Balanced Scorecard Processen steg för steg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Centrala innehåll och kunskapskrav
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
Att arbeta praktiskt.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Utvärdering av processmognad
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Oktoberrapport Oktoberrapport
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
på personer i behov av hjälp
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Balanced Scorecard Processen steg för steg Medborgar- och kund perspektivet Process- och produktions- perspektivet Lärande- och förnyelse- perspektivet Ekonomiska Strategiska mål Framgångs- faktorer Nyckeltal/ mått Vision/ verksam- hetsidé Handlingsplan Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 Steg 6 Mätning och uppföljning - diskussion och förbättring! 2017-04-08

Analys av nuläge och omvärldsförändringar 2017-04-08 Analys av nuläge och omvärldsförändringar Vilka styrkor och svagheter finns i verksamheten i dag? Diskutera och skriv ned! Vilka förändringar i omvärlden kan förväntas? Diskutera och skriv ned! Styrkor: Intresse hos ledningen Bra mix av personal på Metodikum Möjlighet till utveckling Intresse hos personal Förankring i patientsäkerhet Intresse hos skolans personal Svagheter: Verksamheternas möjligheter och förutsättningar att utnyttja Metodikum Lokaler ej anpassade för verksamheten – funktion och utrymme. Uttalade krav från SKL bidrar till ökad efterfrågan - patientsäkerhet Fortsätt gärna på baksidan om du inte får plats!

Vår verksamhetsidé 2017-04-08 Produceras: Beskriv kortfattat : Syfte och mål: Patientfokuserad säker vård Skapa förutsättningar för att personal och studenter ska känna trygghet och säkerhet i sin yrkesroll Målgrupp: Personal, studenter, patienter, närstående Samverkan: Förvaltningsledningar på olika nivåer Sjukhusledningar Verksamhetsledningar Klinikledningar Inköp, smittskydd, kommun, högskola, universitet, gymnasieskola Andra KTC, nationellt och internationellt Produceras: Scenario Färdighetsträning Kurser Beskriv kortfattat : varför verksamheten finns till (syfte, uppdrag), vilka den vänder sig till (målgrupp, kunder) hur och vem vi samverkar med vad som produceras (tjänster, produkter, utbud) Kommentar: Kanske har detta beskrivits många gånger förr, uppfinn i såfall inte hjulet en gång till utan ta vara på det som redan finns!

Vår vision Vision För ett bra liv i ett attraktivt län. Verksamhetsidé 2017-04-08 Vår vision Vision För ett bra liv i ett attraktivt län. Verksamhetsidé Genom praktisk träning och utbildning skapar vi förutsättningar för patientfokuserad säker vård samt personal som är säker och trygg i sin roll. Metodikum ska vara tillgängligt, anpassat och flexibelt utifrån kundernas behov. Visionen formuleras så att den talar till både hjärtat och hjärnan och beskriver vår gemensamma bild av ett framtida önskat läge eller vad vi vill uppnå. Visionen kan formuleras på några rader och den är: något att hämta kraft och energi ifrån utmanande formulerad så att alla kan känna att just deras bidrag är viktigt grundad på landstingets övergripande vision

Våra viktigaste strategier för att skapa kundvärde 2017-04-08 Strategiska mål Våra viktigaste strategier för att skapa kundvärde Tillgänglighet Hög kompetens Tillhandahålla adekvat utrustning/material Se möjligheter Serviceanda Beskriv era viktigaste strategier (vägval) för att skapa kundvärde och som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för våra processer 2017-04-08 Strategiska mål Våra viktigaste strategier för våra processer Kundanpassade Anpassningsbara/Flexibla Kontaktskapande Beskriv era viktigaste strategier (vägval) för organisationens processer som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för lärande och förnyelse 2017-04-08 Våra viktigaste strategier för lärande och förnyelse Strategiska mål Nätverkar Utbildning och studiebesök Samarbetspartner Rätt material – utvecklande av material Beskriv era viktigaste strategier ( vägval) för organisationens lärande och förnyelse som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Våra viktigaste strategier för att utnyttja våra resurser väl 2017-04-08 Våra viktigaste strategier för att utnyttja våra resurser väl Strategiska mål God planering Omvärldsspaning Beskriv era viktigaste strategier (vägval) för organisationens processer som leder till att den gemensamma visionen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer Flexibla lokaler och adekvat utrustning 2017-04-08 Framgångsfaktorer Framgångs- faktorer Flexibla lokaler och adekvat utrustning Kunnig och serviceinriktad personal Tillgängliga Öppenhet När vi har fastställt visionen och formulerat strategiska mål vidtar arbetet med att inom varje perspektiv konkretisera dessa ytterligare. Vilka är våra framgångsfaktorer? Med framgångsfaktorer avses det som vi bedömer ha störst betydelse för att uppnå de strategiska målen. Det gäller att välja ut de områden som är viktigast eftersom ingen klarar av att ta sig an alltför mycket samtidigt. Framgångsfaktorerna visar vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att nå de strategiska målen.

Framgångsfaktorer för att skapa kundvärde 2017-04-08 Framgångsfaktorer för att skapa kundvärde Framgångs- faktorer Anpassa utbildning efter behov Tillgängligt och enkelt bokningssystem Kompetent personal Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för våra processer 2017-04-08 Framgångsfaktorer för våra processer Framgångs- faktorer Möter kundens behov Tillgång till instruktörer Hemsida - kommunikationsvägar Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för lärande- och förnyelse 2017-04-08 Framgångsfaktorer för lärande- och förnyelse Framgångs- faktorer Vår egen kompetensutveckling Instruktörsutbildning Forskning Nätverksträffar Erfarenhetsutbyte Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Framgångsfaktorer för att utnyttja våra resurser väl 2017-04-08 Framgångs- faktorer Framgångsfaktorer för att utnyttja våra resurser väl Öppenhet/tillgänglighet Bokningssystem – enkelt LMS – individuellt kompetensutvecklingssystem Mäta ärenden ur synergi Tillång till instruktörer efter behov Pedagogisk idé – utveckla pedagogik till praktisk träning t ex SBAR Ange vilka framgångsfaktorer som leder till att de strategiska målen kan uppfyllas.

Nyckeltal för att skapa kundvärde 2017-04-08 Nyckeltal för att skapa kundvärde Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för våra processer 2017-04-08 Nyckeltal för våra processer Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för lärande- och förnyelse 2017-04-08 Nyckeltal för lärande- och förnyelse Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

Nyckeltal för att utnyttja våra resurser väl 2017-04-08 Nyckeltal för att utnyttja våra resurser väl Nyckeltal/ mått Föreslå nyckeltal och målvärde för att mäta de framgångsfaktorer som valts. Föreslå också vem som ansvarar för att mätning sker och hur ofta.

2017-04-08 Handlingsplan Handlingsplanen beskriver vilka aktiviteter som behöver vidtagas för att vi ska kunna nå uppsatta mål. Handlingsplanen kan innehålla såväl smått som stort. Ta med allt av betydelse!