Intellektuella begränsningar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
2-årigt samverkansprojekt
23 april 2014 Om Arenasamverkan i GGVV
NORRBUS Gemensamma riktlinjer för barn- och ungdomar
Nu sätter vi fokus på dem som utsätts för våld i nära relation Myndighetssamverkan mellan länets kommuner, Norrbottens läns landsting, Polismyndigheten.
Exempel utifrån ett antal målområden
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Stiftelsen 16 maj 2010 Bergslagsgårdar.
E-post: Rosenlund Tideliusgatan 12, 6 tr Box Stockholm Tel: E-post:
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Ökad tillgänglighet inom barn- och ungdomspsykiatrin, mars 2009 Stockholm Att arbeta för ökad kompetens i första linjen genom ett konsultationsteam.
Kulturforum Västernorrland
Tillgänglighets- uppdraget
15 februari 2010 Bergslagsgårdar Stiftelsen. Organisation HVB Familjeresursen Lägenheten Familjehemsvård Barn- och ungdom Familjehemsvård Vuxna Statistik.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Handikapp&Habilitering
KLG – styrgupp för folkhälsa/LSO Trygghetsrådet Risk- och säkerhetsg ruppen (LSO) Kommunstyrelsen Folkhälsa och trygghet i Heby kommun 2014 Styrgupp för.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Bergmansgatans stödteam Bakgrund – Historik Inventering Planerat samarbete med sjukvården.
SAMVERKANSPLAN - östra Norrbotten
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Samordningsförbundet
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Läroplansträff fritidshem
Överenskommelse om samordning kring barn
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
25 januari 2007 Lena Olson och Lydia Springer - Vuxenhabiliteringen, Landstinget Sven-Erik Pistol - Regionförbundet Ann Nilsson -Tierps kommun Inger Selling.
Föräldrakraft.
Gävleborg/Hudiksvall
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Barn och ungas rättigheter BRÅ
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Handikapp & Habilitering
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Habiliteringen för barn och vuxna i Uppsala län Studiebesök Marie-Louise Åkerlund kurator.
Regiongavleborg.se Struktur för ledning och styrning i samverkan i sociala välfärdsfrågor och närliggande hälso och sjukvård i Gävleborgs län  Organisation.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Barn- och ungasatsningen
Skolan som arena för psykisk hälsa
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Bättre brukarinflytande 2017
Anhörigstödet i Falkenberg
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Länsenheten Föräldra- och Barnhälsan Region Norrbotten
Vad är en familjecentral?
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Organisation i Uppsala län kring föräldrar med utvecklingsstörning eller andra kognitiva svårigheter.

Intellektuella begränsningar Gruppen ”intellektuella begränsningar” omfattar personer som t.ex. har en utvecklingsstörning, svagbegåvning eller andra kognitiva svårigheter. Till följd av detta har de stora svårigheter med planering, struktur, minne, abstrakt tänkande, läsning, räkning eller skrivning, vilka var för sig eller gemensamt kan inverka på föräldraförmågan. I vissa fall kan svårigheterna vara så stora att föräldraförmågan sviktar.

FUB Föreningen för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna Större krav ställs än på andra föräldrar Socialt utanförskap Knapp ekonomi Utanför arbetsmarknaden Fokus på kognitiva brister – titta på emotionell förmåga Brister → Möjligheter Generella bedömningar, helhetsperspektiv saknas Samspelet med omgivningen Stöd så tidigt som möjligt Handlar mycket om våra värderingar

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Träning och utbildning kan förbättra föräldrarnas förmåga. Utbildningen skall vara kontinuerlig såväl över tid som i kontakten med de professionella.

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Barnens behov Föräldrarnas behov Personal/Professionellas behov Behov av samverkan

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Barnens behov Stärka skyddsfaktorer och utveckla förmågan att hitta coping strategier.

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Föräldrars behov Träning, utbildning, bryta social isolering.

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Personalens behov Kompetensutveckling Kommunikation och bemötande Kunskap Metodutveckling

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Behov av samverkan Många professionella inblandade i familjerna.

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Händelsekedja SUF-grupp Regionförbundet/FoU/ Tierp, FUB, Uppsala, Landstinget Arvsfonden FIB-projekt

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Allmänna arvsfonden ger 2 075 000 kr för år 1 av 3 till FIB-projektet i Uppsala län med start 1 augusti 2005.

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Ett samverkansprojekt i Uppsala län kring arbetet med barnfamiljer där minst en Förälder har en utvecklingsstörning/Intellektuell Begränsning

FIB projektet /Föräldrar med Intellektuella Begränsningar/ Samverkande parter: Tierps kommun Uppsala kommun Landstingets habilitering och hjälpmedel FoU-verksamheterna vid Regionförbundet i Uppsala län Riks-FUB och Läns-FUB (Föreningen för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna) Uppsala universitet

FIB projektet Mål att minska risken för att barn far illa genom att: stärka föräldrarna i sitt föräldraskap. se barnen och deras behov.

