Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Legitimationskrav Rekrytering
Advertisements

Center för Skolutveckling
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Varför fokus på nyanlända just nu
MKL, Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande
Barn och ungdomsfrågor
Förskolelyftet – kurser 2012
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till Språkdagen vt 2013
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Utlandsstudier Inom Europa Johanna Persson Internationell samordnare.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Utbildningsvetenskap
Regionalt utvecklingscentrum, RUC Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet Välkomna! Lärarlyftet – HT 2013 Lärarlyftet.
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Luleå tekniska universitet Rektor vid LTU Johan Sterte Utbildningssamverkan
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Utbildningar till förskollärare
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Master program inriktning klinisk laboratoriemedicin
Linköpings universitet
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Lärande, kommunikation och IT
Daniel Seldén, studierektor och kursansvarig Ulrika Agby, Studievägledare Monica Sandorf, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) Beniamin Knutsson,
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Strategisk utveckling av lärarutbildning vid Göteborgs universitet Projekt 2012–13 1.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Förordningstext Speciallärarexamen
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
vid Göteborgs universitet
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Grundlärarutbildningarna
UTBILDNING AV OBEHÖRIGA LÄRARE SOM SAKNAR LÄRAREXAMEN
Presentationens avskrift:

Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013 RUC Regionalt utvecklingscentrum Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet CFS Center för Skolutveckling Göteborgs stad XX

utvecklingscentrum RUC Din ingång till universitetet Utbildning – fortbildning - forskning Regionalt utvecklingscentrum RUC Din ingång till universitetet

Regionalt utvecklingscentrum - RUC Lärarutbildningsnämnden (LUN) Besöksadress: Skolgatan 2 i Haga Monica Sandorf monica.sandorf@gu.se Karin Careborg karin.careborg@ped.gu.se Helena Nilsdotter helena.nilsdotter@gu.se

RUC för samverkan Lärar-utbildning Forskning Skola på Skolverk-samhet Forskning Lärar-utbildning Skola på vetenskaplig grund… och beprövad erfarenhet XX

Samverkan RUC Lärarutbildning ”Skola” Skola på vetenskaplig grund

Utbildning – fortbildning - forskning Program Center för Skolutveckling Christer Holmström Lars Havstad Annika Söderberg Skolverket Särskolans behörighetskrav, Lee Gleichmann Linnarsson Lärarlyftet – Tilläggsuppdrag särskola, Lena Ålander Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, GU Ulla Alexandersson Paus – fika Panelsamtal Skolverket, Lee Gleichmann Linnarsson, Lena Ålander Skolinspektionen, Kristina Svensson Specialpedagogiska skolmyndigheten, Annika Jansson, Maud Wildow Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Ulla Alexandersson www.gu.se

Center för Skolutveckling – Göteborgs Stad Syfte med dagens möte Handlingsplaner; rektorer i särskolan i Göteborgs stad Annika Söderberg Christer Holmström Lars Havstad

Behörighetskrav för särskola/integrerad verksamhet Lee Gleichmann Linnarsson, undervisningsråd Skolverkets tilläggsuppdrag om speciallärarutbildning inom Lärarlyftet II - Lena Ålander, undervisningsråd

Speciallärarutbildning - Specialpedagogutbildning Ulla Alexandersson, universitetslektor Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Tilläggsuppdrag särskola - utvecklingsstörning Speciallärarprogrammet, Specialisering Utvecklingsstörning. Ingår i Lärarlyftet, 90 hp Halvfart – 40 platser Tillgodoräkning tillämpas: Kurser som läraren har inom sin lärarexamen tillgodoräknas inte, behandlas således inte i valideringsprocessen. Marianne Fridlund, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik marianne.fridlund@ped.gu.se 031-786 2284 månd-onsd 9.00 - 10.00 onsd 15.30 - 16.30 torsd 11.00 - 12.00

Tilläggsuppdrag särskola – utvecklingsstörning – forts. Lärare med specialpedagogexamen från åren 1990-2001 får tillgodoräkna 15 hp. Lärare med specialpedagogexamen från åren 2001-2007 får tillgodoräkna 30 hp. Lärare med specialpedagogexamen efter 2007 får tillgodoräkna minst 30 hp + 15 hp (vetenskapsteori). Lärare med magisterutbildning i specialpedagogik får tillgodoräkna ca 25% . Lärare med lärarexamen som studerat div kurser på grund/avancerad nivå efter sin lärarutbildning bedöms från fall till fall. Tillgodoräkning tar sin utgångspunkt mot examensordningens mål samt de lokala styrdokument som gäller för respektive lärosäte

VAL – Vidareutbildning av lärare (8 lärosäten) Förskollärare/fritidspedagoger verksamma i särskolan kan antas till VAL HT 13 inriktning 60 hp svenska Halvfart – stor del på distans De kortare utbildningarna AUO 90 hp – en del har läst AUO Examensarbete 15 hp (ingår i AUO) Ansökan ska ha inkommit senast 15 april till Umeå universitet www.lun.gu.se/utbildning/val

Frågeställningar Fritidspedagoger som utbildar sig i praktiskt- estetiska ämnen, med specialpedagogexamen resp speciallärarutbildning, blir de behöriga att undervisa och sätta betyg i särskolan?

Vilka lärare kommer inte att bli behöriga? Vilka grundutbildningar kommer att ge, respektive kommer inte att ge behörighet i särskolan?

Vilken behörighet krävs för undervisning av de barn i grundskolan som följer särskolans läroplan? Ofta finns stöd från en specialpedagog med förskollärarexamen

Panelsamtal Moderator – Christer Holmström, Center för skolutveckling, Gbg Skolverket Lee Gleichmann Linnarsson Lena Ålander Skolinspektionen Kristina Svensson Specialpedagogiska skolmyndigheten Annika Jansson, Maud Wildow Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Ulla Alexandersson

Tack för visat intresse RUC Regionalt utvecklingscentrum Lärarutbildningsnämnden Göteborgs universitet CFS Center för Skolutveckling Göteborgs Stad christer.holmstrom@stadshuset.goteborg.se lars.havstad@stadshuset.goteborg.se annika.soderberg@stadshuset.goteborg.se monica.sandorf@gu.se