Framtiden arbetskraft - Syfte

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Pedagogisk verksamhetsidé
Vs..
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
Exempel utifrån ett antal målområden
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Supported Employment & Customized Employment
Problemsnack eller bygga lösningar.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Ett arbete med att etablera
Träning ger färdighet!.
SET Social Emotionell Träning
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Integration och mångfald –
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Patientsäkerhetsronder
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Nya utvecklingssamtal
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Samverkansinsats Trampolinen
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Att tillsammans påverka!
Delaktighet.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
Elevdemokrati i praktiken
En arena för lek och kompisskap
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Personalpolitisk inriktning
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Finansiell samordning
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Operativ personal från:
Coaching.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Framtiden arbetskraft - Syfte Det övergripande syftet med projektet var att hjälpa fler utomnordiska invandrare att finna sin egen väg till försörjning och att använda empowerment som metod för att göra detta

Framtidens arbetskraft - Målgruppen 291 deltagare 40 olika nationaliteter I genomsnitt varit i Sverige 5-10 år I genomsnitt 3-4 års grundskolestudier bakom sig De allra flesta har haft mycket dåliga kunskaper i svenska språket I genomsnitt var deltagarna inskrivna 6 månader i projektet

Framtidens arbetskraft - Innehåll Samtal Kartläggning Individuella samtal Uppföljningssamtal Flerpartssamtal Individuella projekt – egen planering Studie- och Yrkesvägledning Hur man söker jobb i Sverige Starta eget / Kooperativ

Framtidens arbetskraft - Innehåll Praktik Olika syften med praktiken Matchning avgörande Utbildning Samhällskunskap Svenska Matematik Traditioner och historia Koder – varför gör svenskarna som dom gör?

Framtidens arbetskraft Total 2009-03-01 – 2013-01-31 fördelat på kvinnor och män 37 % 63 % Total 291 deltagare

Framtidens arbetskraft Deltagares ursprungsland 2009-03-01 – 2013-01-31 st Totalt 40 länder

Framtidens arbetskraft Utfall för deltagare 2009-03-01 – 2013-01-31 Övriga 1% Jobb 27% Åter Arbetsförmedling &kommun 30% Föräldraledig Sjukskriven 9% Utbildning 31 % Flytt 1%

Framtidens arbetskraft Utfall JOBB 2009-03-01 – 2013-01-31 Starta eget 6% Nystartsjobb 22% Kommunen Jobb utan stöd 48% Nystartsjobb 23%

Framtidens arbetskraft Utfall UTBILDNING 2009-03-01 – 2013-01-31 Övrig utbildning 10% Arbetsförmedlingens Utbildningar 23% Åter AF 33% Jobb 29% Utan bidrag Nystartsjobb 29% SFI , SAS och BLoS 67%

Framtidens arbetskraft Utfall MÄN / KVINNOR 2009-03-01 – 2013-01-31 34% 53% 30% 66% 47% 70% Kvinnor Män

Framtidens arbetskraft - Framgångsfaktorer Arbetssättet Att använda empowerment som verktyg i ett processinriktat arbete på individnivå Bemötande och förhållningssätt – personalens kompetens inom området och att alla medarbetare arbetar på samma sätt Helhetssynen på deltagarna – arbetar med hela livssituationen Nära samarbete mellan projektets personal och personalen hos involverade myndigheter Den lokala och regionala förankringen = kontaktnätet Heltidsverksamhet för deltagarna

Bemötande och förhållningssätt Viktigt att tänka på både VAD och HUR Utgångspunkten bör vara ett medvetet HUR – en Spelidé Många gånger bedrivs verksamheter endast utifrån frågeställningen VAD Som att rekrytera spelare till ett fotbollslag men att inte ha en tränare eller några träningar. Inte ha någon spelidé och tro att man ska vinna serien. Grunden bör vara att tänka ut vilken spelidé man tror på först och på vilket sätt man ska få alla spelare att spela utifrån denna spelidé

Bemötande och förhållningssätt Nyckeln till framgång med deltagarna ligger hos den egna personalen Det behövs en genomtänkt spelidé och en tanke om hur vi får hela organisationen att anamma den Klippan har en tydlig spelidé – Empowerment – och en tydlig idé om hur vi får hela organisationen att arbeta utifrån samma spelidé Vi tror att empowerment får människor att växa, att finna viljan, modet och motivationen att ta ansvar i sitt eget liv och att det är positivt och eftersträvansvärt

Bemötande och förhållningssätt Om Empowerment är bra för deltagare så måste det också vara bra för personalen och därmed den egna organisationen Vårt sätt att arbeta handlar om att utbilda den egna personalen och att medvetet använda varandra som övningsobjekt för vårt arbete med att bli duktiga på vårt hantverk Om vi i den egna organisationen och i medarbetarskapet får arbetssättet att fungera och vara levande kommer det automatiskt att fungera i arbetet med våra målgrupper i våra uppdrag och verksamheter

