EUCIM-TE Seminarium 2010-11-24 Mälardalens högskola Birgitta Norberg Brorsson p. 1 EUCIM-TE = European Core Curriculum for Mainstreamed Second Language.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Välkommen till Vikenskolan
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Att söka till högskolan
Enkät till socialsekreterare om placerade barns hälsa och skolgång
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
7 juni 2006 Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. Resultat från GR:S effektstudie 2006 Gällande studerande.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Kartläggning Rektorers syn på skolkurator-funktionen
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
BEDÖMNINGSSEMINARIUM Stockholms stad och Nacka kommun
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Total Rapport StudentBarometern 2013
Grundskoleförordningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Öppna jämförelser Grundskola – Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Gymnasieskolan 2011 Info om den nya gymnasieskolan.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Utmaningar i Gävleborg Slutbetyg grundskola läsåret 2012/2013 Andel elever som uppnått målen i alla ämnen Källa: Skolverket Procent.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Presentationens avskrift:

EUCIM-TE Seminarium Mälardalens högskola Birgitta Norberg Brorsson p. 1 EUCIM-TE = European Core Curriculum for Mainstreamed Second Language Teacher Education

Omvärldsanalys Några statistiska data F – gy på nationell och regional nivå Lärarutbildning Två enkäter Goda exempel p. 2

Några statistiska data Källor: Skolverkets rapport 327, del 2 Skolverket PM Enheten för utbildningsstatistik Dnr 2009: (7) Skolverkets rapport 339, del 1 Skolverkets rapport nr 349 p. 3

Nationell nivå p. 4

Förskoleklass – antal elever med annat modersmål än svenska Totalt år 2002/03: m. modersm.stöd: 5117 – 42 % SvA3391 – 28 % Totalt år 2008/09: m.modersm.stöd: – 44,5 % SvA3061 – 19 % p. 5

Grundskola Antal elever 2005/06: Antal elever berättigade t mo-und: ,8 % av alla deltagare i mo-und: ,1 % av alla 54,6 % av ber. i SvA: ,8 % av alla Antal elever 2009/10: Antal elever berättigade t mo-und: ,4 % av alla varav deltagare i mo-und: ,4 % av alla 53,3 % av ber. i SvA: % av alla p. 6

Grundskola forts. lå 2009/10 – fördelning flickor/pojkar Antal flickor i undervisning i modersmål ,8 % av alla ber. 55,3 % av ber. SvA % av alla flickor Antal pojkar i undervisning i modersmål ,9 % av alla ber.51, 4 % av ber. SvA % av alla pojkar p. 7

I jämförelse med tidigare läsår är det allt fler elever som anländer till Sverige i högre ålder, vilket gör att eleverna får kortare tid i svensk grundskola. Eftersom det är få elever som utgör den här gruppen blir resultaten mer känsliga för variationer. p. 8

Gymnasieskolan – individuella programmet åk 1 okt IVGy totalt Kvinnor sv.bakgr:5414 / % Män sv. bakgr.7417 / ,5 % Kvinnor utl. bakgr.4301 / % Män utl. bakgr.5735 / % Totalt antal på IV:22867 / % p. 9

Behörighet till gymnasiet Det finns en markant skillnad i betyg mellan olika elevgrupper, framförallt utifrån föräldrars utbildningsbakgrund men även utifrån svensk/utländsk bakgrund och kön. I gruppen elever som inte uppnår behörighet har knappt åtta av tio elevers föräldrar enbart gymnasial eller lägre utbildning. En av tre har utländsk bakgrund och även pojkar är överrepresenterande bland dem som inte uppnår behörighet till gymnasieskolan. p. 10

Behörighet till gymnasiet forts. För de elever som är födda utomlands har de som uppnått behörighet varit i Sverige i genomsnitt 5 år längre än dem som inte uppnått behörighet (9 respektive 5 år). Av de elever som inte uppnår behörighet går endast 1 av 20 elever i fristående skola. p. 11

Meritvärde elever med utländsk bakgrund Totalt elever(75 % behöriga till gy.) Födda i Sverigemeritvärde 200,8 Inv. före skolstart201,5 Födda utom Sv. och invandrat efter skolstart, 5200 elevermeritvärde158,0 varav - 53 % behöriga till gy. - endast 2/5 lämnade gr m. minst G i alla ämnen p. 12

