Kognitiva utmaningar i ett kognitivt utmanande arbetsliv Bo Melin, professor Inst. klinisk neurovetenskap Sek. för psykologi Karolinska Inst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Mål med samverksanssystemet
Barnanpassad utredning
- Kroppens kontrollcentrum -
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Minnet -en funktion att räkna med
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Må bra på jobbet.
Hur kan man förstå och definiera psykosocial arbetsmiljö?
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Lösningsfokuserat arbetssätt
ERGONOMI Vad är det?.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Vad är identitet?.
Journalister har ofta kontakt med forskare
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Vems ansvar? vad kan vi göra?
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
AM  Vår hjärna har sett likadan ut de senaste år sedan  Cromagnonmänniskan och nutidsmänniskan  Informationsflödet har förändrats och ökat enormt!
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Sjukgymnastik för äldre personer
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Med brukarna i centrum eller vilken roll kan Daisy/Epub spela när det gäller universell utformning? - om Begripsam UD2014 The web and cognitive disabilities.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
Psykolog utan gränser, september 2013
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Utmaningar i arbetet med BfL
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Icke-motoriska symtom vid Parkinsons sjukdom
En guide för arbeten i SO
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Vad är identitet?.
Personalpolitisk inriktning
Kunskap och värden – måste vi välja? Sven-Eric Liedman.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Hur undersöker man hälsa?. Synen på hälsa Medicinsk: hälsa = frånvaro av sjukdom Funktionell: hälsa = funktionsförmåga Subjektiv: hälsa = upplevt tillstånd,
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Grafisk visualisering
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Föreningen kognitivt stöd
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Lärande (i) organisationer
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Kognitiva utmaningar i ett kognitivt utmanande arbetsliv Bo Melin, professor Inst. klinisk neurovetenskap Sek. för psykologi Karolinska Inst

Descartes Misstag (Antonio Damasios, bok 1994) Modern kunskap om hjärnan visar att Descartes misstag var när han en gång i tiden skilde på kropp och psyke (själ).

Frånvaro av arbete Sa ̊ va ̈ l semester som arbetslo ̈ shet a ̈ r fra ̊ nvaro av arbete, - men tycks leda till helt olika konsekvenser na ̈ r det ga ̈ ller ha ̈ lsa. Närvaro av arbete Att få ett arbete efter längre tids arbetslöshet - tycks leda till förbättrad hälsa! Melin, Belagh and Nylén (2006).

Industrisamhälle Post-industrisamhälle Yttre förändringar Arbetet skiljs i tid och Lokal-Global förankring rum från andra aktiviteterArbetet lösgörs tids- och rumsmässigt ArbetsdelningAllmänkunskap, generella Yrkesdifferentieringkompetenskrav, social kompetens Stora vertikala organisationerMindre, mer horisontella organisationer MasstillverkningMindre, specialanpassade tillverknings- serier Industriprodukter Kunskaps- och tjänsteproduktion, från linjeorg till matris org, - projekt org

I ett arbetsliv som allt mer kommit att handla om nätverkande, kommunikation, arbete i projektform och eget ansvar har de psykosociala utmaningarna förändrats. Framför allt sedan projektstyrt arbete (matrisorganiserat snarare än linjestyrt) på alla nivåer blev allt vanligare, vilket var på 1990-talet. Kräver prospektivitet, framförhållning!

Funktionell nivå

Motormontering (”traditionell”) Provning

Team rum Provning Motormontering (”dynamisk”)

Mental assembly lines?

Guess their work!!

Freelance journalist Real estate agent Internet psych- ologist Salesmen of soaps Truck coordinator, and so on

How to make the invisible visble?

Till det yttre sker en standardisering av våra arbetsplatser, d.v.s. våra olika arbetsplatser kommer allt mer att likna varandra. Det blir svårt att till det yttre skilja journalistens, mäklarens, forskarens, call-centeroperatörens, administratörens, processövervakarens, programerarens etc. arbete från varandra. De avgörande skillnaderna mellan arbetena är dess kognitiva innehåll.

Noradrenaline Adrenaline Heart rate Diastolic bp Systolic bp During workUnwinding Stimulating task Boring task Computerwork: comparisons between tasks in 30 young and naiv users in the early 1990s Simplified slide from Lundberg, Melin.. Ergonomics, 1993

Mycket experiementellt framtagen kunskap finns idag om hjärnan och kognitiv funktion. Förvånansvärt lite av den kunskapen har beaktats i ett arbetslivsperspektiv.

