Vetenskap och beprövad erfarenhet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gymnasiearbetet p..
Varför fokus på nyanlända just nu
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Förskola – lärande och yrkesprofession
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Uppföljning och utvärdering
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
From Great To Excellent
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Vetenskap och beprövad erfarenhet

1 kap. 5 § 3. skollagen Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Jfr. högskolelagen 1 kap. 2 § Staten ska som huvudman anordna högskolor för 1. utbildning som vilar på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet ”Arbetet i skolan med att välja innehåll och metod och att värdera resultatet ska därför präglas av ett vetenskapligt förhållningssätt och kunskaper som grundar sig på relevant forskning och beprövad erfarenhet.” Prop. 2009/10:165 s. 222-3

Två sidor av samma mynt Vetenskap – urskilja, formulera och pröva. Kritisk granskning en förutsättning Beprövad erfarenhet inte samma sak som lång praktik Praxis har prövats genom utvärdering och kritisk granskning – helst extern (peer review) Beprövad erfarenhet kan i sin förlängning bli vetenskap om den också prövats under längre tid

Beprövad erfarenhet glöms ofta bort Saknas praxisnära forskning om skolan Att etablera en skola på vetenskaplig grund – hur gör man ? Praxisbaserad kunskap är en väg som inte bör glömmas i strävan efter en skola på vetenskaplig grund Systematiskt kvalitetsarbete, kollegialt lärande, delaktighet och ansvar

Evidens – vad är det? Evidens – empirisk och dokumenterad i enlighet med vetenskapliga krav Evidens inte samma sak inom all vetenskap. ”Mätbarheten” varierar liksom måttstockarna Stora skillnader mellan evidensbaserad medicin och evidensbaserad utbildning både när det gäller studiedesign och generaliserbarhet av slutsatserna. Naturvetenskap är mer deterministisk och utbildningsstudier är mer kontextberoende.

Målbild – skola på vetenskaplig grund Forskningsfrågor föds i förskolan eller skolan Forskning används i förskolan eller skolan Forskning sker tillsammans – en FoU-kultur i skolan Forskning sker i samarbete med universitet och högskolor Pedagogernas praxis måste basera sig på vetenskap

Önskat stöd från Nacka kommun – workshop Vår Gård 25 april FoU-lab möjligt för fler Öppna föreläsningar Forskare i verksamheten, mer studier Kompetensutveckling – framförallt när det gäller pedagogisk dokumentation Kontakter med forskare

Vad görs i Nacka (myndighetssidan) idag? Unos uno – Andreas Berg, Örebro universitet Kommundoktorand, Walter Gerholm Mementor – FoU-projekt Att utveckla en forskningsbaserad praktik – Klara Broryd - Palmberg Mälardalens högskola - förskollärarutbildning i Nacka Fjädern

Forskningscirklar Sven Persson, MaH – fördjupa sin kunskap med vägledning/handledning av en forskare 6-8 personer från samma eller olika förskolor/skolor med en handledare från högskolan Kan vara inriktad mot ett särskilt fokusområde inom skolan Kan ha för avsikt att inventera ett forskningsområde Tre terminer, förutsätter att deltagarna har möjlighet att lägga ner arbete mellan träffarna, vara förberedda vid mötena osv.

Ett erbjudande Vi funderar på att bjuda in till cirklar som vi startar med vissa givna teman, kanske kvalitetsanalys, barn/elever i behov Prel. två cirklar startar till vårterminen 2013 där KU-enheten har bestämt tema Skriv till oss och berätta om vad ni vill göra, varför och hur ni planerar att omsätta resultaten i verksamhet