecklar vi teorier  Genom utvärdering och analys synliggörs lärandet i yrket, vi pedagoger lär oss! Knyta ihop teori och praktik 13

Dokumentation  Ett material, en tillgång att föra samtal mellan varandra  Sökande efter en personlig och gemensam mening  En kontinuerlig process där vi skapar delaktighet  Ett sätt att lyssna, till barns lika och olika sätt att lära  En ömsesidig relation, som stödjer barns och vuxnas beroende  Synliggör vårt arbete, och ger möjlighet att reflektera över vårt sätt att arbeta  Vi har ett stort ansvar då vi tillskriver dokumentation värde och mening!  Dokumentation är alltid en privat handling  Dokumentation är aldrig neutral, alltid ett val: Vad ska… Hur ska… På vilket… 14