Dag 4 att komma igång och att arbeta. Slutprodukt – en manual/checklista 2-4 tema per grupp Tas fram under slutet av våren/början av hösten Fundera redan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Med fokus på äldre med psykisk ohälsa
Devis ”Alla människor har lika värde, därför behandlar vi alla olika!”
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Nyttorealisering på 10 min
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Malmö Högskola 1 april 2008 Tullie Sewerin
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Ett arbete med att etablera
Ingvar Nilsson De unga, utanförskapet och arbetsmarknaden intro sem soc ek Knut 3 december 2010 Ingvar Nilsson
Samverkan – himmel eller helvete?
Samverkan Knut dag 2+3 Uppgiften Vi ska göra en manual tillsammans
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Morgonrock Fredag 18 januari 2013 på Stadshotellet i Luleå Insatser kring barn och unga – en kortsiktig kostnad eller en långsiktig social investering.
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Dagens presentation 1. Utvecklingsprojektet i Halland
SAM Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom KBT Samordnare vid Arbetsmarknadsenheten.
Vårdsamverkan Fyrbodal Gränsöverskridande samverkan.
Ingvar Nilsson/OFUS Att leda samverkan Ingvar Nilsson/OFUS
Kommunikationsplanens delar
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
i kommuner, landsting/regioner
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Försäkringskassans roll i samverkan
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Om utvärdering 9 februari 2011 Per Sandén Regionförbundet Örebro.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Elevdemokrati i praktiken
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Finansiell samordning
Ledningssystem på 60 minuter
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Resursgrupps-ACT R ACT en metod med stöd i nationella riktlinjer.
Gränslös samverkan.
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
VÄLKOMNA! Empatisk Ekonomi, framtidens modell för arbetsliv och samhälleliga resurser Du kan väl inte tro att du kan slåss med de stora amerikanska drakarna?
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Olika är normen!.
Intro 2016.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Socialtjänstens medverkan i samhällsplanering
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Dag 4 att komma igång och att arbeta

Slutprodukt – en manual/checklista 2-4 tema per grupp Tas fram under slutet av våren/början av hösten Fundera redan nu vilka tema ni fastnar för

En checklista/manual Att analysera samverkan Att starta ett samverkansprojekt Att skapa en samverkansledning Att leda ett samverkansprojekt Att förankra samverkansarbetet Samverkan ur ett genderperspektiv Att samspela med olika organisationer Att hantera hinder och motstånd Att följa upp och utvärdera samverkan Framgångsfaktorer

REPETITION ÄR KUNSKAPENS MODER

Vilka krav ställs på ledarskapet i en gränsöverskridande miljö???

De två grupperna Uppdragstagare –Socialkompetens –Legitimitet i moderorg –Lust/vilja/engagemang –Kontinuitet –Sakkunskap –Heterogenitet i gruppen –Symmetri i gruppen Uppdragsgivare = uppdragstagargruppen dessutom –Symmetri i mandat & befogenheter –Beslutsmandat –Commitment

Två aktörer Tre samspel Två typer av samspel Vertikalt Horissontellt

Att stödja och utveckla vardagssamverkan Att få vardagssamverkan att fungera Vad är vardagssamverkan Vad står i vägen Hur ska vi kunna utveckla vardagssamverkan

Samverkansledningens två ben Få det att fungera i nätverket Bemanna nätverket med ”rätt personer” Skapa kreativa processer Driv genom frågorna på hemmaplan i linjeorganisationen Påverka hela organisationen Skapa genomförande

de fyra dialogerna idédialog –få med i båten uppdragsdialog –ro åt samma håll genomförandedialog –är vi på rätt kurs uppföljningsdialog –kom vi fram

Dag 4 att komma igång och att arbeta

Framgång i ert konkreta samverkansarbete!!! Vad är det? Hur vet ni att ni lyckats? Hur mäta?

Ingvar Nilsson/SEE, 08/ , 20 Framgång i rehabsamverkan? Lägre vårdkonsumtion Minskad myndighetskostnad Mindre rundgång Mindre handläggningstid Mer nöjd personal Högre livskvalitet Symtomdämpning Ökad självförsörjningsgrad Reducerade sekundäreffekter på de sociala nätverken

Ingvar Nilsson/SEE, 08/ , 21 varför samverka verksamhetsskäl –man kan inte lösa uppgiften ensam effektivitetskäl –man blir bättre på att använda resurserna moraliska skäl –man värnar om sköra människor som far illa

Ingvar Nilsson/SEE, 08/ , 22 samverkan - för vems skull? brukaren - ger resultat och ett bättre liv –svarte-petter upphör pga helhetssyn personalen - ger arbetstillfredsställelse –arbetet ger resultat den offentliga sektorn -det blir effektivare –den offentliga sektorn vinner i trovärdighet skattebetalarna -valuta för insatta skattemedel –betalningsviljan för det offentliga bevaras

Kan man mäta samverkan??? Metod, prestation eller resultat? Är samverkan en intermediär produkt? Hur mäta? Vad mäta?

