Att få rätt saker att hända

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Stora additionstabellen
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Mål- och resultatstyrning
En plattform för samhällsekonomisk analys
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Berth Danermark Karlstad SAMVERKAN Himmel eller helvete.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Oktoberrapport Oktoberrapport
100 % Stolt och Kompetent Kompetensutvecklingsprojekt för att kunna skapa och bibehålla heltidstjänster i Avesta Kommuns Omsorgsförvaltning.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
En demokratiskt styrd hälso- och sjukvård som utgår från befolkningens behov Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Process: Lönekriterier
Kommunikationsavdelningen
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategiska perspektiv på verksamheten
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Personalpolitisk inriktning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Ansvar gentemot vem/vilka?
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
Beslut i kommunfullmäktige
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
SVERIGES CHEFSORGANISATION
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Pensioner och försäkringar
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Att få rätt saker att hända Verksamhetsstyrning i statliga myndigheter ESV vägledning 2014:49 Översiktligt presentationsmaterial Här ska bilden från bokens framsida in.

Se sammanhanget

Myndigheterna är delar av koncernen staten Uppgiften är att genomföra och förverkliga regeringens politik. Den statliga budgetprocessen är den sammanhållande länken. Ett gemensamt regelverk gäller för statens verksamhet – såväl resurstilldelning och redovisning som regler för viktiga demokratiska principer. Riksdagen och regeringen följer upp hur förvaltningen fungerar.

Den statliga budgetprocessen

Valet av styrmodell utgår från verksamhetens uppdrag Regeringen beslutar om ledningsform och vem som ska styra myndigheten. Givet detta väljer man hur verksamheten ska styras internt. För att verksamhetsstyrningen ska bli effektiv måste den byggas utifrån myndighetens specifika förutsättningar och behov. Ekonomin, resurserna, är inte ett mål utan ett medel för att uppnå målen eller det efterfrågade resultatet.

Diskutera Hur arbetar vi med det förvaltningspolitiska målet i vår verksamhet? Har vår verksamhet granskats/utretts av Riksrevisionen, Statskontoret eller någon annan aktör? Hur kan vi använda deras analys för att utveckla vår verksamhet? Finns det andra exempel vi kan använda oss av? Vad betyder den statliga värdegrunden för oss i vår verksamhet? Hur använder vi den i vår vardag? Vilken karaktär har vår verksamhet? Är det enkla, komplicerade eller komplexa uppgifter? Hur påverkar det förutsättningarna för vår styrning? Hur finansieras vår verksamhet och hur påverkar det våra förutsättningar att styra och bedriva verksamheten? Vilka ramar sätter vår myndighets storlek och geografiska placering för styrningen av verksamheten? Vilka andra myndigheter och aktörer har närliggande uppdrag och/eller verksamhet? Hur förhåller vi oss till dem?

Förstå styrmodellen

Styrmodellen lägger grunden för den dagliga styrningen

Vad är effektiv styrning? För att styrningen ska bli effektiv krävs att den övergripande styrningens struktur och form liksom den värdering som man vill ska prägla verksamheten samspelar med medarbetarnas roller, ansvar, de verktyg och rutiner som används samt medarbetarnas motivation.

En förutsättning är att styrningen på organisations- och individnivå hänger samman

Strategin är grunden Analysfas

Verksamhetslogik är exempel på ett strategiskt verktyg

Diskutera Visar vår strategi tydligt vad som är prioriterade områden? Har vi en röd tråd? Är våra mål tydligt formulerade och hanterar vi målkonflikter på ett bra sätt? Vad är syftet med vår styrmodell? Vad vill vi styra och tydliggörs detta i styrmodellen? På vilket sätt kan vi använda oss av verksamhetslogik och andra strategiska verktyg? Hur hänger styrform, styrmedel och styrverktyg samman i vår styrmodell? Har vi rätt ambitionsnivå i förhållande till våra behov?

Styrform anger styrningens form och riktning

Resultat-, värderings- och regelstyrning

Diskutera Vilka styrformer har vi i vår verksamhet och hur samspelar de med varandra? Vilka styrmedel använder vi och hur samspelar de med varandra?

Många olika styrmedel ska samverka i en helhet

Styrmedel Organisatoriska styrmedel Regler Arbetsgivarpolitiska styrmedel Styrmedel för verksamhetens inriktning

Man måste veta vad man ska ha verktygslådan till

Styrverktyg är den mest praktiska nivån Internredovisning kopplar ihop ekonomi och verksamhet. Systemstöd för verksamhetens behov. Resultatanalys ska ge bilden av produktivitet, effektivitet och kvalitet.

Diskutera Hur har vi utformat våra styrverktyg internredovisning, systemstöd och planerings- och uppföljningsprocess? Hur stödjer verktygen våra styrmedel och vår styrmodell? Stödjer redovisningsplanen verksamhetsstyrningen? Behöver redovisningsplanen ses över på grund av förändrade uppgifter i instruktion, återrapporteringar och uppdrag från regeringen i regleringsbrev? Har vi i verksamhetsplaneringen hanterat hur vi ska uppfylla och redovisa i enlighet med de externa kraven? Är vår redovisningsplan utformat så att vi kan följa upp i enlighet med de externa och inter