Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006
Q i förskolan Syfte Stärka förskollärarnas kompetens att bedriva : systematiskt förbättringsarbete inre utvecklingsarbete för underlag för förskolans kvalitetsredov. Mål Öka medvetenhet och kunskap om kvalitetsarbete Utvecklar kvalitetsredovisning som instrument för förbättringar
Q i förskolan Mål på sikt Sprida erfarenheter och kunskap till andra förskolor Uppmärksamma förskolan som arbetsplats genom utvecklingsarbete Göra förskolläraryrket mer attraktivt
Q i förskolan Innehåll och upplägg Kurs 5p Kvalitetsutveckling Två förskollärare/enhet Riktar sig till arbetslag och chefer Utvecklingsarbete på den egna förskolan
Kvalitet i förskolan har olika aspekter: Förutsättningar för verksamheten Hur det pedagogiska arbete utförs Vilken måluppfyllelse som uppnås.
Kvalitetsutveckling i förskolan med Aktionsforskning som metod. Utgångspunkt i den egna verksamheten Kunskap från vardagen, arbetsplatsen är en plats för utveckling Ska ske i samverkan med andra Ska ha en tydlig inriktning på att lärande och förändring går hand i hand.
Arbetsverktyg: Loggbok, få tillgång till egna funderingar och reflektion Observationer Dokumentation Dialog – samtal, genom att formulera sig måste man förklara sina påståenden Handledning Reflektion tillsammans med andra
Planera Agera Observera Dokumentera Reflektera
Kurs Q i förskolan Litteraturstudier/teori Aktionsforskningens idé och teoretisk förankring samt dess praktiska tillämpning. Litteratur som handlar bl. a om olika projektarbeten, kvalitetsarbete från skola och förskola mm. Examinationsuppgifter, teoretisk 2 poäng och en praktisk 3 poäng.
Föreläsningar Kvalitet i förskolan; Maj Asplund Carlsson Verktyg i aktionsforskning; Karin Rönnerman Allmänna råd för kvalitetsutveckling i förskolan; Marie Sedvall Berggren Analys av insamlad information; Elisabeth Hesslefors Arktoft
Praktisk tillämpning; Utvecklingsarbete Utvecklingsområde - Rävekärrs förskola. Förhållningssätt - samspel - kommunikation - bemötande mellanPedagog – Barn Pedagog – Förälder Pedagog - Pedagog
Aktionsforskning på Saltkråkan Mål: Att barnen blir mer självständiga och få större tillit till sin egen förmåga. Vad: Vårt förhållningssätt utifrån perspektivet pedagog – barn Metod:- loggbok - observationer, dokumentation - reflektion - handledning