Den hjärnvänliga arbetsplatsen: en kunskapssammanställning om kognition, kognitiva funktionsnedsättningar och arbetsmiljö. Thomas Karlsson, Elisabet Classon och Jerker Rönnberg Linköpings universitet Kunskapsöversikt, Arbetsmiljöverket 2014

Vi kommer inte att kunna beskriva arbetsmiljön utifrån trubbiga fysiska och psykosociala faktorer. Vi kommer att behöva ett annat vokabulär som beskriver arbetet utifrån t.ex. deklarativa, procedurala, exekutiva, minneslagringskapaciteter, implicita/explicita etc. funktioner med relation till hjärnans funktion. Melin 2005

Procedurminne Arbetsminne

Vi vet att antalet nervceller minskar kontinuerligt i den vuxna hja ̈ rnan utan att detta beho ̈ ver leda till märkbare kognitiva funktionsnedsättningar. Vi tycks ha reserver! Som skiljer sig mellan individer!

Performance Age Age and Memory Performance Fictive slide from The Betula project,. L-G Nilsson mfl. Psykologtidn Episodic memory (what did I do recently?) Semantic memory (memory of facts) Perceptuellt memory or short term memory (telnr.)

Kognitiv reservmodell Genetik Livsstil (kost fysisk aktiv) Arbetsliv stim. Sociala förh. Intellektuell stim T.ex. arbetets utforming. Vilka prestationer krävs?

School A cognitively demanding working life Transition of ill health Towards a cognitive working life We know to little about this transition today!

a cognitively demanding working life Disturbed cognitive functions accentuates by ADHD/ADD Autisms spectrum (Asbergers) Dyslexia (dyscalcalia) Low cognitive capabilities Mood/affective problems Other psychiatric problems Towards a cognitive working life

Kognitiv reservmodell ADHD/ADD Autims spectrum (Asbergers) Dyslexia (dyscalcalia) Low cognitive capabilities Mood/affective problems Other psychiatric problems

Små kognitiva avvikelser blir tydliga i kognitiva miljöer Genom globalisering sammanflätad i IT-utvecklingen sker en internationalisering inte bara på organisationsnivå utan även direkt på individnivå. Troligen kommer denna utveckling att vara positiv men också leda till att hälsoproblemen i arbetslivet får just den karaktär som är svårast att hantera (stressrelaterade besvär emanerade utifrån kognitiva krav). Politiker, arbetsgivare, sjukvård, forskarna, fack och människan själv har svårt att hantera ”diffusa besvär”. Inte bara besvären är diffusa, även ”exponeringarna” är otydliga. Bo Melin, 2003

Tack för er kognitiva uppmärksamhet!

Intresset för kognitiv funktion liksom kognitiva faktorers roll arbetslivssammanhang har ökat dramatiskt i och med införandet av informationsteknik på våra arbetsplatser. Vi lär av våra erfarenheter och eftersom dessa är olika mellan individer minns vi naturligtvis olika. Då ingen människa har lärt sig något på exakt samma sätt och ingen individ har neuronerna i hjärnan kopplade på samma sätt måste all förmedling av kunskap och kommunikation ske med visst mått av abstraktion och (inte helt perfekta) symboler och igenkännande kontexts som de flesta begriper eller kan lära sig förstå. En systemutvecklares tankar kan inte vara desamma som användarens. Det skulle i så fall förutsätta helt identiska hjärnor och inte minst identiska erfarenheter och identiska minnen av dessa. Individers neurokognitiva kartor har stora likheter, men genetik och livets erfarenheter har ritat in viktiga skillnader som delvis kan balanseras av symboler/proxyn. Vad de systemen i bästa fall kan åstadkomma är en plafond av identifierbara likheter som såväl systemkonstruktören som användare av systemet kan orientera sig i. Om diskrepansen mellan systemerarens sätt att tänka och konstruera och användarens sätt att tänka och utföra är stor har man ett ineffektivt system där kraven på effektivitet endast beror på användarens förmåga till anpassning. Vi kan m.a.o. försöka optimera gränssnittet mellan informationsteknologi och individens förmåga men knappast åstadkomma fullständiga gränssnitt då de individuella skillnaderna är stora. Dessa individuella förutsättningar är ibland en följd av en neuropsykiatrisk problematik (t.ex. ADHD, autismspektrumstörning, etc), ibland en följd förvärvade skador i hjärnan och ibland en följd av att den normala variationen i individers kognitiva förmågor t.ex. i intelligens. Det är inom denna spännvidd av individuella skillnader i kognitiv funktion som arbetslivets utmaningar står att finna för att man ska kunna skapa ett ”en god kognitiv arbetsmiljö åt alla” som denna rapports rubrik anger.