Bemötande och förhållningssätt Vi utgår från vår Värdegrund Vi tror på alla människors lika värde Vi tror på alla människors förmåga att fatta beslut över sitt eget liv utifrån sina livsbetingelser Vi tror att samverkan och samförstånd är grunden för all hållbar utveckling Vi tror att det som är starkt i hjärtat även kommer att bli starkt i tanke och handling

Bemötande och förhållningssätt Vi översätter vår Värdegrund till ett Förhållningssätt som vi sammanfattar som Empowerment och som bygger på följande fyra grundstenar Ett existentiellt synsätt Tron på alla människors lika värde Tron på alla människors förmåga att fatta beslut över sitt liv utifrån sina livsbetingelser Tron på att alla människor har en vilja till meningsfullhet i sina liv Involveringspedagogik Att skapa viktiga relationer och möta varje individ där den befinner sig Att involvera individen i den verksamhet som den är en del av (Forts nästa bild)

Bemötande och förhållningssätt Lösningsfokuserat förhållningssätt Att vara nyfiket ovetande och nyfiket ovärderande Att vara lyssnande Konsekvenspedagogik Människan är den hon visar sig vara genom sina handlingar Alla människor har möjlighet att välja och i varje situation finns alltid minst två möjliga val Vi väljer aldrig åt en annan människa men i dialog gör vi den vi möter medveten om valen och diskuterar möjliga konsekvenser av olika handlingsalternativ. Men vi överlåter alltid valet till den det berör Att välja att inte välja är också ett val

Bemötande och förhållningssätt Det är utifrån ovanstående grundstenar som vi skall arbeta i vår organisation Det är vårt arbets- och förhållningssätt – dvs vår spelidé och det arbetssätt som vi tror skapar bästa förutsättningar för att de vi möter skall finna viljan, modet och motivationen att ta ansvar i sitt eget liv Vi tror alltså att vi med detta bemötande och förhållningssätt inom vår egen organisation skapar den goda arbetsplatsen där medarbetare växer, känner delaktighet och utvecklas Får vi arbetssättet att fungera i medarbetarskapet så kommer det automatiskt att fungera i mötet med våra deltagare

Bemötande och förhållningssätt För att implementera detta i vår egen organisation har vi skapat en modell som vi gett namnet ”Den Gemensamma Spelplanen” Den Gemensamma Spelplanen illustrerar sambandet mellan struktur och process Strukturen som omger vår process behöver vara tydlig för alla medarbetare och den består av: Mål Resurser Kommunikation Förhållningssätt

Bemötande och förhållningssätt

Bemötande och förhållningssätt Alla vi som arbetar tillsammans behöver ha en samsyn kring verksamhetens Mål, Resurser, Kommunikation och Förhållningssätt Detta måste processas fram tillsammans bland alla som skall vara en del i verksamheten dvs i medarbetarskapet Har samtliga medarbetare en tydlig bild av våra fyra sidlinjer så har de också en möjlighet att ta ansvar i processen Mål och Resurser handlar om ”VAD” Kommunikation och Förhållningssätt handlar om ”HUR” Viktigt här är att verksamhetens ledning är en aktiv part i processen i den egna organisationen

Bemötande och förhållningssätt En modell på flera nivåer skapar en kultur Klippan använder denna modell på det organisatoriska planet: Organisationsövergripande där vi skapar en spelplan för hela företaget I varje verksamhetsgren – varje verksamhetsgren har sin egen specifika spelplan utifrån uppdrag, kund, medarbetare osv Vi använder sedan modellen som ett aktivt verktyg i arbetet med olika målgrupper och på individnivå Vi involverar deltagarna genom att med hjälp av modellen skapa en gemensam spelplan för vår tid tillsammans som grupp Vi använder modellen i det individuella arbetet med de enskilda deltagarna som ett verktyg för deras process att nå sina mål

Bemötande och förhållningssätt Genom att vi sätter den gemensamma spelplanen för företaget övergripande och för varje verksamhetsgren och sedan använder samma bild och samma språk i arbetet med våra olika målgrupper påminns vi ständigt om HUR vi ska arbeta När en enskild medarbetare har samtal med en deltagare kring dennes spelplan i sitt liv blir medarbetaren samtidigt påmind om Klippans arbets- och förhållningssätt medans medarbetaren förklarar och beskriver modellen Det arbetssättet säkerställer att vår pedagogik och vårt förhållningssätt ständigt och i vardagen hålls levande. Vi har en gemensam bild och ett gemensamt språk för att tala om struktur och process och det genomsyrar hela verksamheten

Bemötande och förhållningssätt Strukturen skapar ramarna för den process som skall bedrivas Tydlighet och samsyn bland personal och ledning kring de fyra sidlinjerna skapar en trygghet i arbetet Tryggheten i arbetet får medarbetare att våga, känna delaktighet och engagemang Viktigt är att betona att allt vi gör handlar om ett lagarbete Vi är ett lag och för att vinna vår match måste vi bli duktiga på att samspela Vi har olika roller på planen och olika talanger och styrkor som bör användas för lagets bästa Det handlar mycket om hur vi som medspelare passar varandra snygga på planen 