Samverkansavtal avseende hjälpmedelsverksamheten - Agenda insynsrådet, 23 okt 2012 1.Vilka beslut finns i det övergripande avtalet och kring arbetet? 2.Erfarenheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Metod vid hjälpmedelsförskrivning för bedömning av hjälpmedelsbehov samt behovet av uppföljning i förhållande till risker och mål Ansvarig: Elsa Garli,
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Prismodell och samverkansavtal
Hjälpmedelcentralens nya prismodell
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Gemensam webbinformation inom området psykisk ohälsa
Information kring Tema Hjälpmedel på 1177.se
Sjukgymnastik och arbetsterapi på primärvårdsnivå inom Västra Götalandsregionen HSU
Information från Hjälpmedelscentralen
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Gemensam nämnd.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
Styrgruppsmöte webben - 12 januari 2010 AGENDA Vad är aktiv systemförvaltning? Förvaltningsplan – huvudpunkter och resursprioriteringar Institutionsförändring.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hemsjukvård i Västernorrland Ett kommunalt perspektiv på sammanhållen hemvård Seminariet
Externt referensgruppsmöte reglerat tillträde 30 Oktober 2012.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
1/ – 31/ AT AT/SG 1992 ÄDEL – skattevxl av hjälpmedel och resurser. HSL till kommunerna – gemensamt forum för hjälpmedelsfrå.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Mervärden och aha-upplevelser
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Uppdrag Samordningsförbund Gävleborg
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Välkomna!.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Ansvarsfördelning/samverkan/samarbete inom missbruksområdet mellan olika huvudmän Camilla Carpholt Beroende och boendeenheten.
Nu är vi nära!.
Välkommen till den nya hemsjukvården!
Kort från länet Styrgrupp och Projektgrupp Arbetsgrupper:
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Stöd för kommuner i hantering av strandskyddsregelverket Strandskydd i Norrbotten.
Arbetsgrupp Ekonomi Stefan Tengberg, Gislaved kommun
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel Samarbetsavtal för försörjning av personliga hjälpmedel –
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Lägesrapport Juni KORT OM Hälso- och sjukvårdsavtalet Avtalet ska underlätta samarbetet lokalt genom att tydliggöra samverkansansvaret inom hälso-
DIVISION Service Samverkan mellan landstinget och Norrbottens kommuner.
HUR FÅR VI TILL EN BRA BUDGET I VÅR FÖRENING? FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLM.
Hjälpmedelsutredningen
Information på Uppföljningsmöte
RUFS-information TRN 29 september 2016
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Avtalsförhandlingarna med Lantmäteriet samt - om vi hinner - Statskontorets utredning om fastighetsbildningens organisering mm Marianne Leckström,
Presentation av förslag
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Förgröningen och upphandlingen
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Hjälpmedels-försörjning
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Volymtal hjälpmedelsverksamheten Länsservice
Information på Uppföljningsmöte
Volymtal hjälpmedelsverksamheten Länsservice
Presentationens avskrift:

Samverkansavtal avseende hjälpmedelsverksamheten - Agenda insynsrådet, 23 okt Vilka beslut finns i det övergripande avtalet och kring arbetet? 2.Erfarenheter från tidigare samverkan. 3.Viktiga frågeställningar, utvecklingsmöjligheter och principer att diskutera.

Uppdrag från Mats Bojestig och Karin Westling till Lars W att hålla ihop arbetet med nytt avtal • KomHem:s styrgrupp är uppdragsgivare. • Referensgrupp (Stefan Schoultz, Stefan Elm, Nils Zadik, Ulrika Stefansson, Lena Hägg-Råsberg). • Representanter från socialcheferna (Per Ström, Monika Svensson, Karin Kronenstedt). • Insynsrådet. • Hjälpmedelscentralen. • Förslag till avtal presenteras för styrgruppen 27 nov 2012.

Ur KomHem-avtalet: Hjälpmedelscentralen Länets kommuner har samverkansavtal med Landstingets hjälpmedelscentral avseende hjälpmedelsverksamheten, som gäller till och med Nuvarande avtal ska omarbetas och omförhandlas med utgångspunkt från en, för Landstinget och länets tretton kommuner, sammanhållen verksamhet. Det nya avtalet ska gälla från år I detta ska kommunernas ställning stärkas och ansvaret förtydligas. En styrgrupp ska tillskapas och ha en sammansättning som är proportionerlig mellan kommunerna och Landstinget utifrån nyttjandegrad.

Huvudpunkter i det förslag som låg till grund för beslutet i KomHem-avtalet (Stefan Elm, Stefan Schoultz, Nils Zadik, Lars Wallström) • Sammanhållen verksamhet i länet. • Hjälpmedelscentralen består som gemensam specialistenhet, ligger kvar organisatoriskt inom Landstinget och finansieras via intäkter. • Samverkan regleras i avtal. Avtal sluts för perioden , med möjlighet till löpande förlängning ett år i taget. • Partsgemensam styrgrupp på tjänstemannanivå tillsätts. Skall återspegla användarnas nyttjandegrad. • Hjälpmedelscentralens ekonomiska redovisning skall definieras och avgränsas från annan verksamhet.

Positiva erfarenheter från nuvarande samverkan Faktorer som haft betydelse för att klara en stor volymökning med måttlig kostnadsökning: – Gemensamt regelverk och gemensam användning har gynnat cirkulation av hjälpmedel. – Stora volymer har gett bra priser vid upphandlingar. – Prissättning i form av hyra av hjälpmedel stimulerar snabb återlämning och minimerar extra förråd. – Logistik o rekonditionering ger förutsättningar för hög återanvändningsgrad. – Webbaserat IT-stöd knyter ihop förskrivare och hjälpmedelscentral. – Samverkansforum ger möjlighet till påverkan. – Samlad specialistkompetens på ett ställe. – Regelverk och ambitionsnivå har kontrollerats via gemensamt råd.

Frågeställningar, utvecklingsmöjligheter och principer att diskutera • Gemensamma grupper/organ – Vilka grupper skall finnas? Hur har nuvarande upplägg fungerat? Finns det anledning att ändra nuvarande upplägg? – Hur utses representanterna? – Hur säkras inflytande via medverkan i grupperna? • Kvalitetsparametrar – Bör kopplas till avtalet. Vilka lämpliga parametrar kan vi hitta? • Styrgruppen: – Vilka skall sitta med i denna? – Hur utses dessa personer och för hur lång tid? – Hur utses ordförande? – Vilka uppgifter/mandat skall styrgruppen ha? • Information – Kommer kommunerna att kunna få tillgång till relevant information om hjälpmedelsverksamheten?

(forts) • Finansieringsmodell: – Vilken modell för prissättning bör användas (abonnemang/fasta ersättningar, hyra etc)? Finns det anledning att ändra/revidera nuvarande modell? – Hur hanterar vi de över-/underskott som uppkommer? • Fakturaförståelse och debiteringsunderlag – Finns möjligheterna att få fram relevant information? • Fakturamottagare – Går det att hitta enhetlighet mellan kommunerna vilken enhet (”förskrivande enhet” eller ”platsen där hjälpmedlet finns”)? • Avtalets längd: – I förslaget anges tre års avtalstid med förlängning ett år i sänder. Känns detta OK? • Extern försäljning – Blir det problem om/när vårdcentralerna upphör med extern försäljning av hjälpmedelsprodukter?