Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Budgetberedning Verksamhet: Utbildning och barnomsorg.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Forskningsprogram inom miljöanpassad Produktframtagning En satsning på mindre företag med tillverkning och/eller utveckling i Sverige Finansierat av Mistra.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Varför fokus på nyanlända just nu
Carina Bergqvist Torvallaskolan

Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Förskola – lärande och yrkesprofession
En reviderad läroplan för förskolan
Välkomna!.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
På gång 2010 ….
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Förskolan i Fokus Program för seminarier Läsåret R U C – i samarbete med Norrbottens kommuner.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
KOMMUNIKATION - SOM RINGAR PÅ VATTEN PROJEKTET ANVÄNDNING AV INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK I UNDERVISNING OCH STUDIER.
Läroplansträff Välkomna!.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
Detta händer i Miljösamverkan
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
UNIVERSITETSSTYRELSEPERIOD.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
V ÄLKOMMEN !. V ÅRT UPPDRAG att i nära samarbete med medlemmarna, organisera, driva och utveckla arenor och nätverk för dialog, kunskaps- utveckling och.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Barn- och utbildningsberedningen 1 november 2012.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
ProViking Forskningsprogram inom Produktframtagning 1000 milj kr under – en satsning på svensk industri som stärker svenska samhället ® ProViking.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Presentationens avskrift:

Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund FoU Skola, Kommunförbundet Skåne Siv Wilborgsson, strateg Göteborg 27 januari

Forskningen kan ge oss… … nya perspektiv på skolan som tvingar oss att betrakta det välbekanta med nya ögon. (Åman Johannes (2011) Att lära av de bästa – en ESO-rapport om skolan ur ett internationellt perspektiv)

Förhistoria till FoU Skola Tankesmedja från 2006, i samarbete med högskolorna i Malmö och Kristianstad http://www.kfsk.se/sidor/verksamheter/barnochutbildning/fouskola/tankesmedjor.164.html Planer på promillesatsning (MaH) 25 kommuner Ett skolrelaterat problemområde identifieras i en eller flera kommuner. Problemet som en tankesmedja skall bearbeta formuleras i samråd mellan intresserade kommuner och högskolorna. Alla deltagande kommuner erbjuds möjlighet att delta i tankesmedjans arbete. En tankesmedja bildas för att bearbeta problemet, föreslå strategier för fortsatt bearbetning och hitta lösningsförslag användbara för den lokala skolan. Deltagande kommuner ingår ett avtal med högskolorna angående tankesmedjans syfte, arbetsformer, mål och finansiering. En tankesmedja består av forskare och lärare från högskolan, yrkesverksamma från skolan med stor erfarenhet av det aktuella problemet samt andra kloka personer valda från verksamheter utanför skolområdet. En tankesmedja består av ungefär 10 personer. Varje tankesmedja får ett uppdrag och en viss tid till sitt förfogande och skall när denna tid förflutet redovisa sina resultat i form av konkreta handlingsalternativ användbara för den lokala skolan. Tankesmedjan skall i sitt arbete väga in yrkesverksamma lärares erfarenheter, svensk och internationell forskning samt aktuell debatt i samhälle och massmedja inom tankesmedjans område. Varje tankesmedja skall kontinuerligt dokumentera sitt arbete i en ?blogg? (elektronisk dagbok) där lärare, studenter och en intresserad allmänhet kan följa tankesmedjans arbetsprocess. En tankesmedjas verksamhet kan presenteras och slutredovisas vid allmänna seminarier. En tankesmedjas arbete kan eventuellt utmynna i ett fortsatt utvecklingsarbete eller forskningsprojekt.Tankesmedjan består av ordförande, sekreterare och ledamöter.

Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund Start hösten 2011 Treårigt inledande avtal, förlängt till 1 juli 2016 1 kr per inv/år FoU-enhet inom KFSK, vetenskaplig ledare med stöd av projektassistent

Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund Från 28 till 32 kommuner under 2011 Från 2015 samtliga 33 kommuner samt Sölvesborg Förstärkt ekonomisk bas och närmare samarbete med FoU-verksamhet i Malmö och Helsingborg

Syfte Utveckla samverkan kring forskning och utveckling Skapa förutsättningar för en professionsutveckling på vetenskaplig grund Främja forskning inom för kommunerna intressanta områden

Mål Ökad måluppfyllelse enligt läroplaner och kursplaner Fokus på förbättrade kunskapsresultat

Arenor för förankring och dialog FoU Skolas styrgrupp Förvaltningschefsmöten Möten med utvecklingsledare Regionalt samverkansråd

Exempel på vad FoU Skola gjort och vilka planer som finns

Inledande inventering PM: Forskningsanvändning och utvecklingsbehov 2012 http://www.kfsk.se/download/18.3f8418f6135cb065b35f233/1377195409403/PM+Inventering+av+forskningsanv%C3%A4ndning+och+utvecklingsbehov+i+medlemskommunerna+120509+komplett.pdf Bas för utvecklingsinsatser under de första tre åren Ny inventering planeras våren 2015

Föreläsnings- och seminarieserier En skola på vetenskaplig grund Inkluderingens villkor och förutsättningar Vision, vardag och vetenskap – hur möts de i förskolan? http://www.kfsk.se/sidor/verksamheter/barnochutbildning/fouskola/aktiviteter/seminarieserieforskolapavetenskapliggrund.7866.html Tidigare aktiviteter: Enstaka inspirationsdagar Internationalisering som drivkraft Timperley: Det professionella lärandets inneboende kraft Forskningscirklar Från ritualer och skyltfönster till fokus på praktik och resultat Metodstöd

Utbildning av handledare, med fokus på förstelärare Bedömning för lärande Processledning Resultatanalys i skolan

Årligen återkommande fortbildningsinslag Förskola på vetenskaplig grund Dialogkonferens i samarbete med Campus Helsingborg ”Vetenskapen möter skolan” Forskning och framsteg inom naturvetenskapen, lärarfortbildningsdag Nytt inslag: Lärarfortbildningsdag inom statsvetenskap Inte att förglömma: vikten av att innehållet i undervisningen vilar på vetenskaplig grund – därför de senare fortbildningsdagarna.

Skriftserie: Forskning i korthet Sammanfattningar av intressanta internationella publikationer: Timperley: Det professionella lärandets inneboende kraft OECD: Lärandets natur Fullan: Förändringens sex hemligheter OECD: En stark start: kvalitetsfaktorer i förskolan

Skriftserie: Forskning i korthet Kunskapsöversikter: Entreprenöriellt lärande Rektors pedagogiska ledarskap Bedömning för lärande Digitalisering i skolan (särtryck) Skolledare och lärares psykosociala miljö (särtryck)

Forskarskola i naturvetenskapernas och teknikens didaktik Samarbete LU, HH, HKR, MaH och FoU Skola Start januari 2015, ny utlysning i feb 9 antagna licentiander från förskola och skola, finns plats för 12 www.utbvet.lu.se

Forskarskola i naturvetenskapernas och teknikens didaktik Sammanhållen utbildning, placering på Campus Helsingborg Gemensamt tema: vetenskapskommunikation Nära samarbete med skolhuvudmännen

TACK FÖR VISAT INTRESSE! För mer info se: www.kfsk.se/fouskola