Om Vattenverksamhetsutredningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Genomförande av IED m.m. Presentation
Europeiska kommissionens förslag till:
Legitimationskrav Rekrytering
Äldre Tillstånd - Vattendomar
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Allmänna hänsynsregler
En översyn av riksintressen pågår
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Vad kan du lämna ut till vem?
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Energikartläggning i stora företag
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Restaurering och Miljöbalken (MB) Magdalena Lindberg Eklund (vattenverksamhetsgruppen på Länsstyrelsen) Vad är vattenverksamhet? Måste man söka tillstånd?
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Utredning Ju 2013:13 ”En modern reglering av person- och godstransporter på järnväg”
Föreståndares kompetens
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
LSS 1§ Omfattar personer med
Strandskydd och miljöpolitik
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
ENERGITILLSYN V-Dala - 8 års erfarenheter Leif Markfjärd
Bakgrund Länsstyrelserna fick ett uppdrag i regleringsbrevet för 2012, ”uppdrag 57” Länsstyrelserna ska utöva ökad tillsyn enligt miljöbalken av vattenverksamhet.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Ny strandskyddslagstiftning
Översyn av stadgar, policys, instruktioner samt komma med förslag till förändringar. Överväga regler för ersättning vid olika upplåtelser och uthyrningar.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
En trygg dricksvattenförsörjning Dricksvattenutredningen En trygg dricksvattenförsörjning Seminarium Säkert dricksvatten – risk och beslutsstöd VA-mässan,
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Advokat Anders Linnerborg
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Offentlighet och sekretess
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Förbifarten.
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
RÅMARK - EXPROPRIATION
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Agenda för eftermiddagens övningar
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Beslutsfattare myndighet A Intresserad allmänhet
Presentationens avskrift:

Om Vattenverksamhetsutredningen Karolina Ardesjö Lundén Sept 2014

Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att föra talan för att ta till vara miljöintressen och andra allmänna intressen i enlighet med vad som anges i miljöbalken. Föra talan som motpart vid tillståndsprövningar Sökande omprövningar/återkallelser Strategiansvar enligt åtgärdsprogrammen avseende miljökvalitetsnormer för vatten (p 18) Remissmyndighet för domstolar/länsstyrelser

Vattenverksamhetsutredningen M 2012:01 Direktiv 2012:29, 2012:60 och 2013:37 SOU 2012:89 - 4 kap. 6 § miljöbalken, december 2012 SOU 2013:69 – Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, oktober 2013 SOU 2014:35 – I vått och torrt – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, juni 2014

4 kap. 6 § miljöbalken – SOU 2012:89 Analys av tillämpningen i förhållande till syftet med bestämmelsen Inget förslag till ändring – för få avgöranden Redaktionell ändring av 2 kap. 6 § MB

Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, SOU 2013:69 Analys av rättskraften för äldre rättigheter och tillstånd Förslag till ny prövning av äldre rättigheter och tillstånd Prövningens omfattning vid ändring Generella föreskrifter för vattenverksamhet Miljörapport för vattenverksamhet

I vått och torrt – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, SOU 2014:35 Prövning av vattenverksamhet prövningspliktens utformning, A- och C-verksamheter skilja koncession från civilrättsligt präglade frågor rättegångskostnader

SOU 2014:35 Bl.a. följande utgår rådighet som processförutsättning krav på samhällsekonomisk tillåtlighet Lagligförklaring bygde- och fiskeavgifter

SOU 2014:35 Markavvattning miljöprövning skiljs från prövning av samfälligheten rensningsreglerna förtydligas generella föreskrifter översyn av lagstiftningen kring avledning av vatten

SOU 2014:35 Lagen med särskilda bestämmelser om vattenverksamhet upphävs vissa bestämmelser flyttas till MB, LOMM, JB, AL och en ny lag om vattenrättsliga samfälligheter

Anläggningar med oklara ansvarsförhållanden fastighetsägaren får ett subsidiärt underhållsansvar staten underhållsansvarig för anläggningar i avlysta flottningsleder där det inte bedrivs någon ny verksamhet

Hur fungerar omprövningssystemet? Anledningar till att omprövningsfrekvensen är låg - Systemet bygger på en fungerande tillsyn, men förutsättningarna för en fungerande tillsyn är svaga. Ca 6 årsarbetskrafter på egeninitierad tillsyn för vattenverksamheter i hela Sverige totalt (Om man bortser från tillsyn på dammsäkerhet och markavvattning) (källa HaV). - Inget lagkrav på miljörapport. - Svårt att avgöra vad som har prövats när det gäller äldre tillstånd och rättigheter och därmed vilka krav som inte inskränker tillståndets rättskraft och kan bli föremål för föreläggande.

