Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

METOD Strategisk kompetensförsörjning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "METOD Strategisk kompetensförsörjning"— Presentationens avskrift:

1 METOD Strategisk kompetensförsörjning

2 Mål och syfte Centrala parter ska stötta och inspirera lokala parter till att arbeta aktivt med strategisk kompetensförsörjning och tillhandahålla stöd inom områdena arbetsmiljö, arbetsorganisation, arbetstid och lönebildning. Utmaningen blir att få till en samverkan mellan dessa fyra områden och skapa en helhet av de insatser som görs och borde göras kopplat till strategisk kompetensförsörjning på lokal nivå. Den metod som nu presenteras syftar till att möta den utmaningen.

3 Metod i fem steg Enas om nuläge och målbild
Identifiera pågående respektive nya aktiviteter Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt Skapa en helhetssyn över prioriterade aktiviteter Gör en sammanfattande analys och fortsätt arbetet på hemmaplan! Enas Identifiera Värdera Skapa Gör Vägledning: Detta material består av en metod i fem olika steg. Metoden kräver att lokala parter avsätter tid på hemmaplan och tillsammans analyserar resultatet. Målsättningen är att analysen kommer ligga till grund för det fortsatta partsgemensamma arbetet med strategisk kompetensförsörjning. Det material som centrala parter har arbetat fram och som finns på projektets partsgemensamma hemsida ( är tänkt att vara som ett stöd för detta fortsatta arbete.

4 1. Enas om nuläge och önskat läge
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 1. Enas om nuläge och önskat läge Ert nuläge: Vilka särskilda lokala förutsättningar påverkar er kompetensförsörjning? Särskilda förutsättningar skulle till exempel kunna vara andel behöriga lärare, lärartäthet, personalomsättning, demografi, sjukfrånvaro, hur detta ser ut i olika skolor, m.m. Utifrån nuläget: Vad är målbilden för er kompetensförsörjning? Målbilden kan innehålla förbättringar, till exempel: mål för andel behöriga, särskilt mål för andel behöriga lärare i bristämnen, behörighet i olika skolor, m.m. Vägledning: Första steget i metoden handlar om att dels söka enighet om ett nuläge och vilka särskilda lokala förutsättningar som påverkar er kompetensförsörjning lokalt. Särskilda förutsättningar skulle till exempel kunna vara andel behöriga lärare, lärartäthet, personalomsättning, demografi, sjukfrånvaro eller hur detta ser ut i olika skolor. Dels om att utifrån nuläget försöka konkretisera vad målbilden är för er kompetensförsörjning, såsom exempelvis mål för andel behöriga, särskilt mål för andel behöriga lärare i bristämnen eller behörighet i olika skolor. Ert nuläge och er målbild för kompetensförsörjningen lokalt är en viktig start och kommer ligga till grund för resterande delar av metoden!

5 2. Identifiera pågående respektive nya aktiviteter
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 2. Identifiera pågående respektive nya aktiviteter Identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö Vägledning: Det andra steget i metoden handlar om att identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom ramen för de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Närmare bestämt, hur ni lokalt arbetar med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Tanken är att ni skriver ner hur ni arbetar med varje område idag, för att därefter föra en diskussion huruvida detta är en fortsatt relevant aktivitet. Det vill säga, ni försöker kvalitetssäkra arbetet för att se om ni idag gör rätt saker. Därefter försöker ni att beskriva hur ni borde arbeta ytterligare/annorlunda med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, vad ska ni göra ytterligare för saker eller hur kan ni arbeta annorlunda? Det är många gånger svårt att dra en skarp linje mellan områdena arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö i termer av aktiviteter. Av den orsaken är dessa områden presenterade i samma arbetsmoment.

