Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Juridiska aspekter vid ansökning om Tekes- och EU-finansiering Jari Vuorijoki, JL.
Välkommen till Informationsmöte
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Europeiska kommissionens förslag till:
Skadeståndsrätt I och II
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
vid Offentlig Upphandling
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Fjärde järnvägspaketet
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Social hänsyn i offentlig upphandling En modell för Göteborgs Stad
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
”La-Scala domen” EG-domstolens dom 12 juli 2001 Mål C-399/98
Att upphandla utvärdering
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Anbudsutvärdering – i teori och praktik 8 november 2013.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Upphandling, inköp och LOU
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Diskrimineringslagen
Välkomna! Program Vad styr offentlig upphandling?
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avtalsrätt och offentlig upphandling SOI 22 april 2015
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Version 1.0 BÄTTRE OFFENTLIG UPPHANDLING. Version 1.0 Syfte Vi vill skapa förutsättningar för förtroendevalda att vara delaktiga i arbetsgivarens offentliga.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
Vilka krav kan du ställa för hållbara transporter? Örebro Natalie Tordnell.
EG-rätt Germaine Hillerström. Historisk bakgrund Schuman plan 1950 Europeiska kol- och stålgemenskapen Europeiska ekonomiska gemenskapen Europeiska atomenergigemenskapen.
Frukostseminarium: Arbetsrättsliga villkor
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Leverantörens kompetens
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Inköp i Region Norrbotten
Upphandlingsseminarium Munkedal 18 jan 2018 Ulrica Dyrke, Företagarna
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Presentation uppstart upphandling
Genomgång inför upphandling
Socialt ansvarsfull upphandling
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Presentationens avskrift:

Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn? Myter och fakta om EUs upphandlingsregler Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet EU/EES reglering ”Försörjningsdirektivet” 2004/17 (vatten, energi, transporter och posttjänster) Det ”klassiska” direktivet 2004/18 (byggentreprenader, varor och tjänster) EUF-fördragets/EES-avtalets regler om fri rörlighet för varor, etableringsfrihet och fri rörlighet för tjänster. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet En omstridd fråga Utrymmet för sociala hänsyn en av stötestenarna när EU:s upphandlingsdirektiv förhandlades fram 2004. Skrivningar om sociala hänsyn hänvisades till direktivens ingresser. Resultatet svårtolkade direktiv. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet En omstridd fråga Det finns en gråzon där det är omstritt vilket utrymme att beakta sociala hänsyn som EU-rätten ger. Rädsla för att göra fel leder till överdriven försiktighet. Kommissionens tolkningsmeddelande blir styrande. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet En omstridd fråga Alla är överens om att den leverantör som får ett offentligt kontrakt ska följa gällande lagar och avtal. Oenigheten gäller vilka medel myndigheterna ska få använda för att försäkra sig om att leverantörerna är laglydiga. om myndigheterna ska kunna använda upphandlingen för att främja politiska mål som inte är direkt förbundna med upphandlingen. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet En omstridd fråga Samtidigt står det klart att utrymmet är större än vad som ofta antas/påstås. Direktiven måste tolkas i ljuset av EUF-fördraget. EU har ingen allmän kompetens att bestämma hur medlemsstaterna ska använda sina skattemedel. De fördragsregler som direktiven bygger på ger inte heller EU någon sådan kompetens. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet Direktivens innebörd Syfte: förbättra den inre marknadens funktion och undanröja risken för diskriminering av utländska företag. Rör enbart upphandlingar som har betydelse för den inre marknaden. Rör enbart proceduren för upphandlingen. Upphandlingar över vissa tröskelvärden regleras i detalj, dock inte ”oprioriterade tjänster”. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet Direktivens innebörd Kontraktet måste tilldelas antingen den leverantör som erbjuder det lägsta priset eller den vars anbud är ”det ekonomiskt mest fördelaktiga” ur den upphandlande myndighetens synvinkel. Gäller inte upphandlingar under tröskelvärdena. Gäller inte oprioriterade tjänster. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

