Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017"— Presentationens avskrift:

1 Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017

2 Hur stor andel av föräldrarna i Nacka tycker att verksamheten i förskolan är stimulerande?
99% 97% 96% 85% Svaret är: 97 % av föräldrarna i Nacka tycker att verksamheten i förskolan är stimulerande? 96 % är genomsnittet för alla kommuner som deltar i enkäten 99 % är resultatet för pedagogisk omsorg i Nacka

3 Föräldrar i hög grad nöjda Observationer visar på god kvalitet
För låg andel förskollärare på en del förskolor Föräldrar är i hög grad nöjda med förskola och pedagogisk omsorg, mycket hög nivå, Observationer god eller mycket god kvalitet i de flesta fall. 16 förskolor av 102 har mindre än 20 procent förskollärare, miniminivå. Det är ju ganska få, men här ser vi att det finns svårigheter att nå målen för verksamheten Vad gör utbildningsenheten åt det? Vi träffar ledningarna på förskolorna det gäller.

4 Nacka har varje år de senaste sex åren placerat sig bland de…
I Öppna jämförelser för grundskolan finns ett sammanvägt mått baserat på olika elevresultat. Nacka har varje år de senaste sex åren placerat sig bland de… De tre bästa kommunerna De tio bästa kommunerna De tjugo bästa kommunerna De hundra bästa kommunerna Var tror ni att Nacka ligger till? Svaret är att Nacka de senaste sex åren placerat sig bland de tio bästa kommunerna. Flertalet kommuner som ligger högt är små, och de varierar också mellan åren. 2017 var det Storfors och Borgholm med 65 respektive 111 elever i åk 9 som låg högst i öppna jämförelser. Nacka hade 1261. Av kommuner med mer än 1000 elever i åk 9 är det bara Nacka som ligger så här högt. Man bör inte fästa för stor vikt vid en placering ett enskilt år, men att Nacka år efter ligger så högt tycker vi är värt att uppmärksamma, och något som tyder på att det bedrivs mycket bra arbete här, och att det finns bra strukturer i kommunen.

5 Fortsatt goda elevresultat Hög digital kompetens
För låga resultat vad gäller stimulans, inflytande, återkoppling Varierande tillgång till utbildad personal De goda resultaten gäller även när man tar hänsyn till elevsammansättningen, och både när det gäller meritvärden och andelen som blir behöriga och når kunskapskraven i alla ämnen. Den särskilda studie som genomförts (mer om detta i eftermiddag) visar att grundskolorna har en hög digital kompetens, men också att det krävs nya steg för att komma längre. De flesta elever är nöjda med sin skola, sina lärare och känner sig trygga, men när det gäller elevernas bedömning av stimulans, inflytande, återkoppling är resultaten lägre än målen, och också försämringar över tid. Tillgången till personal är ett utvecklingsområde: När det gäller fritidshemmen, en del fristående grundskolor och framöver även inom särskolan.

6 Hur stor andel av eleverna som började nationella program i gymnasieskola i Nacka tog gymnasieexamen inom tre år? 95% 83% 79% 71% Svaret är 83% nu i Nacka våren 2017 79% var det i Nacka för tre år sedan 75% var det i riket, 71% i länet

7 Hög andel lärare med legitimation
Goda elevresultat Hög andel lärare med legitimation Elever mindre nöjda med motivation och inflytande Vissa skolor lägre resultat Även i gymnasiet redovisas goda elevresultat. Hög andel lärare med legitimation i de ämnen där det krävs, särskilt de kommunala. Negativa resultat är signaler från eleverna om att de är mindre motiverade, inte känner inflytande eller får återkoppling. Det finns också en del skolor som ligger sämre till, när det gäller elevresultat eller andel elever som är nöjda.

8 Enkäter till elever och föräldrar
Elevers resultat Enkäter till elever och föräldrar Observationer Statistik om personal Men vad baseras egentligen den här bilden på som vi har visat? De här bilderna bygger på det kvalitetssystem som utbildningsnämnden har, som består av olika delar. Det handlar om Elevers resultat Enkäter till elever och föräldrar Observationer Statistik om personal

9 Kärnan Vi är systematiska Vi är nyfikna Vi visar Vi reflekterar och
samspelar Det här är det som vi menar är kärnan i vårt kvalitetsarbete, och som också är framgångsfaktorer. Säkert känner ni igen er i de flesta av delarna. Systematiken – handlar om att vi har ett genomtänkt system för hur vi följer kvaliteten, och det här systemet håller vi fast vid så att vi kan följa vad som ändras över tid. Systemet visa verksamheten ur olika perspektiv – och är en kombination av hårda värden, (Betyg, provresultat, och statistik , ) Men också på mjuka värden som trygghet, värdegrund, delaktighet fångas genom enkäter och observationer. En annan del i systematiken är att vi följer upp vad som händer, t ex inom när det gäller det som observatörer menat vara förbättringsområden eller gör särskilda uppföljningar om resultaten är låga, t ex när det gäller andelen nöjda elever och föräldrar. Nyfikenhet – handlar om att fråga, försöka hitta förklaringar, och utveckla nya sätt att se på och arbeta med kvalitet Visar – att vi visar upp resultaten tror vi är ytterligare en del i kärnan. Vi reflekterar och samspelar, samtalar om kvalitet i resultatdialoger och kvalitetssamtal, och särskilda samtal när vi ser att förskolor och skolor inte når upp till de miniminivåer som finns i resultatindikatorerna. kvalitetsdagen som den här för att uppmärksammar.

10 Det vi sätter ljuset på växer
En sådan här dag är förstås ett av de sätt vi sätter ljuset på viktiga frågor, som digital kompetens och utvecklingsarbete. Utifrån er analys vad ser ni är den största utmaningen? Vi har nämnt några utvecklingsområden, men som ni har hört så är det mycket som är väldigt bra, och utmaningen är att bibehålla fortsätta att utveckla när vi är på denna nivå. Det vi sätter ljuset på växer

11 Vad är det viktigaste du kan göra i din roll?
Vad är det viktigaste som utbildningsnämnden kan göra för att bibehålla och utveckla kvaliteten? Vad är det viktigaste du kan göra i din roll? (Dessa två frågor ställdes till deltagarna – en sammanställning av svaren på den första frågan finner du på nästa bild)

12 Vad är det viktigaste som utbildningsnämnden kan göra för att bibehålla och utveckla kvaliteten? Flera tog i sina mentometersvar upp: Höj checken för förskolan Detaljstyr inte – ha tillit Bra med skolbesök, resultatdialoger etc. med oss Fortsatt samverkan mellan fristående och kommunala Fortsätt med dagar som denna


Ladda ner ppt "Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017"

Liknande presentationer


Google-annonser