Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa."— Presentationens avskrift:

1 The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa arbetet Den utgår ifrån visionen och affärsidén Strategin preciserad i fyra perspektiv Kritiska framgångsfaktorer fastställs för varje perspektiv genom lämpliga mått och nyckeltal

2 Balance Scorecard Ekonomiska och finansiella prestationer
mål nyckeltal Kundtillfredsställelse Mål nyckeltal Interna processer Mål nyckeltal Innovations- och Inlärningsförmåga Mål nyckeltal

3 Balance Scorecard Det ekonomiska och finansiella perspektivet
- Typiska mål är vinst- och tillväxtmål Kunder och kundtillfredsställelse - Att sätta mätbara mål på kvalitet och service - Att följa upp vad kunder/brukare tycker - Vid brister bestämma hur en förbättring ska ske

4 Balance Scorecard Interna processer - Hur skapa effektivitet
- Att sätta mål på de områden som organisationen måste vara särskilt bra på Innovations- och lärförmåga - Målen ska syfta till att särkerställa förmågan att förbättra och förnya sin verksamhet

5 Exempel Ekonomiska och finansiella prestationer
Mål – öka genomströmningen av studenter – ger ökade inkomster Nyckeltal – 95% Kundtillfredsställelse Mål – ökade antalet nöjda studenter – leder till att de tar sin examen Nyckeltal – 85% Interna processer Mål – öka antalet disputerade lärare, öka antalet pedagogiskt utbildade lärare, öka arbetstillfredsställelsen bland anställda Nyckeltal – 60%, 80%, 90% Innnovations- och inlärningsförmåga Mål – att införa målrelaterade utbildningsplaner och kursplaner, att utveckla det pedagogiska upplägget på kurserna, Nyckeltal – 100%, 50%,

6 Uppföljning och utvärdering
Uppföljning sker under pågående process Resurser för att nå mål och hur de används Ex.vis kvartalsrapporter Utvärdering är en form av efterhandsbedömning - om genomförande av ex.vis ett projekt, - om man nått sina mål - vilket resultat man uppnått

7 Utvärdering Olika typer av utvärderingar
Processutvärdering – att följa genomförandet Måluppfyllelseanalys – att undersöka om målen uppnåtts Före-efter-utvärdering – gäller utfallet Formativ utvärdering – att ge underhand information för reflektion som kan påverka fortsättningen

8 Datainsamling Två tekniker för datainsamling Kvantitativ metod
- Hårddata t.ex olika mängdangivelser, statistik Kvalitativ metod - Mjukdata t.ex genom intervjuer, observation, inläsning av dokument Vilken metod man använder beror på vad man vill undersöka.

9


Ladda ner ppt "The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa."

Liknande presentationer


Google-annonser