”Oprioriterade tjänster” Exempel: Hotell- och restaurangtjänster Undervisning och yrkesutbildning Hälsovård och socialtjänster Fritids- och idrottsverksamhet samt kulturtjänster Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

EUF-fördragets regler Alla upphandlingar som har betydelse för den inre marknaden – även under tröskelvärdena och av oprioriterade tjänster – måste respektera principerna om icke-diskriminering och likabehandling, öppenhet (transparens), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Olika typer av socialpolitiska syften Kontraktsföremålet – dvs. varorna eller tjänsten som upphandlas – har i sig ett direkt socialt syfte (t.ex. utbildning av arbetslösa). Kontraktsföremålet har inte i sig något sådant syfte men ska ändå uppfylla vissa socialpolitiskt motiverade villkor (t.ex. tillgänglighet för funktionshindrade). Socialpolitiskt motiverade villkor som inte rör själva kontraktsföremålet utan de arbetstagare som tillverkar varorna eller utför tjänsten (t.ex. god arbetsmiljö, kollektivavtalsenlig lön, sysselsättning åt långtidsarbetslösa). Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Hur stort utrymme för sociala hänsyn? Eftersom direktiven enbart reglerar proceduren är medlemsstaten fri att bestämma vad den ska köpa, dvs. vilken kvalitet, inklusive vilka socialpolitiskt motiverade krav, kontraktsföremålet i sig ska uppfylla (C-513/99 Concordia Bus Finland, C-271/08 Kommissionen mot Tyskland). Beskrivningen av kontraktsföremålet måste dock göras i form av funktionskrav eller tekniska specifikationer. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Hur stort utrymme för sociala hänsyn? När myndigheten begär in anbud kan den kräva att leverantörerna ska ha en viss ekonomisk och finansiell ställning och yrkesmässig och teknisk kapacitet för att få delta i upphandlingen. Leverantörer som har gjort sig skyldiga till allvarliga fel i yrkesutövningen, t.ex. brott mot arbetsrättsliga regler, kan uteslutas. Onormalt låga anbud kan uteslutas. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Hur stort utrymme för sociala hänsyn? Vid värderingen av vilket anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt kan myndigheten väga in sociala kriterier som har betydelse för kvaliteten på kontraktsföremålet i sig (t.ex. tillgänglighet för funktionshindrade, personalkontinuitet i demensvården) andra sociala kriterier som är ”kopplade” till kontraktsföremålet och som bidrar till att göra anbudet fördelaktigt för myndigheten. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Hur stort utrymme för sociala hänsyn? Vid utformningen av kontraktet kan myndigheten ställa socialpolitiskt motiverade villkor för hur kontraktet ska fullgöras, t.ex. att leverantören ska betala arbetstagarna kollektivavtalsenlig lön. Dessa villkor måste vara kända för leverantörerna innan de lämnar in sina anbud. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Övertagande av personal Obligatoriskt vid verksamhetsövergång enligt § 16-2 i arbeidsmiljøloven. Kan vara tilldelningskriterium när personalkontinuitet är viktig för kontraktsföremålets kvalitet. Bör kunna vara tilldelningskriterium vid outsourcing. Vid byte av entreprenör bara om det blir verksamhetsövergång i arbeidsmiljølovens mening – något som kan vara svårt att avgöra på förhand. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Krav på kollektivavtalsenliga anställningsvillkor Rüffert-domen rör enbart upphandling av tjänster som utförs av utstationerad arbetskraft. I princip möjligt att kräva villkor enligt normala norska kollektivavtal vid upphandling av tjänster som utförs med inhemsk arbetskraft. Sannolikt endast möjligt kräva villkor enligt kollektivavtal som uppfyller kriterierna i Laval-domen om tjänsten ska utföras med utstationerad arbetskraft. Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet

Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet Sammanfattning EU-rätten sätter vissa gränser. Utrymmet för sociala hänsyn är dock större än vad som allmänt antas/påstås. Det avgörande är att man utformar de socialpolitiskt motiverade villkoren på rätt sätt under olika stadier av upphandlingen. Ta hjälp av progressiva upphandlingsexperter! Kerstin Ahlberg Institutet för social civilrätt Stockholms universitet