PRIO-projektet för att förbättra den

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gunilla Kajrup, proj.ledare Mikael Lennartsson, bitr.
Handlingsplan för matematikutveckling
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Nationell spridningskonferens Karlstad Barns rätt på rätt sätt – folkrätt i praktiken Var med och stärk barnets rättigheter!
Dagordning föräldraråd 2/6
Samordnad individuell plan
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Bra skolor kännetecknas av:
Utvärdering av processmognad
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mervärden och aha-upplevelser
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Samordnad Individuell Plan
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Kamratutvärdering Lerum
Strategiska perspektiv på verksamheten
Att vara professionell
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Material för socialtjänsten
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

PRIO-projektet för att förbättra den svenska skolan

”Det anmärkningsvärda med forskningsresultaten är att de visar att de största effekterna på elevernas lärande uppnås när lärare börjar lära av sin egen undervisning” John Hattie, ”Visible Learning” (en granskning av mer än 50 000 studier om vad som påverkar elevers studieresultat)

Bakgrund PRIO – Planering, Resultat, Initiativ och Organisation – är ett projekt som sedan januari 2012 drivs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Stockholms stad. Projektet har utvecklats med stöd av konsultbolaget McKinsey & Company. PRIO bygger på slutsatserna från McKinseys två rapporter om framgångsrika skolsystem från 2007 och 2010, men även annan aktuell internationell forskning om vad som påverkar elevers studieresultat. Projektet har genomförts på två pilotskolor i Stockholms stad: Maltesholmsskolan (F-5) och Aspuddens skola (F-9).

Målet – en lärande organisation Projektet har som övergripande mål att varaktigt höja kunskapsresultaten i den svenska skolan. Fokus har legat på att utveckla skolans interna processer och arbetssätt för att skapa en mer lärande organisation. Det handlar framförallt om att stärka det kollegiala samarbetet och att utveckla processer som styr skolans resurser dit de gör störst nytta. Projektet har aldrig haft som utgångspunkt att spara pengar, all eventuell kostnadseffektivisering har oavkortat återinvesterats i verksamheten.

Projektets tre faser Projektet genomfördes under vårterminen 2012 i tre till varandra länkande faser innehållande: Kartläggning Lokal anpassning Genomförande Kartläggning Lokal anpassning Genomförande

Kartläggning Vid kartläggningen låg fokus på att samla in och sammanställa data för att få en gemensam bild av skolans styrkor och utvecklingsområden. Det handlade om befintlig dokumentation, observationer av möten, klassrumsbesök, tidsloggning, och en stor mängd djupintervjuer. Kartläggningen avslutades med att skolledningen fick självskatta skolan med hjälp av ett särskilt framtaget diagnosverktyg som baseras på rekommendationerna i McKinseys senaste rapport. Utifrån självskattningen valdes ett antal PRIOriterade förändringsområden ut. Kartläggning Lokal anpassning Genomförande

Lokal anpassning Under den lokala anpassningen utarbetades målbilder för de PRIOriterade områdena. Nya arbetssätt och processer togs fram i upprepade arbetsmöten med lärargrupper, skolledningarna och projektledningen. Utgångspunkten var en rad goda exempel från andra skolsystem vilka anpassades till den svenska och lokala skolans förutsättningar. Den lokala anpassningen utmynnade i konkreta handlingsplaner med tidsatta mål och aktiviteter. Kartläggning Lokal anpassning Genomförande

Genomförande Återstående del av projektet har ägnats åt att stegvis införa de nya arbetssätten och processerna som tagits fram under projektets två inledande faser. De nya arbetssätten har introducerats etappvis med ungefär en tredjedel av arbetslagen per etapp. Arbetssätten har testats, utvärderats och justerats löpande för att bli så hjälpsamma som möjligt för lärare och skolledning. Kartläggning Lokal anpassning Genomförande

Åtgärdsplan I samband med terminsslutet upprättades en särskild åtgärdsplan för hur skolledningen ska stötta och säkerställa att de nya arbetssätten kvarstår även under kommande terminer. Åtgärdsplanen innehåller ett antal konkreta tidsatta mål och aktiviteter.

Tre PRIOriterade områden!

Effektiva möten Kartläggningen visade att lärarna upplevde att de ofta fastnar i långa diskussioner som inte resulterade i några konkreta åtgärder. Mötesrutiner saknades också ofta. En arbetsmetod för att göra mötena mer effektiva och lösningsorienterade har därför tagits fram av lärare och skolledningar. Här kan exempelvis nämnas införandet av korta tavelmöten som främst hämtat sin inspiration från organisationsfilosofin Lean. Syftet med att effektivisera mötena är främst att frigöra tid åt den gemensamma undervisningsplanringen och coachningen.

Gemensam undervisningsplanering Kartläggningen visade också att lärarna i mycket liten utsträckning samarbetade kring undervisningsplaneringen. Detta samtidigt som de efterfrågade mer av gemensam planering och utvärdering av enskilda lektioner. Lärarna på de båda skolorna har därför tagit fram en ny rutin för att få till en regelbunden gemensam planering av nyckelelement i undervisningen. Planeringen av undervisningen sker på olika nivåer där målen successivt bryts ner och konkretiseras. På planeringstiden både planeras metoder och lektioner samtidigt som föregående planering utvärderas.

Coachning Kartläggningen visade entydigt att lärare efterfrågade mer återkoppling på sin undervisning från kollegor och skolledare. Samtidigt beskrevs kollegial återkoppling som något känsligt och svårt. Projektet har utmynnat i en modell för coachning som innehåller ett flertal fokusområden för coachning, metoder för lektionsbesök, observationsmallar samt handfast stödmaterial för coachande samtal och feedback.

Uppföljning och utvärdering Effekterna av de nya arbetssätten utvärderas fortlöpande med hjälp av enkäter där lärare och skolledning får svara på hur de upplever projektet och hur de påverkar undervisning och verksamhet. Eftersom målet med projektet är att förbättra elevernas studieresultat kommer detta följas särskilt noggrant, såväl på kort som på lång sikt. Uppföljningen kommer även att inkludera skolans värdegrundsuppdrag; effekter på bemötande, trivsel och trygghet etc.

Framtid SKL har för avsikt att sprida erfarenheterna från projektet till andra kommuner. En utbildning som grundar sig på metodiken från PRIO kommer att tas fram i höst. Utbildningen kommer sedan att erbjudas ett antal pilotkommuner.

Film om projektet En kort film som beskriver projektet, dess intentioner och resultat kan ses på: www.skl.se/skola/

Frågor? Har du frågor om projektet vänligen kontakta: SKL: Arja Holmstedt Svensson, projektledare 070-558 64 35 Arja.HolmstedtSvensson@skl.se Stockholms stad: Håkan Edman, grundskoledirektör 08-508 33 920 hakan.edman@stockholm.se