Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skolverkets allmänna råd
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Men det här är väl ingenting nytt?
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskoleenhet Köpmanholm förskoleenhet Frötuna förskoleenhet Hysingsvik förskoleenhet 2014/15 Alla har förutsättningar.
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Hur bör samhället organiseras
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Strömslundsskolans Värdegrund.
Etik- Modet att välja!.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Förskolan Ekot´s modell för
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att ta hänsyn till, och leva sig in andra människors situation samt viljan att hjälpa andra.”
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Förskolan Ekot´s modell för
Identitet Vad formar oss till oss?.
”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Nämndplan 2015.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Introduktionsförskola i Rinkeby
”Förskolebarnens röst”
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande Anne-Christine Söderström, Utvecklingspedagogerna, Västerås Tel 070 5905264

All utveckling sker i samspel Vi blir någon genom att spegla oss i andra människor. Vi påverkas av de människor vi möter och de erfarenheter vi får i livet. Små barn påverkas allra mest.

Det första samspelet Redan från börja är barnet inställt på samspel. Varför skriker du? – att tolka signaler. Det första leendet. De första lek reglerna – samförstånd, ömsesidighet och turtagning. Dessa regler ligger till grund för allt socialt samspel senare i livet.

Barnsyn Sättet att se på barnet får stora konsekvenser för dess utvecklingsmöjligheter. Det påverkar vårt förhållningssätt och våra förväntningar på barnet, hur vi värderar och satsar resurser, hur vi formar vår förskola. Barnsynen påverkar barnets bild av sig själv.

”Att få vara sitt bästa jag.” Vi är inte, utan vi blir….. En viktig uppgift för oss vuxna är att skapa sammanhang där barn kan komma till sin rätt. Jag utveckling och kompetens utveckling går hand i hand.

Förskolans styrdokument FN:s Barnkonvention Förskolans läroplan Skollag Kommunens utbildningsplan Förskolans lokala arbetsplan

Förskolan vilar på demokratins grund I svensk förskola ses omsorg, fostran och lärande som en helhet. Verksamheten ska utformas utifrån grundläggande demokratiska värderingar

Värdegrund Var och en som verkar inom förskolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö. I läroplanen finns mål för barns delaktighet och inflytande.

Det är i en nära och varm relation vi utvecklas och lär som bäst. Barnen behöver kärlek, tid, engagemang. De behöver vuxna som vägleder och lotsar, som hjälper till att styra och bromsa, som ger stöd och uppmuntran.

Att fundera på under frukost… Hur ser den moderna barndomen ut? Vilka former av kompetens behövs idag och i framtiden?