Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet 2005-06-08.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

”från person till funktion”
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Skolval – HT 13 • ”Flyer” - mitten av december till ”måsteväljare” • Annons i Nacka Värmdö posten – vecka 2 • Skolvalsperiod i år 10 – 31 januari.
Landstinget i Östergötland
Föräldramöte P Inför säsongen 2011/2012.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
E-tjänster Upplands Väsby
Marie Skoglund och Kjersti Nylander Wahlgren
Skolval – HT 12 Katalog - skickad mitten av december till ”måsteväljare” Annons i Nacka Värmdö posten – vecka 2 Skolvalsperiod i år 10 – 31 januari.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
…en del av vård och behandling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Smittskydd Skåne INFORMERAR
Patientupplevd vårdkvalitet
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkommen till Ledardagen!
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Barns tillgång till svenskt teckenspråk
Ramverk för patientmedverkan
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Elektronisk attestering och signering
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Normering, tillsyn, kunskap
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Kartläggning av processer
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Det professionella samtalet
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
cancer och behandlings besked.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
för patienter med misstänkt koloncancer
Det ständiga förbättringsarbete
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Avvikelserapporter Fysiologiska avdelningen VO Diagnostik.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Höftprojekt i Sundsvall Varför blev det så här? Thomas Blomberg
COPD6-mätning sparar tid
Ramverk för patientmedverkan
Beställning vid brådskande ärende - process
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
Presentationens avskrift:

Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet

Trygga och säkra processer med hög kvalitet är en förutsättning för att vi ska kunna minska ledtiden

Tre grundprinciper för att minska ledtiden: 1. Minska den administrativa tiden mellan aktiviteterna Rutorna symboliserar aktiviteter i en vårdkedja, t ex remissbedömning, mottagning, undersökning. Före: Efter:

2. Gör fler aktiviteter vid samma tillfälle Före: Efter:

3. Ifrågasätt och ta bort onödiga aktiviteter Före: Efter:

Arbetet med att förbättra remisshanteringen gjordes i flera steg: Våren 2003: Inom ramen för patientsäkerhetsarbetet efterfrågas vilka rutiner för remisshantering som finns inom varje verksamhet. Hösten 2003: Ledningsgruppen beslutar om övergripande mål för hur lång tid remisshanteringen får ta. (Uppföljning har gjorts i april-04 och december-04) Hösten 2004: Socialstyrelsen beslutar om föreskrifter om ansvar för remisser för patienter i hälso- och sjukvården

Uppföljning av ledningsgruppens mål per dec-04, resultat från apr-04 inom (): Utgående remisser ska skrivas ut, signeras och postas senast nästa vardag. 6 funktioner klarar målet (2) 17 funktioner skickar remissen inom 7 dagar (19) 15 funktioner kan ta mer än 7 dagar på sig (11) Några poängterar att akuta remisser går iväg samma dag

Uppföljning av ledningsgruppens mål: Inkommande remisser ska bedömas inom två dagar efter ankomsten 16 funktioner klarar målet (9) 22 funktioner bedömer alla remisser inom 7 dagar (26) 2 funktioner kan behöva mer än 7 dagar på sig (8)

Uppföljning av ledningsgruppens mål: Patienten ska meddelas tid för nästa besök, inläggning, undersökning etc. senast andra vardagen efter att bedömning skett 6 funktioner klarar målet 20 funktioner ger patienten besked inom 7 dagar 12 funktioner behöver mer än 7 dagar Några poängterar att akuta remisser ges tid och patienten meddelas direkt

Uppföljning av ledningsgruppens mål: Remissvar ska postas till inremitterande samma dag som svaret blir klart. 9 funktioner klarar målet (10) 23 funktioner skickar svaret inom 7 dagar (23) 12 funktioner kan behöva mer än 7 dagar (10) Några poängterar att brådskande svar skickas direkt Vissa upplever postgången som ett problem

Uppföljning av ledningsgruppens mål: Besked om undersökningsresultat och liknande ska ges till patienten inom en vecka efter det att ansvarig läkare tagit del av resultatet 12 funktioner klarar målet (10) 19 funktioner kan behöva mer än 7 dagar (17) Några poängterar att brådskande besked lämnas snabbare Ibland har man kommit överens med patienten om när besked ska lämnas Ibland inväntar man flera svar