Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Redovisning av uppdrag ang
Integration och mångfald –
Anna-Karin Abrahamsson Bostadsforum 22 november 2012 Plan-, bygg- och bostadsdagarna 2012 Björn Adolfson och Anna-Karin Abrahamsson Plan- och.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Att upphandla utvärdering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Om utformningen av statlig tillsyn
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Utvärdering av processmognad
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Oktoberrapport Oktoberrapport
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Utveckling av lokal service i samverkan SE MEDBORGARNA - för bättre offentlig service.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Lugnet i framtiden ”Lugnetgruppen”: Pelle Granbom, Yvonne Nygårds, Jonny Gahnshag Laila Edholm, Anders Ax, Krister Johansson.
1 Akureyri-processen  Uppföljning av Akureryri-rapporten ska ske den 1 mars 2006  De nordiska tillsynsmyndigheterna (NordReg) ombedda att redovisa status.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Löneförhandlingskommunikation
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Låg hyresnivå som utvärderingskriterium i markanvisning Erfarenheter Kerstin Enæus Bitr fastighetsdirektör Västerås invånare.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Hur bygger vi mer för fler? Institutionella förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande- En jämförande studie mellan Tyskland och Sverige Anna Granath.
Upphandling med social hänsyn och Idéburet Offentligt Partnerskap: Möjligheter, metoder och process Jörgen Larzon och Lisbeth Ringdahl
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Bostadsplaneringen i Västerås
Lantmäterimyndighetens roll i detaljplaneprocessen
LOKAL LÖNEBILDNING.
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Introduktion till processen för balanserad styrning
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Mark, bostadsbyggande och konkurrens En granskning av den kommunala markanvisningsprocessen

Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen Uppdrag att: Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen Analysera hur kommunernas sätt att förmedla mark påverkar konkurrenssituationen Frågeställningar: Finns det ”en effektiv” markanvisningsprocess? Hur kan förutsättningar skapas som bidrar till ett ökat bostadsbyggande och en effektiv konkurrens?

Markanvisningsprocessen Genom bolag   Byggherre-initiativ Mark-anvisningstävling Beredning tjänsteutlåtande Nämnd-beslut + MA-avtal Köpe- och överlåtelseavtal Förhandling Kommun-initiativ Anbuds-förfarande Direktanvisning Begäran detaljplan Start Detaljplan     Antagen Detaljplan

Hur fungerar markanvisningsprocessen? En oreglerad och ”avtalslös” process med stort inslag av förhandling Stor variation på terminologi i olika avtal I grunden relativt likartade formella villkor i förekommande avtal …men skillnader i informella villkor Prissättningen av mark är svår att förutsäga och sker sent i processen … därmed blir de kommersiella förutsättningarna för byggherren sent kända Offentligt dokumenterad information (planer, program och policy) är allmänt hållen Tillämpningen överensstämmer inte med informationen Ibland muntliga förtydliganden genom offentliga träffar Otydligt hur förslag värderas och vilka kriterier som avgör val av byggherre Vissa förfaranden är helt slutna (direktanvisningar och bolag) Särskilda krav på byggherren har blivit vanligare Utvecklade kösystem är ovanliga Uppföljning och utvärdering är dåligt utvecklad Beredningen är personberoende Byggherrar förväntas delta i planarbetet

Processens utveckling Fler kommuner (alla sex kommuner som vi har granskat särskilt) har en fastställd och offentliggjord markanvisningspolicy Flera kommuner genomför nu någon form av jämförelse- eller tävlingsförfarande Allt vanligare att projekt delas upp för att få in fler aktörer Alla kommuner använder fortfarande direktanvisningar i hög grad Några kommuner anvisar delar av den kommunala marken genom kommunala utvecklingsbolag (en process utan insyn) Avsikten att anvisa mark ”offentliggörs” oftare, men inte alltid, och i förekommande fall på varierande sätt I många kommuner saknas fortfarande dokumentation över vilka byggherrar som aktivt har sökt markanvisningar Flera kommuner för intressentregister

Processens utveckling, forts. För tävlings-/jämförelseförfaranden redovisas, i olika utsträckning, motiv till val av byggherre Vanligare att kommuner har egna krav eller förväntningar på byggherren som förutsätts uppfyllas för markanvisningen (t.ex. klimatkrav) Flera kommuner ställer krav på vissa upplåtelseformer, framför allt hyresrätter, ofta i kombination med krav på långsiktig förvaltning Markanvisningar förlängs oftare och fler markanvisningar leder inte till överlåtelse-/exploateringsavtal

Sammanfattning Marknaden har utvecklats mot mer konkurrens men kommunernas sätt att arbeta har inte följt med Bostadsprojekt måste bygga på en anpassning mellan kommersiella och samhällets krav Markanvisningsprocessen måste kunna variera efter lokala förhållanden och omständigheter i övrigt Öppenhet och transparens kan bli bättre Lika behandling måste garanteras Kommunerna måste kunna väga mål om ökat bostadsbyggande mot mål om främjad konkurrens Konkurrenskraft, innovation och utveckling förutsätter utrymme för egna lösningar och riskerar att förloras genom för mycket detaljstyrning

Statskontorets förslag Till regeringen Krav på markanvisningspolicy i bostadsförsörjningslagen Se över statens markinnehav Till kommunerna Eftersträva politisk enighet om markpolicyn i kommunen. Ge ramar och översikt för byggprojekt och undvik detaljstyrning. Konsekvensanalysera särskilda krav som ställs på bostadsprojekt. Tydliggör kommunens markpolitik för marknaden. Släpp in byggherren tidigt i processen. Inför intressentregister för markanvisningar. Dokumentera, följ upp och utvärdera markanvisningar för framtida lärande. Förtydliga principer för markprissättning och finansiering av mark. Styr kommunala bolag mot öppenhet och transparens.