Det behavioristiska perspektivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
©BLIND 2006.
Det behavioristiska perspektivet
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Utseende Rörelser Genetik - ärftlighetslära Humör mm Intelligens.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kjell Prytz, Högskolan i Gävle,
Inlärning Psykologprogrammet, KI
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Ältande och grubbel Andréas Rousseau
Hur fattas utrikespolitiska beslut?
SET Social Emotionell Träning
Konsten att leda sig själv
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Revolution Vad är en revolution?.
Tillämpad Beteendeanalys
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Sociologi.
HaschAvvänjningsProgram
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Instrumentell betingning
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Behaviorism (Beteendepsykologi)
Klipp: olika människosyn
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Kap 11 Språk Kap 11
Argumenterande text.
Kommunikation OL108A.
Psykologins historiska framväxt
Beteendeperspektivet
Vad är en depression? Nedstämdhet eller minskat intresse eller glädje måste föreligga. Dessutom har man minst fem av följande symtom under samma tvåveckorsperiod:
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
MOTIVATION.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Man lär så länge man lever
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Charlotte L & Carolina W
Autism och Asbergers Syndrom
Definition Positiv Förstärkning Man tillför ett positivt stimulus som svar på en respons (ett beteende). Positiv förstärkning är en av de viktigaste komponenterna.
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Inlärningspsykologi.
personlighetspsykologi
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Inlärningsteorier Klassisk betingning Instrumentell betingning Social modellinlärning Kognitiv inlärningsteori.
Behaviorismen Hoppa där borta Fido, så får du en godisbit! Hoppar jag så får jag godisbiten!!
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykologi Introduktion.
Självkänsla.
Coaching.
Helhet och allsidighet
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Det behavioristiska perspektivet

Behaviorismen Synliga beteende ”Tabula rasa” Synliga & mätbara Allt beteende är inlärt Genetiskt arv har liten betydelse Medvetandet & känslor omöjligt att studera vetenskapligt

Behaviorismen Tre inlärningsmodeller: Klassisk betingning Operant betingning Modellinlärning

Klassisk betingning: Pavlov och Watson Miljö(stimuli)  beteende (respons) Association ger betingning. Skiljer på obetingade (medfödda)och betingade (inlärda) reflexer Inlärningen sker automatiskt och viljelöst Individen är passiv Viktig kunskap för att förstå och behandla ”enskilda fobier”

Pavlovs hundar

Klassisk betingning

Pavlovs hundar Fas 1: OBETINGAT (MEDFÖDD REFLEX) MAT  SALIVERING (OS) (OR) Det reflexmässiga och ursprungliga beteendet

Pavlovs hundar Fas 2: Inlärningsfasen RINGSIGNAL (NS) + MAT (OS) SALIVERING (OR) Ett nytt neutralt stimuli i form av en ringsignal förs in i experimentet. Det nya stimuli man för in, dvs. ringsignalen i detta fall, kallas Betingat Stimuli (BS). Han ringde en klocka varje gång strax innan maten kom till hunden. Detta upprepades många gånger.

Pavlovs hundar Fas 3: Betingning Till slut började hunden salivera bara den hörde klockan ringa – hunden hade alltså förknippat/associerat ringsignalen med mat och därmed började den salivera! RINGSIGNAL  SALIVERING (BS) (BR)

Klassisk betingning i vardagen Fas 1 Obetingat stimuli  Obetingad Respons Fas 2 Obetingad stimuli + Neutralt stimuli  Obetingad respons Fas 3 Betingad Stimuli  Betingad respons

Videoklipp på Little Albert John B. Watson (1878-1958) ”Ge mig ett dussin barn” Albert och kaninen John Watson Little Albert

Lille Albert

Lille Albert och betingning av fobier Neutralt stimuli – Råttan Obetingat stimuli (högt ljud)  Obetingad respons (rädsla) Betingat stimuli (råtta)  betingad respons (rädsla) Generalisering (rädsla för liknade lurviga stimulis)

B.F Skinner 1904-1990 Experiment med råttor Stimulus - respons Förstärkning Reaktion  Belöning / bestraffning Programmerad undervisning

B.F Skinner

Skinners Box

Operant Betingning Miljö(stimuli)  beteende (respons) Inlärningen sker genom förstärkningen på beteendet. Inlärningen förutsätter att individen är aktiv och motiverad

Operant betingning Gör skillnad på positiv och negativ förstärkning som båda leder till att sannolikheten ökar att ett beteende upprepas Bestraffning används endast för att ta bort ett oönskat beteende Viktigt för att förstå hur vi påverkas av vår omvärld som små barn

Albert Bandura Barn och videovåld

Aggressions experimentet

Modellinlärning Han studerade förskoleklasser (4-6år). Barnen fick se hur vuxna (modeller) uppförde sig aggressivt mot en docka. Alla filmerna innehöll aggressivt beteende. Sedan observerade Bandura barnens lekar http://www.youtube.com/watch?v=ZeE_Ymzc1rE

Modellinlärning När aggressionen belönas(förstärks) i filmen ökar barnens aggressiva lekar. Pojkarna imiterade aggressionen i högre grad än flickorna. Grupper som såg en bestraffad modell tog i mindre grad efter modellen. Barnen hade alltså förmågan till självförstärkning – att själv belöna och bestraffa ett beteende. Det sker ett samspel mellan miljö, person och beteende

Modellinlärning De viktigaste förebilderna är de som inger en känsla av trygghet. En viss likhet med den egna personen gör det lättare att identifiera sig med förebilden. Dessutom har en förebilds status stor betydelse. En förebild som upplevs som kraftfull, kompetent och kunnig påverkar mer än en förebild som saknar dessa egenskaper. Identifikation  dvs tankar, åsikter och attityder överförs genom modellinlärning. ”Han är som jag”, idoler mm.

Diskussion Tror du att våldsamma filmer kan göra barn/vuxna mer aggressiva? Tror du att tv-/datorspel kan göra barn/vuxna mer aggressiva?

Sammanfattning Ser människan som ett oskrivet blad: ”Ge mig ett dussin friska, välskapta spädbarn… och jag garanterar att jag kan ta vilken som helst och träna honom till vilken specialitet som helst” John Watson 1878 – 1958 Menar att vi styrs av den yttre miljön genom att allt beteende är inlärt.

Behaviorismen Revolutionär på sin tid Mekanisk syn på människan Är allt verkligen bara reaktioner baserat på erfarenhet? Summering: - Tror inte på en fri vilja - Intresserar sig för betingning, förstärkning, utsläckning - Genomför experiment med djur, drar slutsatser till människan