Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Välkomna!.
Skolutveckling i samverkan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
På spaning efter pedagogiskt ledarskap
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Utbildningsinspektion i Göteborgs kommun. Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra!
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Examensarbeten och skolutveckling
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Föreläsning Sandvika
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Hur kan vi förstå begreppet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006

Q i förskolan Syfte Stärka förskollärarnas kompetens att bedriva : systematiskt förbättringsarbete inre utvecklingsarbete för underlag för förskolans kvalitetsredov. Mål Öka medvetenhet och kunskap om kvalitetsarbete Utvecklar kvalitetsredovisning som instrument för förbättringar

Q i förskolan Mål på sikt Sprida erfarenheter och kunskap till andra förskolor Uppmärksamma förskolan som arbetsplats genom utvecklingsarbete Göra förskolläraryrket mer attraktivt

Q i förskolan Innehåll och upplägg Kurs 5p Kvalitetsutveckling Två förskollärare/enhet Riktar sig till arbetslag och chefer Utvecklingsarbete på den egna förskolan

Kvalitet i förskolan har olika aspekter: Förutsättningar för verksamheten Hur det pedagogiska arbete utförs Vilken måluppfyllelse som uppnås.

Kvalitetsutveckling i förskolan med Aktionsforskning som metod.  Utgångspunkt i den egna verksamheten  Kunskap från vardagen, arbetsplatsen är en plats för utveckling  Ska ske i samverkan med andra  Ska ha en tydlig inriktning på att lärande och förändring går hand i hand.

Arbetsverktyg: Loggbok, få tillgång till egna funderingar och reflektion Observationer Dokumentation Dialog – samtal, genom att formulera sig måste man förklara sina påståenden Handledning Reflektion tillsammans med andra

Planera Agera Observera Dokumentera Reflektera

Kurs Q i förskolan Litteraturstudier/teori  Aktionsforskningens idé och teoretisk förankring samt dess praktiska tillämpning.  Litteratur som handlar bl. a om olika projektarbeten, kvalitetsarbete från skola och förskola mm.  Examinationsuppgifter, teoretisk 2 poäng och en praktisk 3 poäng.

Föreläsningar Kvalitet i förskolan; Maj Asplund Carlsson Verktyg i aktionsforskning; Karin Rönnerman Allmänna råd för kvalitetsutveckling i förskolan; Marie Sedvall Berggren Analys av insamlad information; Elisabeth Hesslefors Arktoft

Praktisk tillämpning; Utvecklingsarbete  Utvecklingsområde - Rävekärrs förskola. Förhållningssätt - samspel - kommunikation - bemötande mellanPedagog – Barn Pedagog – Förälder Pedagog - Pedagog

Aktionsforskning på Saltkråkan Mål: Att barnen blir mer självständiga och få större tillit till sin egen förmåga. Vad: Vårt förhållningssätt utifrån perspektivet pedagog – barn Metod:- loggbok - observationer, dokumentation - reflektion - handledning