Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Samtala om böcker.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Handlingsplan för matematikutveckling
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
Högskoleförberedelse
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Bra skolor kännetecknas av:
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
ELEVAKTIVT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Dokumentation av lärgruppens arbete den 31/10 och 1/ Anders, Karin, Anna, Fredrik, Annica och Janne Bosvedjeskolan,
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Välkommen till Braås skola
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
From Great To Excellent
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg Vi räknar med åtta gäster som är intresserade av att samtala om: · vårt systematiska kvalitetsarbete, · hur det är hänger samman med vår nya kvalitetssida, · med särskilt fokus på hur vi centralt kommunicerar med verksamheten, både med rektorer och pedagoger. Vi hoppas även på att få ta del av era planer, tankar och erfarenheter. Vi som tar emot er är jag, vår kvalitetsstrateg Annika Johansson, samt vår utbildningschef Johan Lundgren. Johan kommer dock endast att kunna medverka under den första timmen. Ni är välkomna till oss kl.13-16.

3) SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR 4) UTVECKLING OCH LÄRANDE UTVÄRDERING 1) ELEVERNAS BEHOV 2) LÄRARNAS BEHOV 3) SKAPA FÖRUTSÄTTNINGAR 4) UTVECKLING OCH LÄRANDE UTVÄRDERING

Utvärdering 15-16 juni Elevernas behov Arbetslag, ämneslag, andra grupper - Utvärderingar för att hitta VAD - Förslag på arbetssätt för att hitta HUR Språkutvecklande Låg drivkraft Ut i samhället Ta ansvar Arbete lönar sig Självtillit Producerande förmåga Inre drivkraft Uthållighet Källkritik

Elevernas behov för att lyckas bättre Att tänka självständigt - Hitta läslusten - Bli starkare i egen produktion - Att väcka mer nyfikenhet och bevara den – Studieteknik - Jobba vidare med kamratbedömning för att få eleverna att se andras arbeten och kunna utveckla sitt eget svar efteråt - Vi upplever att elevernas motivation att bli bättre och beredskap att “slita ont” är en viktig faktor för deras möjligheter att lyckas och något som fortsatt kan utvecklas - Elevernas förmåga till samspel/samarbete är också mycket viktigt för att ett gott resultat ska uppnås - Eleverna behöver utveckla sitt tålamod och sin ansvarskänsla - De skulle även behöva se mer konst ute i samhället och uppleva hur det fungerar i verkligheten - och inte bara i skolan - Respekt, ansvarstagande, samarbetsförmåga behöver utvecklas för att stärka möjligheterna till ett gott resultat - I någon av våra nior var det väldigt tydligt att kopplingen mellan arbetsinsats och resultat inte var tydlig. Motivationen och energin till att få ett gott resultat kom väldigt sent i processen - Eleverna måste lära sig att passa sina deadlines och att ta mer ansvar för sina inlämningsuppgifter - Vi vill fortsätta med att ge eleverna en känsla av stolthet över vad de har åstadkommit och ge dem insikten att det var lönt att arbeta/öva för att nå målet - Arbeta med att hitta elevers inre motivation och respekt för sig själva och andra - Det hade varit intressant att arbeta med hur vi ska arbeta med elever som har låg drivkraft - Olika klasser utvecklar olika “kulturer” och i klasser där det är bra att vara duktig lyfts elever i alla nivåer ett snäpp till. Det är en utmaning och mycket viktigt att inte bara arbeta med individuella mål utan att vi aldrig slutar arbeta med hela gruppen och med hur vi kan få ett gott och tillåtande klimat där alla lyfts

Utvärdering 16 juni Engagemang, ta ansvar, självtillit Elevernas behov Skolledare och förstelärare - Skolledares analys av VAD och HUR tillsammans med förstelärarna Språkutvecklande Låg drivkraft Ut i samhället Engagemang, ta ansvar, självtillit Ta ansvar Arbete lönar sig Självtillit Producerande förmåga Inre drivkraft Uthållighet Källkritik

