2013-09-17.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Pedagogisk verksamhetsidé
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Handlingsplan för systematiskt kvalitetsarbete på Svedenskolan
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Att arbeta praktiskt.
SET Social Emotionell Träning
Redovisning av uppdrag ang
Processorienterat förbättringsarbete
”Life is what happens to you while you are busy making other plans”
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Föräldramöte Ht
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Mål- och resultatstyrning
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Utvärdering av processmognad
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Storstockholms brandförsvar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Kommunikationsavdelningen
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Välkomna. Kvällens punkter: Vem skriver protokoll? Klassbloggen-webbstjärnan Webbprogram Läxor Nationella prov Vad vi arbetar med Pinglan Klassföräldrar/klassresa.
Beställning av tjänster
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Hur kan vi förstå begreppet?
VAGN I BOX. Arbetsprocess Tre steg där varje steg innehöll enkäter, intervjuer och diskussioner med tänkta användare från bland annat öppna förskolan.
Bra planering skapar trygghet
Nämndplan 2015.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Mål och styrning Läroplansmålen
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
SIQ Managementmodell i skolan
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Presentationens avskrift:

2013-09-17

Så blir skolutbildningen bättre – för alla ! Utvecklingsprojekt inom Räddningstjänsten Östra Götaland

Varför är skolutbildning viktig? En verksamhet med flest personliga möten En verksamhet där vi möter framtidens medarbetare En verksamhet där vi kan skapa relationer med barn och ungdomar För många första kontakten med räddningstjänsten och säkerhetsfrågor

Viktig del i vår verksamhet! Särskilt fokus ska den kommande tiden riktas mot ungdomar. Hur flickor och pojkar ser på risker och oss, påverkar dels riskutvecklingen i samhället men även vilka våra framtida medarbetare är. Därför är det viktigt att vi börjar bygga långsiktiga och goda relationer med ungdomar Ur VP 2014

Viktig del i vår verksamhet! Elever och lärares förmåga att förhindra och agera vid olyckor ska förbättras. Ur VP 2014

Aningar På brandstationens gård stod tjejerna längst bak i kön till brandsläckningsmomentet Få kvinnor ger utbildningen Enligt MSB:s enkät Trygghet och säkerhet i vardagen, vill kvinnor lära sig mer om säkerhet. Varför då?

Utbildning vid fyra tillfällen åk4 åk7 Gy2

Kvalitet också viktigt! Vi anammar SIQ*:s modell för kundorienterad verksamhetsutveckling Systematiskt sätt att arbeta med ständiga förbättringar i verksamheten Kvalitet är förmågan hos en vara eller tjänst att motsvara, eller helst överträffa, kundens krav, behov och förväntningar *) Sveriges Institut för Kvalitetsutveckling

Vem är kund? Kunder är de som en organisation finns till för de som verksamheten vill skapa värde för de som har rätt att ha förväntningar på oss de som har rätt att ställa krav på oss I vårt fall primärt lärare och elever

Allt med jämställdhetsglasögon Vad har vi gjort? Definierat och kartlagt arbetsflödet (processen) Angett kundlöfte (utfästelse) Bestämt mått och mätetal Utvärderat elever och lärare synpunkter utifrån utfästelsen Genusgranskat utbildningen (produkten) Förbättrat Allt med jämställdhetsglasögon

Tillfredsställt kundbehov: Verksamhetsidé: ..”Vi ökar människors förmåga att förhindra och agera vid olyckor och kriser” Processens syfte: Att öka flickor och pojkars förmåga att förhindra och agera vid olyckor Kundbehov: Ledningsprocesser: Tillfredsställt kundbehov: Process: Skolutbildning åk7 Leverantörer SBF RTÖG IT-enheten Respektive skola Ext. Leverantör Ext.leverantör Input Film om brand  Powerpointmaterial  Dator+projektor  Personal  Bilar  Lokaler Elever  SIMFIRE Filtar  Dockor  Broschyrer Körschema/pärm med upplägg Give-aways Vilken värdeförädling görs i processen Ökar flickor och pojkars förmåga att förhindra och agera vid olyckor Output Teoretisk kunskap   Praktiska förmåga Informationsmaterial  Kallelser till skolor Kunder Elever och lärare Elever Lärare Stödprocesser: Kundlöfte: En säkerhetsutbildning för flickor och pojkar som upplevs angelägen, ger resultat och är enkel att anmäla sig till och genomgå Mått och Mätetal: 1)Upplevd effekt av utbildningen 2) Vårt bemötande 3) Upplevd enkelhet vid anmälningar Förbereda Kalla elever och lärare Genomföra utbildning Följa upp och återställa

Utvärderat Utifrån utfästelser utvärdera Elever i åk 7 Lärare i åk7 samt F0

Enkät F0 - lärare

Enkät elever åk7 – ht 2012 134 flickor, 146 pojkar

Enkät elever 7 – vt 2013 255 flickor, 225 pojkar

Genusgranskat Teaterföreställning för F0 Utbildning för åk7 (bildspel)

Teatern Heta låtar Del 1 Del 2

Genuskommenterar Showen ger intryck av, och stärker bilden av, att tjejer inte kan och vågar säkerhet, men att män kan och vågar Indelning ”killar-tjejer” För lite uppmärksamhet mot tjejer

Bildspel åk 7

Bildspel åk7

Bildspel åk 7

Genuskommentarer 10% av flickorna saknas när utbildningen är hos oss 10% av pojkarna saknas när utbildningen är på skolan Generellt uppskattar killar utbildningen något lite mer än tjejerna Killar mer sugna än tjejer att arbeta inom räddningstjänst efter utbildningen

Genuskommentarer Varför är det viktigt att nämna kön på den som är offer eller gärningsperson? Vem är personen bakom masken ? Man eller kvinna?

Förbättringar

Förbättringar F0 Strävar efter att både kvinnor och män agerar räddningstjänst i showen Strävar efter att både kvinnor och män är okunniga och gör fel Delar inte upp barnen i flickor/pojkar Eliminerar dagens brister med tilltal osv.

Förbättringar - åk7 Kallelse till elever annan utformning Bättre rutiner för att räkna antal killar/tjejer Ändrat bildmaterial så det mer speglar vardagen samt vår strävan SIMFIRE gör praktiken mer ofarlig Vi kommer ut i skolor ökar förmodligen närvaron och lugnet i klassen Delar ut material om hur man blir brandman som är jämställt!

Förbättringar - åk7 Stödja tjejer i praktiska moment Ifrågasätta om och vad kön tillför när man pratar om offer eller gärnings”män”.

Avslutning Utbildningen har hög kvalitet, men kan bli bättre Genom att stärka jämställdhetsperspektivet kan den få ännu mer kvalitet Vi kommer fortsätta analysera och ständigt förbättra verksamheten !