För elever med svensk bakgrund och ett slutbetyg från gymnasieskolan gick 39 procent till högskolan inom tre år. Motsvarande andel för elever med utländsk bakgrund var 50 procent. Elever med utländsk bakgrund kompletterade sina gymnasiestudier på komvux mer än dubbelt så ofta som elever med svensk bakgrund. Andelen elever med slutbetyg som övergick till studier på komvux följande läsår var 20 procent för elever med utländsk bakgrund och 9 procent för elever med svensk bakgrund. Motsvarande andel för de som saknade slutbetyg var 24 procent för elever med utländsk bakgrund och 11 procent för elever med svensk bakgrund. p. 13

Lärare 2009/10 Med högskole-T.v. anst. ped. ex. Förskollärare92,3 %94,2 % Grundskollär.85,987,3 Lär. allm.ämnen80,485,2 Modersmålslär.47,155,9 p. 14

Regional nivå p. 15

Elever med utländsk bakgrund i gy i Södermanland och Västmanland 2008/09 Södermanland17 % Västmanland18 % Eskilstuna22 % Västerås22 % Flen 21 % p. 16

2008/09 Grundskolan Deltagande i modersmåls- undervisning och i svenska som andra språk Elever ber. Deltar i mm Deltar i SvA Södermanland 18,1 % 8,0 5,3 Västmanland 18,1 % 9,2 5,3 Eskilstuna 25,3 % 12,6 8,3 Västerås 24,3 % 15,0 6,5 Flen 18,3 % 9,2 0,5 p. 17

Nya lärarutbildningen med start ht 2011 Antalet lärosäten ska minskas från dagens 27 till ??? Ansökan om att få anordna lärarutbildning. Besked strax före jul. Svårt inkludera kurser om språkets roll för lärande och om betydelsen av skrivande i alla ämnen i den Utbildningsvetenskapliga kärnan (60 hp). Nuvarande Allmänt utbildningsområde omfattar 90 hp (inkl. VFU) p. 18

Lärare i F–6 kan inte välja att läsa kurser i SvA inom programmet. Vilka ska undervisa de elever som vill ha SvA i dessa årskuser? Kompetensutveckling efter lärarutbildningen? Utredningen rekommenderar ett centrum för moders- målsdidaktik och andraspråksundervisning. p. 19

Två enkäter Till PK på MDH:s partnerskolor – 180 utsända enkäter, cirka 80 svarade, 44 % Till lärarstudenter i slutet av utbildningen – 325 utsända enkäter, 74 svarade, 23 % 35 frågor till PK. Främst angående data om antal elever och organisation av undervisningen för flerspråkiga elever. 22 frågor till lärarstudenterna. Om hur kunskaper om flerspråkiga elever ingått i lärarutbildningen, om deras möte med flerspråkiga elever under VFU:n och om hur de organiserat sin undervisning för att nå alla elever. p. 20

Kort sammanfattning av enkätsvaren från PK Skiftande bild framför allt gällande: Antalet flerspråkiga elever på skolorna (från 0 till 100 %) Många modersmål med färre än 10 elever Antalet elever som deltar i SvA och modersmålsunder- visning Organisationen av undervisningen av SvA och moders- mål Antalet behöriga lärare i SvA och modersmål Ganska många elever har undervisning i både svenska och svA. p. 21

Samarbetet mellan SvA och lärare i andra ämnen varierar mellan inget samarbete alls till utvecklat samarbete. De behöriga lärarna i modersmål representerar främst arabiska, finska, sorani och somali. Modersmålsundervisningen ligger ofta sent på efter- middagen, efter normal skoltid. Ungefär 50 % svarade att skolan inte har någon mångfaldsplan. 27 % svarade att eleverna får stöd av modersmåls- lärare i läroämnen, resten svarade nej eller inte alls. p. 22

Enkätsvar - lärarstudenter De som svarade representerar många ämnen. De som svarade representerar F-Gy. 51/74 (69 %) hade träffat flerspråkiga elever, 11/74 (15 %) hade inte träffat flerspråkiga elever under lärarutbildningen 20/74 (27 %) hade träffat modersmålslärare under ut- bildningen Nästan alla studenter efterlyste djupare kunskaper om flerspråkighet. p. 23

Goda exempel Nationellt centrum för svenska som andraspråk (SU) Skolverksrapporten: Idéskolor för mångfald – att sprida goda idéer och förbättringsprocesser ”Tema Modersmål” på Skolverkets hemsida USOS Inst. för utbildningsvetenskap, med inriktning mot språk och språkutveckling (SU) Centrum för tvåspråkighetsforskning (SU) p. 24

Goda exempel forts. Projektet ”Listiga räven” IDA-projektet i Västerås Internationella klasserna och studieverkstäderna i Eskilstuna Knutbyprojektet p. 25