Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Individuellt lärande tillsammans
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Närvaro!!.
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En återupptäckt … ” Svensk kristenhets största behov är inte i första hand mer pengar, fler anställda och bättre metoder – utan en återupptäckt av evangelium.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Konsten att leda sig själv
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Lokal Pedagogisk Planering
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Lyckad träning Hur?.
Att planera och sätta mål
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Läroplansträff fritidshem
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna till Föräldramöte med Gnagarna
TVÅ NYA UTBILDNINGAR Behov Kort o Längre versioner (Leda Scouting) För dig som verkligen vill… (Leda Avdelning) Jag har inte tid! Förutsättningar Intressen.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Socialpsykologi.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föreläsning Svenska II
Det kan bara du svara på. Vägen till målet finns på Ledarskapsön.
Presentationens avskrift:

Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap Peer to Peer Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap

Jag och Tomas

Vad är Peer learning? Pedagogisk modell “Peer” betyder jämbördig person, t.ex en kurskamrat Strukturerat samarbete Två (eller flera) personer träffas och reflekterar och lär upp varandra Fokus är: Samverkan, stöd, reflektion, kritiskt tänkande, feedback

Vad är Peer learning? Möjligheter Risker Trygghet med att ha en jämlik med samma mål Någon att jämföra sig med som inte är “expert” Vågar mer Mer diskussion Mer självständighet Riskfritt ställa “dumma” frågor Risker Ojämna par Ojämlik arbetsfördelning Dålig personkemi Destruktiv tävlan

Utbildarens roll Instruktör Handledning Peer learning Team-ledare Lär ut till flera samtidigt En hierarki finns Handledning Handleder den lärande i personliga samtal Peer learning Två lärande tar hjälp av handledaren vid behov Team-ledare Lär ut till flera samtidigt Är en del i gruppen Cirkel Ingen har mer kunskap än någon annan.

I Scoututbildningarna Peer learning ligger helt i samklang med Scouternas Pedagogiska grund. Vi får möjlighet att ta med vår utbildning “hem” till kåren Vi ger större möjlighet till att få till förändring hos deltagaren… …utan alltför stor insats av utbildaren Hjälper deltagaren neråt i pyramiden Kunskap Förmåga

Bikupa Ta oss nedåt i pyramiden Hur kan bäst dela in deltagare i Par för Peer learning-arbetet? Vad behöver man tänka på? Metoder?

Förslag på Upplägg Lära känna varandra Start Lära känna varandra Sätt upp förutsättningarna (hur, när) Personliga syften (mål eller utmaning) Träna (gärna med handledare närvarande) Peerperioden Kontakta varandra enligt uppgjort schema Rapportera till Handledare Tillräckligt ofta Tillräckligt många tillfällen Avslutning Tid till reflektion (av processen) Nästa steg? Utvärdera

Personliga syften/mål Bör handla om något/några lärandemål, t.ex Kunna praktisera  ett lyssnande och stödjande ledarskap i en given situation Kunna planera och aktiviteter utifrån målspåren Existens och Aktiv i samhället Kunna kommunicera och ge instruktioner så att alla hörande scouter kan vara med på lika villkor

Bikupa Vad ser ni för Möjligheter och Risker när vi genomför Peer learning i en Scoututbildning?

Strukturerad reflektion Samtalsmallar GROW Utmaning Nuläge Alternativ och möjligheter Beslut och handling GIBBS Beskrivning Känslor Värdering Analys Slutsats Handlingsplan

Diskutera Hur stimulerar vi till möjligheterna? Hur minimerar vi riskerna?

Och igen.. Sträva efter par som är så lika som möjligt. Hitta mål eller utmaningar hos varje person som de är motiverade till att göra någon åt. Hitta former som passar det kursupplägg ni använder. Erbjud paret att använda samtalsmallar. Detta ger en strukturell trygghet, speciellt i början.

Dela med er Ny metod för Scouterna Dela med er till andra utbildare Vad fungerar? Vad fungerar inte? Facebookgrupp? Regionella träffar