Lärarlyftet II Haparanda 2011-10-06. Lärarlyftet 2007-2011 Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Legitimationskrav Rekrytering
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Center för Skolutveckling
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Behörighet Högskoleförberedande program – minst E i 12 ämnen svenska, engelska och matematik måste ingå Samhällsprogrammet, Ekonomiprogrammet och Humanistiska.
Varför fokus på nyanlända just nu
Lärarlegitimation.
Välkommen till Vikenskolan
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Förskolelyftet – kurser 2012
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Gymnasieinformation År 8, ht-13 Päivi Persson
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Planering.
Verksamhetsberättelse för Magisterutbildning i miljö- och utomhuspedagogik 60 hp och International master in Outdoor, Environmental Education and Outdoor.
På gång 2010 ….
Världens bästa skola Linda Norberg.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Information till IT-designs programstudenter
Implementering av nya läroplaner
17 december Dolda kunskaper 17 december
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Lärares behörighet och användning efter utbildning
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
1993 VARBERG 2007 TROLLHÄTTAN 2014 I 13 STÄDER 288 PERSONER ANSTÄLLDA 2420 ELEVER HUVUDMANNEN LBS KREATIVA GYMNASIET.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Fasta ämneskombinationer
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
Välkomna till klass 3!.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Lärare nationella minoritetsspråk
Betyg och bedömning Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 7-9.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Konferens dag – Lunch – Aktuell information – Lärarlyftet i siffror Kristin Linell, Daniel Lundström Kaffe
vid Göteborgs universitet
Presentationens avskrift:

Lärarlyftet II Haparanda

Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor

Lärarfortbildningen ”…när jag ser tillbaka på året som gått märker jag att jag förändrat mitt sätt att undervisa”

Syfte med Lärarfortbildningen Stärka lärares kompetens för att öka elevers måluppfyllelse  ämnesteoretisk och  ämnesdidaktisk kompetens

Målgrupp för Lärarfortbildningen Lärare Ämnes- behörig Ej ämnes- behörig Ämnes- behörig Ej ämnes- behörig Ej behörig lärare VAL Ej behörig lärare VAL Lärarexamen Ej lärarexamen Tillsvidareanställd Visstidsanställd

Skolverkets köpta kurser Kompetensutvecklande Lärarfortbildningskurser Behörighetsgivande HT VT Reguljära kurser HT Kurser HT-2011

Skolhuvudmännens behov inför ht 2011 SKL Statskontorets kartläggning 2007 Skolverkets kommunala referensgrupp Samtal med ca 20 skolhuvudmän (kommunala och fristående) Kontakt med lärosäten runtom i Sverige

Köpta behörighetsgivande kurser: Matematik Engelska Spanska SO NO Teknik Estetiska ämnen Prioriterade områden

Behörighetsgivande kurser HT Form: Halvfart Distans 30 hp Innehåll: Betyg och bedömning Kursplaner och andra styrdokument

Från och med VT Lärar- fortbildningen Lärarlyftet II ”Effekten av de skärpta behörighetskraven för lärarna i den nya skollagen kan bli successiv och långdragen. Därför införs Lärarlyftet II…” (Ur Regeringens budgetprop 2010/11:1)

Lärarlyftet II – ur Budgetpropositionen för 2011 ”Effekten av de skärpta behörighetskraven för lärarna i den nya skollagen kan bli successiv och långdragen. Därför införs Lärarlyftet II, som syftar till att alla elever ska få sin undervisning av behöriga lärare, dvs. lärare som har såväl goda ämneskunskaper som god ämnesdidaktisk kompetens för den nivå och i det ämne läraren undervisar.” (Ur Regeringens budgetprop 2010/11:1 Utg.omr.16, sid 161)

Lärarlyftet II – ur Budgetpropositionen för 2011 ”Satsningen riktar sig enbart till lärare med lärarexamen som är anställda utan tidsbegränsning. För att vara berättigad att delta i Lärarlyftet II ska läraren undervisa i ämnet eller enligt planen i framtiden undervisa i ämnet utan att ännu ha rätt utbildning för detta. Lärarlyftet II planeras pågå 2012–2014”. (Ur Regeringens budgetprop 2010/11:1 Utg.omr.16, sid 161)

Målgrupp för Lärarlyftet II Lärare Ämnes- behörig Ämnes- obehörig LL II Ämnes- behörig Ämnes- obehörig Obehöriga lärare VAL Obehöriga lärare VAL (ej LL II) (ej VAL) Lärarexamen Ej lärarexamen Tillsvidareanställd Visstidsanställd

Lärarlyftet II vt 2012 Oktober: Beslut om uppdraget Lärarlyftet II Beslut om förordningar för satsningen Kursstart med ett begränsat utbud i mars/april Hur kommer villkoren för deltagande att se ut och påverka deltagandet? - Studietakt - Upplägg Inom vilka ämnen och poängintervall finns störst behov?