FIB projektet Målgrupp Familjer i Uppsala län, huvudsakligen i Tierps och Uppsalas kommuner där minst en av föräldrarna har en utvecklingsstörning/intellektuell begränsning.

FIB projektet Det finns behov av: att beskriva och inventera behov kunskap och kompetens om målgruppen ett väl fungerande stöd/metodutveckling en helhetssyn som inbegriper både barnets och föräldrarnas behov av stöd Nya samverkansformer

FIB projektet Gruppverksamhet för barn respektive föräldrar i Tierp Utveckling av familjestöd i hemmet i Uppsala Behovsinventering i hela länet Kompetensutveckling för berörd personal samt länsgemensamma utbildningsinsatser. Dokumentation och utvärdering av projektet Omvärldsbevakning Samordning

FIB-projektet Uppsala Coach Tierp Familjecoach Familjestöd i hemmet projektledare Uppsala Coach Familjestöd i hemmet Stöd-och familjebehandlingsgruppen Tierp Familjecoach Gruppverksamhet för barn och föräldrar Familjecentralen

FIB projektet I Uppsala utvecklas metoder och förhållningssätt med utgångspunkt från hemterapeuternas verksamhet. En coach kommer att arbeta med hemterapeuterna i familjerna.

Socialtjänsten IFO /Uppsala/ Institutioner Öppenvårdsinsatser Stöd-och familjebehandilings-gruppen /hemterapeuter och familjebehandlare/ mm. Myndighet

Stöd-och familjebehandlingsgruppen Ingår i ”IFO – myndighet” och består av: enhetschef assistent 9 hemterapeuter varav 4 ingår i FIB-projektet 3 familjebehandlare Arbetet innebär Ge stöd i egna hemmet Oftast ensamarbete

Hemterapeuten Arbetar på uppdrag från socialtjänsten och ger stöd i hemmet som är: praktiskt (mat, tvätt-städrutiner, läggtider, läxläsning, följer med till BVC, läkare etc.) pedagogiskt (lära ut om barns utveckling, lära ut och träna ekonomi, inköp, planering, etc.) terapeutiskt (stödjande, hjälp sätta gränser i barnuppfostran och mot andra vuxna, få bättre självförtroende mm) Ensamarbete

FIB projektet Uppsala kommun Projektcoachen vistas och följer arbetet i 6 familjer träffar hemterapeuterna individuellt - före och efter hembesök -. i grupp var tredje vecka initierar kompetenshöjande insatser

FIB projektet Uppsala kommun Utvecklande av stödet utifrån tre nivåer: Basnivå: utveckla stödet i vardagen utifrån hemterapeuternas verksamhet – bemötande, kommunikation, medvetet och strukturerat arbetssätt. Checklista/kartläggningsinstrument ”Jag behöver hjälp”

FIB projektet Uppsala kommun Kartläggningen utgår från barnens behov av: Mat Hälsovård Hygien Värme Inkännande och kommunikation Visuell, motorisk och språklig stimulans Ledning och kontroll Ansvar och självständighet

FIB projektet Uppsala kommun Kunskapsnivå: öka kunskapen om utvecklingsstörning och konsekvenser i vardagen – vad är utvecklingsstörning, svagbegåvning, psykisk störning, kognitiva svårigheter, neuropsykiatriska funktionshinder, utvecklingspsykologi etc.?

FIB projektet Uppsala kommun Samverkansnivå: att initiera och underlätta samverka i såväl enskilda ärenden som generellt mellan socialtjänst, habilitering, psykiatri, skola, förskola m.fl.

FIB projektet Uppsala kommun Coachrollen Bollplank Lättillgänglig Finns med Visa, instruera, öva, tålamod Redskap Kunskap Sätta ord på saker och ting/mammans handikapp Praktiska redskap

FIB projektet

FIB – projektet i Tierps Kommun Gruppverksamheter för föräldrar och barn

Behovsinventering FIB projektet Kartläggning Professionellas behov Målgruppens behov

FIB projektet Metodutveckling Kompetens-/kunskapsutveckling FIB projektets viktigaste beståndsdelar: Metodutveckling Kompetens-/kunskapsutveckling Behovsinventering i hela länet Dokumentation/utvärdering Samverkan

FIB projektet Utvärdering utifrån utgångspunkten att målet är att: stärka barnens förmåga att hantera sin tillvaro öka deras skyddsfaktorer att minska deras riskfaktorer förbättra föräldrarnas föräldraförmåga

FIB projektet /Föräldrar med intellektuella begränsningar/ För mer information kontakta gärna: Projektledare: Sven-Erik Pistol Regionförbundet i Uppsala Län 018-18 21 27, 0708-248792 Sven-Erik.Pistol@regionuppsala.se Familjecoach: Ann Nilsson Björkgårdens Familjecentral, Tierp 0293-120 63, 070-2436770 Ann.Nilsson@tierp.se Coach/socionom: Lars Westin Stöd-och familjebehandlingsgruppen Uppsala 018-727 7653, 076-815 9629 Lars.Westin@uppsala.se

FIB projektet /Föräldrar med intellektuella begränsningar/ Hemsida: www.regionuppsala.se/fib