Målfokuserat mentorskap – hela skolans framgångsfaktor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Nulägesanalys genom frågor
Vad är studiehandledning?
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Individuellt lärande tillsammans
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Härnöstudier.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Att samtala med ungdomar om tobak
Livskunskap för de allra yngsta
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Bedömningsinstrument
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Föräldramöte augusti 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Områdesutveckling Torpa
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Askersunds kommun
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
Lärenergi När jag känner :
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VÄLKOMNA Föräldramöte
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Coaching.
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Presentationens avskrift:

Målfokuserat mentorskap – hela skolans framgångsfaktor Åsa Helsing info@lararfortbildning.se

Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling Citat från nya Skollagen Om avhoppet skett redan under årskurs 1 är den dominerande problembilden studiemässiga problem eller andra problem som fanns redan på grundskolan Om avhoppet skett i årskurs 2-3 är det ofta ett tillfälligt problem just då, som skulle ha kunna åtgärdats med rätt stöd

Hur går det för avhopparna? Bland de 16-19-åringar som befann sig utanför arbete och utbildning 2008 stod 74% utanför arbete och utbildning även 2009

Europa 2020-strategin Andelen ungdomar som inte fullföljer en gymnasial utbildning ska vara under 10 % Under namnet Europa 2020 har EU antagit en strategi med specifika mål för att ta Europa ur krisen och förbereda EU:s ekonomi för nästa årtionde, med smart tillväxt, hållbar tillväxt och tillväxt för alla.

Ibland måste vi hitta en medelväg Fullständigt gymnasieprogram med slutbetyg och gymnasieexamen - eller ett liv i utanförskap? Eller en medelväg med avslutade gymnasiestudier och intyg på detta?

Om man ska föra en människa mot ett bestämt mål måste man hitta henne där hon är och börja just där. Allt annat är fåfänga. Kirkegaard 6

Utvecklingssamtal Minst en gång varje termin ska rektorn se till att eleven ges en samlad information om elevens kunskapsutveckling och studiesituation (utvecklingssamtal). En elevs vårdnadshavare ska få sådan information som avses i första stycket. Citat från nya Skollagen

Mentorskap – behov eller trend? Det svenska samhället rör sig nu på allvar bort från en traditionell lydnadskultur till en kultur där människors eget inre ansvarstagande blir allt viktigare. Förändringen gäller även i skolans värld och i vår syn på bildningsbegreppet. Margareta Normell, Från lydnad till ansvar

En mentor ska 1. fortlöpande informera om elevens skolgång och kunskapsutveckling 2. coacha och motivera eleven i dennes skolgång och utveckling, både kunskapsmässigt och som individ 3. vara informativ och vägledande i studieval och andra studierelaterade frågor 4. vara en rådgivande vuxen och en medmänniska 5. ? 9

Mentorn i skolan = Pedagog + Coach 10

Att se mentorskapet på ett nytt sätt inte: mentor - adept, vuxen – barn, lärare - elev Utan: vuxen – vuxen, mentor - mentor Då först kan både elev och lärare utvecklas och på så sätt även utveckla skolan och pedagogiken 11

Mentor – med ett väl definierat ansvarsområde Mentorn är pedagog och coach - inte kurator eller psykolog Som mentor ska vi uppmärksamma problemen - inte nödvändigtvis lösa dem 12

Förutsättningar för ett lyckat mentorskap

En gemensam spelplan Förhållningssätt Resurser Mål Kommunikation 14

Vad är det som gör att en mentor uppfattas som trovärdig? Att mentorn är trygg i sina kunskaper och färdigheter Att mentorn är trygg i sociala relationer Att mentorn är trygg i sina egna värderingar

Två utgångspunkter – tilltro Baksätesmetaforen När man pratar om eleverna, t ex i arbetslaget, ska eleven kunna sitta och lyssna ”i baksätet” = ett professionellt förhållningssätt från början till slut Tankar läcker Tänk på att det du tänker om eleverna och deras förmåga sipprar ut och färgar elevernas syn på sig själva 16

Skolans uppdrag (Lpf-94) Huvuduppgiften för de frivilliga skolformerna är att förmedla kunskaper och skapa förutsättningar för att eleverna skall tillägna sig och utveckla kunskaper Utbildningen skall främja elevernas utveckling till ansvarskännande människor Varje elev skall få stimulans att växa med uppgifterna och möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar Varje elev skall möta respekt för sin person och sitt arbete Skolan skall stärka elevernas tro på sig själva och ge dem framtidstro (Lpf-94)

För struktur och långsiktighet Vad sägs om att planera mentorskapet som vi planerar en kurs? Vad sägs om en kursplan/ämnesplan i mentorskap? Vad sägs om en A, B och en C-kurs i mentorskap? 18

Att planera sitt mentorskap Vårterminen åk 1 Uppflyttningskonferenser med elevstöd, SYV, hantering av åtgärdsprogram etc; underlag för EVK Uppstart ny termin - Värderingsövningar/Forumspel JUNI JAN Gruppsamtal om motivation och mål Reflektioner i smågrupper MARS Arb. m. ind.valen i mentorsgruppen Reflektioner i smågrupper Kort enskilt samtal om resultat och betyg Förbereda utv.samtal i mentorsgruppen Studieteknik i helklass Hemläxa: Reflektion Hemläxa: Reflektion Klassens dag Utvecklingssamtal/rapport om studiesituationen

Möjliggöra berättande För att en ung människa ska bli klar över vilket liv som hon eller han realistiskt kan leva krävs tillfällen till samtal och reflektion, både med jämnåriga och vuxna SOU 2006:77, Ungdomar, stress och ohälsa

Kasam = Känsla av sammanhang Begriplighet Hanterbarhet Meningsfullhet När tillvaron upplevs begriplig, hanterbar och meningsfull så har vi en hög KASAM, vilket skapar bättre möjligheter för oss att handskas med livet. Vi behöver känna KASAM i våra känslor, i våra närmaste relationer, i vår huvudsakliga sysselsättning och i existentiella teman

Grunden Lär känna varandra - visa genuint intresse för eleven Var tydlig i kommunikationen kring förväntningar, förutsättningar och ansvarsområden 22

Tre nivåer av lyssnande inre lyssnande fokuserat lyssnande globalt lyssnande

Mentorskap i grupp Vad som behövs är inte välbalanserade individer utan individer som balanserar varandra. På så sätt kan mänskliga svagheter stöttas och talanger komma till sin fulla rätt. Meredith Belbin 24

Om gruppens betydelse För att kunna bygga upp en fast identitet behöver en ung människa spegla sig i en bekräftande miljö. Förvägras man tillträde till en grupp är risken stor att man avvisar normerna i gruppen och ansluter sig till grupper vars värderingar står i skarp kontrast till den värdegrund som exempelvis skolan vilar på. Anne Hammarström

Den magiska formeln Tilltro till sin egen förmåga + Trygghet/Trivsel = Kunskapsutveckling

Summering Skapa förutsättningar för ett fungerande mentorsarbete genom en gemensam spelplan på tre nivåer Planera ditt mentorskap på samma sätt som du planerar en kurs eller en lektion – börja med syfte och mål Visa ett genuint intresse för eleverna och skapa en grund byggd på ömsesidig respekt och tillit Svikta aldrig i din tilltro till elevernas förmåga Lägg tillbaka ansvaret till eleverna – men visa tydligt att du är där under resans gång Reflektera och utvärdera 27