Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet"— Presentationens avskrift:

0 Möjligheter/idéer? Helena Sagar
Lektor Kullaviksskolan Kungsbacka kommun Forskning/skolutveckling/undervisning NO/teknik

1 Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap Entreprenörskap i ett nordiskt skolsammanhang är inriktat på att ge eleverna färdigheter som kan användas i många olika kontexter, både privat, socialt och i samhället. Kompetensramen: Handlingskompetens Kreativitetskompetens Omvärldskompetens Personliga resurser: Mod, självtillit, uthållighet, hantering av komplexitet och osäkerhet, acceptans för misstag, initiativ, ansvar och självständighet KUNGSBACKA KOMMUN

2 Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Om nordiska kompetensmål och didaktiska principer för undervisning i entreprenörskap Lärarna måste kunna integrera utvecklingen av entreprenöriella kompetenser i skolans ämnen, så att entreprenörskap blir en del av skolans vardag /…/ gärna i en värdeskapande tillämpning. Didaktiska principer för att arbeta med de olika delarna i kompetensramen: Redskap som lärarna kan använda i planeringen av undervisningen och påverkar undervisningens ramar, organisation och genomförande. KUNGSBACKA KOMMUN

3 Nordiska Ministerrådets rapport Didaktiska principerna
Möjligheter/idéer Hur gestaltar sig valda didaktiska principer efter olika lärares tolkning? Vad gör lärare för förändringar i sin planering och praktik utifrån någon eller några utvalda principer? Hur upplever eleverna utformingen av principen/principerna? Hur förändras Motivation, meningsfullhet (värdeskapande), lärande (kunskaper och förmågor)? Hur tycker eleverna att de(n) valda principen/principerna kan vässas/göras annorlunda för att främja deras motivation, känsla av meningsfullhet och lärande? Detta skulle kunna anknytas till det som Mats tar upp, om Carol Dwecks «Mindset» kopplat till entreprenöriellt lärande. . KUNGSBACKA KOMMUN

4 Nordiska Ministerrådets rapport Didaktiska principerna
Möjligheter/idéer …med inriktning mot förskola/motsvarande: Vad kan vi lära av förskolan/motsvarande och deras (lärares) förhållningssätt till barnens nyfikenhet och lust att undersöka? . KUNGSBACKA KOMMUN

5 Entreprenörskap i skolan och SSA/SSO
Möjligheter/idéer Har vänt på Eva och Gudruns fråga: Hur kan samverkan med arbetslivet (SSA)/ omvärlden (SSO) bidra till entreprenöriella lärmiljöer i skolan? . KUNGSBACKA KOMMUN

6 Entreprenörskap i skolan och SSA/SSO
Möjligheter/idéer Har vänt på Eva och Gudruns fråga: Hur kan samverkan med arbetslivet (SSA)/ omvärlden (SSO) bidra till entreprenöriella lärmiljöer i skolan? . KUNGSBACKA KOMMUN

7 Entreprenörskap och hållbar utveckling
Möjligheter/idéer Någon forskningsfråga utifrån hur lärande för en hållbar utveckling och entreprenöriellt lärande kan samverka – en hållbar utveckling kräver entreprenörskap. Inriktning mot socialt entreprenörskap? . KUNGSBACKA KOMMUN


Ladda ner ppt "Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet"

Liknande presentationer


Google-annonser