Jämställdhetsanalys för samhällsplanering Utbildning i analysmetoden Sjuan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
KANDIDATUPPSATS.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Disposition - Hållbar utveckling
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Fördjupning i historia
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Formellt, skarpt och snyggt
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Jämställdhetsanalys för barn- och utbildningsverksamhet
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Jämställdhetsanalys för social omsorg Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Beredningens uppgift 2008 Att identifiera hinder och möjligheter för personer utifrån Sexuell läggning Funktionshinder Ålder (25- eller 55+ ) för att skapa.
Läroplansträff Välkomna.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Exempel på analys och handlingsplan
i kommuner, landsting/regioner
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Lagar och överenskommelser
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Att lära sig att analysera
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
En guide för arbeten i SO
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Reflektioner från grupperna No hands up…
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Leda och planera sokratiska samtal
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Formellt, skarpt och snyggt
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
ÖP resan ett projekt om miljömål och översiktsplanering
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Workshop Arbetsplatslärande.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

Jämställdhetsanalys för samhällsplanering Utbildning i analysmetoden Sjuan

Välkommen till analysutbildningen!

Varför analys? ”I denna lag finns bestämmelser om planläggning av mark och vatten och om byggande. Bestämmelserna syftar till att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnadsförhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer.” Plan- och bygglagen

Sjuan 1.Hur är uppdraget i verksamheten formulerat? 2.Vilken jämställdhetsutmaning finns inom verksamheten? 3.Vad är din fråga? 4.Vilka ledtrådar finns för att kunna besvara frågan? 5.Vad säger ledtrådarna? 6.Analysen är klar – föreslå åtgärder 7.Jämför förslagen till åtgärder

Dokumentera analysen För att andra ska kunna följa dina tankar behöver du dokumentera ditt arbete. Skriv ner vad du har gjort och hur du har tänkt.  Dokumentera varje steg av Sjuans process.  Beskriv med text vad grafer och tabeller visar.  Var noga med källhänvisningar i texten.  Skriv texten så att en oinsatt men intresserad läsare kan förstå.  Testa ditt utkast på en kollega.

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat?  För vem finns verksamheten?  Vad ska verksamheten leverera?  Uppdraget kanske redan finns formulerat i dina verksamhetsplaner. Annars kan du hitta det i politiskt styrande dokument eller i lagstiftningen inom gällande område.  Uppdraget utgör ramen och grunden för ditt fortsatta arbete.

2. Vilken jämställdhetsutmaning finns inom verksamheten?  Du kan hitta uppslag från tidigare forskning eller så har du egna erfarenheter från verksamheten.  Om du inte kommer på eller hittar något, kan du försöka med att titta på verksamhetens största utmaning ur ett jämställdhetsperspektiv.  Om du istället har många idéer redan nu, så ska du välja en av dem.  Det viktiga är att välja en idé och börja arbeta med den.

3. Vad är din fråga?  Vilken fråga vill du ha besvarad? Frågan ska utgå från den jämställdhetsutmaning som du har identifierat i verksamheten.

4. Vilka ledtrådar finns för att kunna besvara frågan?  Det kan vara statistik, rapporter, foton, intervjuer, enkäter, observationer med mera. 1.Vad säger ditt material och vad säger det inte? 2.Har du rätt material utifrån din frågeställning? 3.Behövs ytterligare material för att besvara din fråga? a)Ta fram mer material från tidigare undersökningar b)Gör en egen undersökning

5. Vad säger ledtrådarna?  Beskriv de könsmönster du ser i materialet  Jämför om möjligt resultaten med tidigare resultat på området  Använd dina genuskunskaper för att tolka materialet.  Vad ser du för mönster? Är de ett problem? Vad beror de på? Vilka konsekvenser får de? Behöver de åtgärdas?

6. Analysen är klar – föreslå åtgärder 1.Börja arbeta i enlighet med Socialstyrelsens metod ”Äldres behov i centrum” 2.Diskutera resultaten på APT och be om kollegors reflektioner över studien och vad vi skulle kunna göra som nästa steg 3. Göra en uppföljning av denna studie med peer review, dvs en kollega är medlyssnare/observatör när handläggare gör behovsbedömningen i dialog och vid hembesök för att lägga märke till eventuell genusbias i processen 4.Ingen åtgärd

7. Jämför förslagen till åtgärder Lätt Stor effekt Svårt Liten effekt

Exempel: Hur synliggörs kvinnor och män i det offentliga rummet?

