Baskompetens i samverkan Birgitta Johansson Psykiatrichef ÖLL
Bakgrund Socialstyrelsen inbjöd i september 2008 kommuner och landsting att gemensamt och i samarbete med patient- brukar- och anhörigorganisationer söka medel för att förstärka kompetensen bland personal som i sitt arbete kommer i kontakt med personer med psykisk sjukdom eller psykisk funktionsnedsättning
Kompetensutveckling för att Skapa gemensam kunskapsbas Höja kompetensen hos personal så att förbättring noteras inom Vård och behandling Boende och vardagsstöd Meningsfull sysselsättning och rehabilitering till arbete
Målgrupp Personal i den psykiatriska hälso- och sjukvården och inom socialtjänsten Skötare, vårdare, undersköterskor, boendestödjare, rehabiliteringspersonal, sysselsättningspersonal och behandlingsassistenter + sjuksköterskor I särskilda fall kan även läkare, psykologer och kuratorer ingå
Övergripande mål för samhällets insatser Ur psykiatrisamordningen SOU:2006:100 Alla människor med psykisk sjukdom eller psykiskt funktionshinder ska garanteras: En bostad och det stöd i vardagen som de har behov av, arbete eller meningsfull sysselsättning, gemenskap och delaktighet i samhället och goda vård och stödinsatser
Evidensbaserad praktik – beslutsstöd från tre källor Bästa tillgängliga vetenskapliga/empiriska information Professionell expertkunskap Klientens/brukarens värderingar och önskemål 6
Nya arbetssätt och förhållningssätt Teoretisk kunskapshöjning Praktisk träning Möjlighet till reflektion Återkoppling från brukare och närstående Samt handledning
Satsningens innehåll Gemensam kunskapsbas för att personal i kommun och landsting ska ha respekt för varandras kompetenser och förstå varandras uppdrag insatserna till målgruppen ska utgå från en gemensam bas på bästa tillgängliga evidens
Satsningens innehåll Kunskap om regler som styr organisationerna och hur förutsättningarna för prioriteringar och beslutsfattande skiljer sig åt Större samsyn på sjukdom, funktionsnedsättning, patient, brukar- anhörigperspektiv, autonomi och medborgarskap
Bakgrund till vår ansökan Erfarenheterna från Miltonprojekten Behov av utbildning kring Varandras uppdrag Planering av vården Neuropsykiatri Etik i arbetet Boendestöd och sysselsättning
Bakgrund till vår ansökan PUFF- utredningen av allmänpsykiatrin Skapa förutsättning för samverkan i partnerskap Vårdkoordinator för samtidiga insatser Vårdplanering för kontinuitet Kunskaps och värdegrundsbaserad psykiatri Patient och anhörigfokus
Fokus för ansökan Samverkan i partnerskap Vård och insatssamordning till stöd för återhämtning Etik i arbetet Planering för långsiktig kompetensförsörjning Sökte 7.7 beviljades 3.5 miljoner kronor Projekttid 2009-2010
Beviljade medel för huvudfokus Vård och insatssamordning till stöd för återhämtning Inventering av individens behov i olika stadier av sjukdom Lämpliga insatser att möta behovet/problemet Insatser till stöd för vårdplanering Sjukdoms och rehabiliteringskunskap Samverkan i partnerskap Utbildning i varandras uppdrag och förutsättningar Utveckling av roll som vårdkoordinator, samordnare Etik i arbetet Gemensam värdegrund
Samordnad vårdplanering med Individens/brukarens/patientens behov i centrum UTBILDNING BOENDE ARBETE INKOMST En individ Intresseorg. och grupper Familj och vänner Hälso- och sjukvård Samhällets struktur och service Vårdplan Insats- och aktivitetsplan ”Min plan” Samordnad vårdplan
Genomförande Projektledare utsedd – Elisabet Norlinder Arbetsgrupp på gång med 2 representanter från kommunerna och 2 från landstinget plus Aktiv medverkan från patient-, brukar- och anhörigföreningar
Metoder Inspirationsseminarier Föreläsningar Studiecirklar Handledning Tid för reflektion i grupp Praktisk utövning - återkoppling Aktiv medverkan från brukare och anhöriga i planering, genomförande och uppföljning …….
Organisation Regionförbund och landsting tillsammans Styrgrupp Vilmer/Vuxenpsyk samverkan Projektledare på regionförbundet Projektgrupp – kommun, psykiatrin och NSPH representant Arbetsgrupper för delområden Kommunikations- och informationssatsning
Samverkan Patient- brukar- anhörigorganisationer via det nybildade lokala nätverket NSPH – (Nationell Samverkan för Psykisk Hälsa) som samlar 13 organisationer som var för sig representerar människor med psykisk ohälsa och sjukdom, psykisk och neuropsykiatriska funktionshinder Samverkanspartners i samhället FK, Af, kriminalvården, polisen, goda män, förvaltare, mfl
Samband Anknyta till ordinarie verksamheter och utvecklingsarbete hos respektive huvudman Förstärkas av samtidiga insatser inom utbildning och kompetensförsörjning Bidra till generellt ökad medvetenhet om individers behov i samband med psykisk störning eller funktionsnedsättning och lämpliga insatser som kan bidra till återhämtning Ta vara på och använda goda exempel och resurspersoner inom länet för att främja kännedom om varandras förutsättningar
Uppföljning Kontinuerlig redovisning av genomförda aktiviteter och dess resultat i förhållande till mål Delaktighet från aktörerna och spridning i länet Synlighet och förmedling av gjorda erfarenheter Utvecklade rutiner och överenskommelser Patienters och närståendes uppfattning om effekt och värde av insatserna
Utvärdering Med stöd av den kontinuerliga uppföljningen sammanställs data som analyseras och utvärderas i samråd med styrgrupp och NSPH Revideringar kan ske med stöd av uppföljningar under projektets förlopp Senast mars 2011 ska uppföljning med utvärdering redovisas till socialstyrelsen