Skapa förutsättningar Utvärdering 15-16 juni Arbetslag, ämneslag, andra grupper - Utvärderingar för att hitta VAD - Förslag på arbetssätt för att hitta HUR Klassrumsobservationer Auskultation Lärmoduler Tvärgrupper Kollegasamtal Ledning styr och ger förutsättningar

Kollegialt lärande för att utveckla undervisning Arbeta med lärmoduler - Klassobservation - Stöd och handledning kring hur man kan arbeta med “stökiga” och svaga klasser - Utveckla det kollegiala samarbetet - Självklart påverkas måluppfyllelsen om man kan arbeta kollegialt kring planering och uppföljning - Gemensam tid inom ramen för det dagliga arbetet - I och med att vi inte har möjlighet att vara inne på varandras lektioner vet vi inte så mycket om vad som händer. Om möjligheten fanns att askultera/arbeta parallellt på något sätt hade vi lärt mer av varandra och eleverna hade mött flera lärare som kan utveckla deras kunskap och lärande - Auskultation är ett spännande sätt att lära av varandra. Att besöka varandras lektioner sätter igång processer hos den auskulterande pedagogen. Att observera lektioner inom de egna ämnena tycker några av oss är mest givande medan andra är intressade av att observera  ledarskap, strategier osv. Vi är mycket intresserade av detta arbetssätt men hoppas att skolledningen inser hur tidskrävande det är. Inte bara själva auskultationen, för att det ska bli givande måste intrycken få bearbetas genom samtal. Det är viktigt att vi får tydliga instruktioner från skolledningen kring hur vi ska arbeta med detta. - För att få mer sammanhållen och likriktad bedömning i våra ämnen behövs mer tid och utrymme för diskussioner kring bedömning och betygsättning inom ramen för det dagliga arbetet.

Lärmoduler med observationer Juni, juli, augusti Lärarnas behov och förutsättningar Skolledare - Skolledares beslut och VAD och HUR - Organiserar - Stödmaterial tas fram Språkutvecklande Klassrumsobservationer Låg drivkraft Ut i samhället Lärmoduler med observationer Auskultation Lärmoduler Ta ansvar Entreprenöriell förmåga Arbete lönar sig Tvärgrupper Kollegasamtal Självtillit Producerande förmåga Ledning styr och ger förutsättningar Inre drivkraft Uthållighet Källkritik

Delaktighet och hurkraft

Lärmodulsarbete i arbetslag Utveckling och lärande En lärmodulcykel består av fyra moment: Moment A ) Inläsning av texter eller filmer där metoder, begrepp och modeller presenteras (som har stöd i forskning) Moment B) Kritiska diskussioner och planering utifrån det som lästs in Moment C) Noteringar och observationer av praktiken Moment D) Uppföljning, dokumentation och erfarenhetsutbyte

Lärmodulsarbete i arbetslag Utveckling och lärande Lärmodulsarbetet innebär undersökande och kunskapsbildande samtal.  Syftet är att bygga upp kunskap och att förvärva expertkunskap. Personligt teorier Att vi tillåts utgå från våra föreställningar om hur saker och ting hänger ihop. Fördjupa våra kunskaper inom ett konceptuellt ramverk.  Vi skapar en helhet och hänger upp vår nya kunskap på en röd tråd. Att utveckla ett metakognitivt lärande Vi lär oss en modell för att arbeta kollegialt.

Läsårets arbete Höstterminen Undervisning som gör skillnad Forskningsöversikt och engagera eleverna Mindset och en lektion som engagerar Entreprenöriellt lärande En skola där eleverna vill vara Värdeskapande som pedagogik Vårterminen Inkludering Planera för alla Aktivera alla elever Ansvar för lärande Modellandets kraft Kooperativt lärande

webb2.svedala.se/kvutis

webb2.svedala.se/kvutis/naverlonnskolan/

Reflektera i arbetslagen Vilka positiva effekter tror vi att vi kommer att se av det kollegiala arbetet? Vad behöver vi göra för att detta ska bli bra? Vilka problem kan uppstå och hur kan vi förebygga dem? Sammanställ och förbered redovisning 15.40.