Hur fungerar omprövningssystemet? Bristande ekonomiska resurser hos myndigheter som är utsedda att driva omprövningsmål. - Omprövningsarbete tar tid och personella resurser - Rättegångskostnader, - Ersättningar enligt 31 kap 20-23§§, - Ersättningsfri del tidigare ofta styrande för utformningen av miljökrav, - Oklarheter om vad en omprövningsdom ska innehålla och vem som är skyldig att presentera det underlag som ska ligga till grund för prövningen

Hur fungerar omprövningssystemet? Kammarkollegiets erfarenheter: Inte ovanligt att omprövningsmål hanterats mycket likt tillståndsmål trots att det enbart kan bli fråga om villkorsändringar. Domstolen har ofta ställt höga krav på mycket detaljerat underlag från den sökande myndigeten för bifall till prövning. Kravet på vu att visa att de allmänna hänsynsreglerna klaras (2 kap 1 § MB) gäller i omprövningsmål, men i tidigare tillämpning försvagat, påverkas tydligt av 24 kap 5 § femte stycket MB. Tillsynsmyndigheten har möjliget att inom ramen för tillsynen (26 kap 21-22 §§ MB) begära in upplysningar och undersökningar. Tillsynsmyndigheten ska underrätta KK, NV och HaV enligt 1 kap 13 § miljötillsynsförordningen. 28 kap 1 § MB, tillträde för att utföra undersökningar som krävs vid omprövning.

MMÖD 2014-02-12 M 1423-13 Ny praxis Duveström II Ansökande myndighet bör - Redovisa grundlig miljöutredning som visar behovet av ändrade eller nya villkor och vilka risker sådana villkor kan medföra för den omgivande miljön - Teknisk beskrivning som visar att det är möjligt att tex anlägga ett omlöp. Uppskattad kostnad för genomförande, drift och underhåll. - Behandla frågan om ev behov av tvångsrätt

MMÖD 2014-02-12 M 1423-13 Krav på verksamhetsutövaren vid en omprövning - Krävs medverkan av vu som är väl förtrogen med förhållandena på platsen och har möjlighet att redogöra för under vilka förhållanden verksamheten bedrivs - Vu kan inte bara hänvisa till brister i sökande myndighets ansökan - I princip bör ansvaret för detaljprojektering av skyddsåtgärder ligga på verksamhetsutövaren. - Vu bör lämpligen framställa nödvändiga yrkanden om tvångsrätt Sammanfattningsvis är kravet på ansökans innehåll mer begränsat vid omprövning än vid tillståndsprövning

Utredningens förslag En ansökan i ett ansökningsmål ska ”i förekommande fall” innehålla… (22 kap 1 § MB) Vu ska kunna föreläggas ta fram det underlag som behövs i ett omprövningsmål avseende vattenverksamhet (22 kap 2a § MB) Bestämmelser om den tid när bestämmelser i en omprövningsdom ska vara genomförda (22 kap 25 § MB) Ej möjligt med förlängning av arbetstid av en omprövningsdom.(22 kap 25 § 2 st och 24 kap 2 § MB ) Prövotid kan användas vid omprövningar (22 kap 27§ MB) Ändring i omprövningsgrunderna, 24 kap 5 § p 7 ändras och p 11 utgår

Utredningens förslag De regler för rättegångskostnader som gäller för avseende miljöfarlig verksamhet föreslås gälla även för vattenverksamheter. Vid omprövning och återkallelse kommer var och en att stå för sina rättegångskostnader, även sakägare Tillståndshavares rätt till ersättning vid omprövning enligt 24 kap 5 § föreslås tas bort. Det gäller även omprövning enligt nuvarande 7 kap 13 § LSV på ansökan av kommun eller vattenförbund som vill tillgodose den allmänna miljövården eller hälsovården eller främja fisket. Rätten till ersättning finns kvar i fem år. Den i SOU 2013:69 tidigare föreslagna ersättningsbestämmelsen i 19 g § MP föreslås inte införas.

Bra att fler jurister och andra discipliner intresserar sig för dessa frågor. Systemet för prövning av vattenverksamheter måste bli transparent, tydligt och begripligt för alla involverade. Vattenverksamhetsutredningen och en seriös debatt om juridiska frågor med den som avstamp är ett bra steg på vägen.