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat?  ”/…/ att planlägga användningen av mark och vatten.”  ”/…/ att, med hänsyn till den enskilda människans frihet, främja en samhällsutveckling med jämlika och goda sociala levnads- förhållanden och en god och långsiktigt hållbar livsmiljö för människorna i dagens samhälle och för kommande generationer.” Plan- och bygglagen

1. Hur är uppdraget i verksamheten formulerat?  ”/…/ lantmäteri och geografisk information, stadsbyggnad, planering och bygglov, trafikplanering, gestaltning och utformning av kommunens allmänna platser och gator, miljö - och hälsoskydd, livsmedelstillsyn samt bostadsanpassning.”  ”Vi verkar för ökad integration och jämställdhet. Vi ser till alla människors lika värde. Vi har stor respekt för vårt kulturarv och de värden som präglar vår kommun.” Samhällsbyggnadskontorets verksamhetsplan och budget

2. Vilken jämställdhetsutmaning finns inom verksamheten?  ”Det finns oftast inte lika många gatunamn och platser som speglar historiska kvinnor/kvinnoyrken, som de som minner om män och manliga yrken.” Jämna steg: Checklista för jämställdhet i fysisk planering, 2007

3. Vad är din fråga?  Finns det lika många gatunamn som speglar historiska kvinnor och traditionella kvinnoyrken som historiska män och traditionella mansyrken i kommunen?

4. Vilka ledtrådar finns för att få ett svar på frågan? KvinnorMänKön okänt Albertinas grändAmiralsgatanArendalsgatan Alice Babs gataAmorvägenArrheniusgatan Apollovägen Appeltoffts väg Arvid västgötes gata Resultat: Av 9 aktuella namn är 5 förknippade med män, 2 med kvinnor och 2 vet vi inte.

5. Vad säger ledtrådarna?  Samma mönster i vår kommun som det vanligen finns i andra kommuner  Kvinnor och män erkänns och synliggörs inte i samma utsträckning vid val av gatunamn, det finns en slagsida åt att mäns traditionella erfarenheter, namn och yrken ges mer utrymme.

6. Analysen är klar – föreslå åtgärder 1.Byta namn på befintliga gator till kvinnors namn och traditionella kvinnoyrken 2.Döpa nya gator till namn med kvinnors namn och traditionella kvinnoyrken 3.Döpa nya gatunamn könsneutralt 4.Göra ingenting

7. Jämför förslagen till åtgärder Lätt Stor effekt Svårt Liten effekt

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. Övning: Medborgardialog

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. Övning: Medborgardialog

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. 3. Frågeställning Varför är det fler män som deltar på samrådsmöten och i e- panelen och varför pratar de mer än kvinnorna? 3. Frågeställning Varför är det fler män som deltar på samrådsmöten och i e- panelen och varför pratar de mer än kvinnorna? Övning: Medborgardialog

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. 3. Frågeställning Varför är det fler män som deltar på samrådsmöten och i e- panelen och varför pratar de mer än kvinnorna? 4. Ledtrådar Pressmeddelande, annonser, inbjudan till e-panel, deltagarstatistik. 4. Ledtrådar Pressmeddelande, annonser, inbjudan till e-panel, deltagarstatistik. Övning: Medborgardialog

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. 3. Frågeställning Varför är det fler män som deltar på samrådsmöten och i e- panelen och varför pratar de mer än kvinnorna? 4. Ledtrådar Pressmeddelande, annonser, inbjudan till e-panel, deltagarstatistik Övning: Medborgardialog 5. Vad visar ledtrådarna?

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. 3. Frågeställning Varför är det fler män som deltar på samrådsmöten och i e- panelen och varför pratar de mer än kvinnorna? 4. Ledtrådar Pressmeddelande, annonser, inbjudan till e-panel, deltagarstatistik Övning: Medborgardialog 5. Vad visar ledtrådarna? 6. Åtgärder etc. 6. Åtgärder etc.

Exempel på åtgärder  Testa inbjudningar på någon utanför arbetsgruppen och jämställdhetsgranska dem innan de skickas.  Inbjudningarna tar upp traditionellt manliga områden. Något som mer riktar sig till kvinnors fritidsintressen borde varit med, t.ex. ridleder.  Viktigt att både start- och stopptid framgår i inbjudan. Särskilt för personer med omsorgsansvar.  Använd e-panelen för enkätutvärdering av inbjudan och organisering av öppna möten.

1. Uppdraget Tidig dialog med kvinnor och män inför revidering av kommunens översiktsplan. Inget krav på att de som deltar ska bo eller arbeta i kommunen. Dialog har skett i öppna möten och via e-panel. 2. Jämställdhets- utmaning Hypotes: Kvinnor kommer inte till tals i samma utsträckning som män. 3. Frågeställning Varför är det fler män som deltar på samrådsmöten och i e- panelen och varför pratar de mer än kvinnorna? 4. Ledtrådar Pressmeddelande, annonser, inbjudan till e-panel, deltagarstatistik Övning: Medborgardialog 5. Vad visar ledtrådarna? 6. Åtgärder etc. 7. Värdera åtgärderna Lätt Svårt Liten Stor effekt effekt 7. Värdera åtgärderna Lätt Svårt Liten Stor effekt effekt

Arbeta vidare  Jämställdhetsutmaningar för samhällsplanering (pdf)  Sjuan (pdf)  Metoder för kartläggning och analys på jämställ.nu (webb) Metoder för kartläggning och analys på jämställ.nu  Leda och styra för hållbar jämställdhet (webb) Leda och styra för hållbar jämställdhet

Tack för idag! För mer information och kontakt: