Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
En föreläsning utgående från Elisabeth Arborelius´ bok
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Lärares planeringsarbete!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Bra skolor kännetecknas av:
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Barn och utbildningsförvaltningens systematiska kvalitetsarbete
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Läroplansträff fritidshem
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljning och utvärdering
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Övningsstöd för aktörer inom samhällsskydd och beredskap
Mål och styrning Läroplansmålen
Nätverk för lärare på fritidshem
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem

Skollagen 2010:800 Skolan/förskolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Vad betyder det inom det systematiska kvalitetsarbetet? Fundera 7-8 min med bänkgrannen

Datainsamlingsmetoder Enkäter Intervjuer Dokumentanalys Observationer

Enkäter Styr vilka områden vi vill fokusera på Svårt att formulera bra frågor Frågorna ska inte vara ledande Får många svar på relativt kort tid Bred och generell bild av hur det ser ut Lätt att sammanställa Bortfallet kan blir stort Det går inte att ställa uppföljande frågor Mäter människors upplevelser, inte hur det faktiskt ser ut Svårt att få utförlig och personlig information

Intervjuer Detaljerade och nyanserade bilder Mindre bortfall Frågorna kan anpassas efter situation Underlättar förståelse snarare än utbredning Tids och personalkrävande Når begränsat antal Kan vara svåra att sammanställa och tolka Kan innehålla felkällor ( man svarar som man tror att den som frågar vill ha svar )

Dokument Närvarorapporter Åtgärdsprogram Betyg Pedagogiska planeringar Elevarbeten Pedagogisk dokumentation Brev Utvärderingsrapporter kvalitetsredovisningar

Fördelar och nackdelar Finns ofta lätt tillgängliga Kan på så vis få tillgång till ett stort material på en gång Är ofta upprättade direkt när någonting händer Kan se förändring över tid på ett enkelt sätt Svårt att hitta det man söker Kan ta lång tid att bearbeta

Observationer Fångar upp det som händer just nu Kan visa på sådant som inte framkommer i andra datainsamlingsmetoder t ex relationer Svårt att sortera alla intryck Resultatet kan bero på vem som observerat ( kan bortses ifrån om man analyserar observationerna tillsammans)