6 2. Identifiera aktiviteter inom lönebildning
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 2. Identifiera aktiviteter inom lönebildning Hur arbetar ni med lönebildning kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Är det en fortsatt relevant aktivitet? Hur borde ni arbeta ytterligare/annorlunda med lönebildning kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Vägledning: Den andra steget i metoden handlar om att identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom ramen för de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Närmare bestämt, hur ni lokalt arbetar med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Tanken är att ni skriver ner hur ni arbetar med varje område idag, för att därefter föra en diskussion huruvida detta är en fortsatt relevant aktivitet. Det vill säga, ni försöker kvalitetssäkra arbetet för att se om ni idag gör rätt saker. Därefter försöker ni att beskriva hur ni borde arbeta ytterligare/annorlunda med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, vad ska ni göra ytterligare för saker eller hur kan ni arbeta annorlunda? Det är många gånger svårt att dra en skarp linje mellan områdena arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö i termer av aktiviteter. Av den orsaken är dessa områden presenterade i samma arbetsmoment. .

7 Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 2. Identifiera aktiviteter inom arbetsorganisation, arbetsmiljö och arbetstid Hur arbetar ni med arbetsorganisation, arbetsmiljö och arbetstid kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Är det en fortsatt relevant aktivitet? … … … … … … … … … … … … Hur borde ni arbeta ytterligare/annorlunda med arbetsorganisation, arbetsmiljö och arbetstid kopplat till strategisk kompetensförsörjning? Vägledning: Den andra steget i metoden handlar om att identifiera pågående respektive nya aktiviteter inom ramen för de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Närmare bestämt, hur ni lokalt arbetar med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Tanken är att ni skriver ner hur ni arbetar med varje område idag, för att därefter föra en diskussion huruvida detta är en fortsatt relevant aktivitet. Det vill säga, ni försöker kvalitetssäkra arbetet för att se om ni idag gör rätt saker. Därefter försöker ni att beskriva hur ni borde arbeta ytterligare/annorlunda med varje område kopplat till strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, vad ska ni göra ytterligare för saker eller hur kan ni arbeta annorlunda? Det är många gånger svårt att dra en skarp linje mellan områdena arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö i termer av aktiviteter. Av den orsaken är dessa områden presenterade i samma arbetsmoment.

8 Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Lönebildning 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

9 Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Arbetsorganisation 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

10 Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Arbetsmiljö 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

11 Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Värdera de nya aktiviteterna utifrån prioritering i tid och effekt – kopplat till påverkan på strategisk kompetensförsörjning Mer bråttom Arbetstid 1 2 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 Vägledning: Nu har ni ett nuläge och en målbild för ert arbete med strategisk kompetensförsörjning lokalt och har även definierat vad som redan görs och som borde göras ytterligare eller annorlunda inom ramen för de fyra områdena. Tredje steget i metoden handlar om att värdera de nya aktiviteterna som ni har definierat, inom varje område, utifrån påverkan på strategisk kompetensförsörjning. Det vill säga, hur bråttom är det att genomföra aktiviteten/påbörja arbetet och hur stor effekt bedöms aktiviteten få på strategisk kompetensförsörjning? Ni gör nu denna prioriteringsövning för varje område, dvs genom att plotta in de nya aktiviteterna i fyrfältaren. Tänk på att allt är inte lika bråttom eller få högst effekt, försök att verkligen prioritera! 6 7 8 X Mindre bråttom

12 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område!
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Mer bråttom Varje område 1 X 1 8 2 5 7 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 6 2 Vägledning: Nu har ni förhoppningsvis fått fyra fyrfältare som ser ut ungefär som ovan, det vill säga en för varje område. 7 4 8 X 6 3 Mindre bråttom

13 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område!
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Mer bråttom Dessa aktiviteter får störst effekt och är mest bråttom att arbeta med! Varje område 1 X 1 8 2 5 7 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 6 2 Vägledning: De nya aktiviteterna som är plottade i övre högra hörnet, är de som bedöms få störst effekt och är mest bråttom att arbeta med! 7 4 8 X 6 3 Mindre bråttom

14 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område!
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 3. Illustrativt – så här kan det se ut för varje område! Mer bråttom Varje område 1 X 1 8 2 5 7 3 4 Mindre effekt Stor effekt 5 6 2 Dessa aktiviteter får störst effekt och har ett längre tidsperspektiv att arbeta med Vägledning: De nya aktiviteterna som är plottade i nedre högra hörnet, är de som bedöms få störst effekt och har ett mer långsiktigt strategiskt perspektiv att arbeta med! 7 4 8 X 6 3 Mindre bråttom

15 4. Skapa en helhetssyn över prioriterade aktiviteter
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 4. Skapa en helhetssyn över prioriterade aktiviteter Prioriterade aktiviteter Målsättning helhetssyn! Kvaliteten i helheten: Arbetsorganisation Hur bidrar det kortsiktiga (”mest bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbets-organisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Hur bidrar det långsiktiga (”mindre bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbets-organisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Lönebildning Kort sikt Lång sikt Kort sikt Lång sikt 2 5 Pågående aktiviteter Nya aktiviteter 1 3 2 4 3 1 1 Kort sikt Lång sikt 8 2 …. …. ….….…. …. Arbetstider Arbetsmiljö Vägledning: Nu har ni prioriterat aktiviteter på lång och kort sikt för vart och ett av de fyra områdena lönebildning, arbetsorganisation, arbetstider och arbetsmiljö. Målsättningen med det fjärde steget i metoden är att ni nu skapar en samlad bild, bestående dels av redan pågående aktiviteter som ni är överens om att ni ska fortsätta arbeta med (efter kvalitetscheck i metodsteg 2), dels nya aktiviteter på både kort och lång sikt. Skriv in alla dessa aktiviteter i ett separat dokument och diskutera följande frågor; Hur bidrar det kortsiktiga (”mest bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbetsorganisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Hur bidrar det långsiktiga (”mindre bråttom”) arbetet med arbetsmiljö, arbetstider, arbetsorganisation och lönebildning till strategisk kompetensförsörjning? Hur synkar ni dessa aktiviteter och de redan pågående aktiviteterna? Finns det något som krockar eller är kontraproduktivt? Kort sikt Lång sikt Kort sikt Lång sikt 3 6 5 3 2 6 4 3 1 OBS! Illustrativt

16 5. Gör en sammanfattande analys och fortsätt arbetet lokalt!
Steg 1 Steg 2 Steg 3 Steg 4 Steg 5 5. Gör en sammanfattande analys och fortsätt arbetet lokalt! Nuläge Målbild Vägledning: I metodens femte och sista steg, gör ni en sammanfattande analys som ska ligga till grund för ert fortsatta arbete lokalt. Gå tillbaka till första steget i metoden för att säkerställa att er helhetsbild med aktiviteter (det vill säga både nya och kvalitetssäkrade pågående aktiviteter) bidrar till att nå er målbild. Diskutera tillsammans följande frågor och sammanfatta svaren i en analys: Bidrar den samlade helhetsbilden av aktiviteter (nya och pågående) till att nå målbilden? Vilka i er kommun/företag behöver bli delaktiga i det här metodarbetet innan ni går vidare? Gör en tidplan för när och hur ni ska arbeta vidare med metoden på hemmaplan. När ni har gjort c) – vad är nästa steg? Hur ska aktiviteterna följas upp? Ta vara på de erfarenheter som görs och de behov som blir synliga på arbetsplatserna. Målsättningen är att analysen kommer ligga till grund för det fortsatta partsgemensamma arbetet med strategisk kompetensförsörjning. Lycka till med det fortsatta arbetet lokalt! Bidrar den samlade helhetsbilden av aktiviteter (nya och pågående) till att nå målbilden? Vilka i er kommun/företag behöver bli delaktiga i det här metodarbetet innan ni går vidare? Gör en tidplan för när och hur ni ska arbeta vidare med metoden på hemmaplan. När ni har gjort c) – vad är nästa steg? Hur ska aktiviteterna följas upp? Ta vara på de erfarenheter som görs och de behov som blir synliga på arbetsplatserna.


Ladda ner ppt "METOD Strategisk kompetensförsörjning"

Liknande presentationer


Google-annonser