Af/Ami Samverkan som intermediärt mål resultateffektvitet av samverkan Mervärde av samverkan Operatörer av samverkan Målgruppen för samverkan Skapare av samverkansmöjligheter Nätverks- Organisa- tionen Lt Fk Kommun samverkan Konsekvenser av samverkan

Ingvar Nilsson/SEE, 08/ , 29 synsätt kring effekter av rehabsamverkan investeringspuckel –vinster föregås av kostnader omfördelningsmekanismerna –alla parter måste få vinna på sikt de långsiktiga vinsterna förvaltnings- eller samhällsekonomiskt perspektiv

Ingvar Nilsson/SEE, 08/ , 30

Ingvar Nilsson/SEE, 08/ , 31

uppdrags- givare (K+LT) syssel- sättn multikompetent team soctj boende psykiatri polis soc tj uppdrag mandat mål synsätt resurser frivillig org anhöriga nätverksbyggare samordnare nätverks- partners

BUP MULTIKOMPETENT TEAM KURATOR BARNPSYKIATER PSYKOLOG SOCIAL SEKRETERARE SPECIAL PEDAGOG SKOLA SOC TJ PRIMÄR- VÅRD INTRESSE- ORG VUX PSYK

ARBETSFÖR- MEDLING MULTIKOMPETENT TEAM KURATOR/PSYKOLOG VÄGLEDARE ARBETSFÖRMEDLARE SOCIALSEKRETERARE ARBETSTERAPRUT SKOLA SOC TJ PRIMÄR- VÅRD INTRESSE- ORG VUX PSYK FÖRSÄKRINGS- KASSA

MKT Familjecentraler Mission Possible Nacka rygg/nack Case management team MUMIN ITOK Sociala insatsgrupper Navigatorcentrum Familjer/barn Barn/unga Långtidssjuka/arbetslösa Psykisk ohälsa Missbruk – unga Missbruk – kriminalitet Kriminalitet/utanförskap Unga arbetslösa

MKT – att tänka på Uppdrag & mandat Sammansättning och kompetenser Extern partnerstruktur Yttre ledning Inre ledning Roller och arbetsfördelning Synsätt och värdegrund

MKT -kompetenser Sakkompetens –Täcka hela panoramat Social kompetens + kommunikativa –Lyssnandets roll –Krokodiler vs kaniner Hög legitimitet i egen hemmaorganisation –Tillgång till systemen Motiverad + tror på detta –Vilja, lust

MKT – några funktioner Kulturtolkar –Förstå varandra Rivare av fördomsbarriärer –Acceptera och har tillit Kommunikationsbryggor + kontaktytor –Underlätta och effektivisera vardagen

Spindeln i nätet Samordnare Dirigent Organkoordinator Case manager Personligt ombud Rehab coach Integrationssamordnare

Ni ska anställa en ”SPINDEL I NÄTET” för att hålla i det konkreta samverkansarbetet SKRIV EN PLATSANNONS VAD VILL NI HA

Spindeln (samordnare, nätverksbyggare, dirigent, spindel etc.) Inre roll mandat - leda –Driva process –Bygga relation –Förtroende –Se helhet –Motivation –Pedagog Yttre roll mandat - nätverka –Nätverksmöten –Förhandla –Kartläggning av behovsbild –Samlad rehabplan –Uppföljning av genomförande –Systemfelsfrågan SYNSÄTT OCH VÄRDEGRUND KRING REHABILITERING OCH SAMVERKAN

ORÄDD STRATEGISK BLICK INTEGRITET ERFARENHET UTHÅLLIG DRIVANDE LYHÖRD

MED ANDRA ORD EN SUPERHJÄLTE

Uppgift att lösa till januari Utgå från er plan – och analysera Vad är kritiska tidpunkter & händelser Vad kommer att krävas för att lyckas –Hos er i gruppen –I organisationen/omvärlden Vilket motstånd och vilka hinder –Ledning –Organisation –Medarbetare –Kompetens Vilken pedagogik och vilken förankringsprocess kommer att krävas

Uppgift – redovisning Skriv ner uppgiften i powerpoint form Var kortfattad/telegramtext Skicka till oss senast 12 januari Var beredd att under 5-10 min med stöd av pp-bilderna presentera för oss andra