Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Information från Hjälpmedelscentralen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Information från Hjälpmedelscentralen"— Presentationens avskrift:

1 Information från Hjälpmedelscentralen
Kundforum 2012 Q2 13 september Information från Hjälpmedelscentralen

2 Regionservice & Hjälpmedelscentralen
Hjälpmedelscentralen kommer från och med 2013 att ingå i Regionservice- Gemensam Produktion Nya Teamchefer - Tomas Hallgren Uddevalla Underhåll & Konsultation - Jonas Andersson Skövde Underhåll & Konsultation - Magnus Thell Borås Leverans Avgående chefer - Anette Eriksson Borås Underhåll & Konsultation, rekrytering pågår - Måns Ottertun kommer from 1 sept att jobba övergipande inom Regionservice, Produktchef Karin Bergenlid tar över de flesta ansvar

3 Sommaren 2012 Driftstörningar 2-3 v i början av semestern vid tvättkabinettet i Mölndal Hjälpmedelcentralen genomförde en mängd åtgärder för att komma ikapp

4 Medicintekniska avvikelser
MTA Q st (1 special anpassning, el rst) MTA Q2 16 st (1 specialanpassning, man rst) Ingen röd tråd

5 Hösten 2012 Elrullstolar 1888 de allra flesta avklarade och prisjusterade enligt plan aug/sept ca 93%. Problem är att vi ej når brukare, saknar information om förskrivare eller detaljer. Målsättningen är att resterande görs fortlöpande. Utbyte & utrangering av elrullstolar 10 år och äldre

6 Revidering av hämtorderrutin
Syfte Att ta fram en rutin som är kortfattad och enklare att förstå för både kund och leverantör. Fokus i rutinen ska vara på att beskriva hämtningar p.g.a. att brukarens behov av hjälpmedel har upphört. Andra typer av hämtningar ska beskrivas i andra dokument. Exempelvis bilagor till rutinen eller ”frågor och svar” Mål med arbetet – Sammanfattning Att hitta en modell kring returtagandet av tillbehör, som säkrar att inga tillbehör står kvar på patient efter det att huvudhjälpmedlet returtagits Förtydliga förskrivarens roll och ansvar Förenkla kundernas hantering av hämtorder i förråden. T ex hur hjälpmedel ska placeras i vagnar eller andra lastbärare Hitta bättre metod att stämma av den utskrivna hämtordern med verkligheten, t ex genom stickprov i förråden Skapa en enkelhet kring hur returväskan ska användas Säkra att returtagning sker inom utsatt tid

7 Tidplan Aug-Sep Intern arbetsgrupp Hjälpmedelscentralen Oktober Rutinen sätts i skrift. Löpande avstämning med Lena Karlsson November Rutinen presenteras på kundforum den 15/11 Dec-Jan Rutinen börjar gälla Eventuell påverkan på tidplan Komponenthantering av manuella rullstolar Driftstart på beslutade anpassningar i Sesam

8 Hjälpmedelscentralens hemsida
Aktiviteter Höst 2012 uppdatering befintlig hemsida Avsikt att höja kvaliteten och aktualiteten Gamla länkningar och bokmärken kan försvinna Q utveckling ny hemsida Kundperspektivet prioriterat I dialog med Lena Karlsson

9 Information Sortiment
Nytt avtal Kompressionsprodukter (120901) Påbörjade upphandlingar Anbudsförfrågan gällande manuella rullstolar (121015) Produktinfo Batterier Bildstöd Nytt sortiment Överflyttning,förhöjningsklossar (v.38) Komponenthantering Avslutade: Sängar Rollatorer Sulkys Påbörjas under hösten: Sängryggstöd (120912) Gåbord (121026) Crossrullstolar (v48) Visningsvecka bälten och selar, överflyttning, sulky mm sept Nytt avtal kompressionsprodukter från 1/9 information finns under sortimentsnytt, visning på de olika sjukhusområdena planeras i höst Alla nya batterier returneras till leverantör för kreditering. Ny rutin för beställning av Bildstöd kommer inom kort. - Beställningssättet blir samma för hela vg - Eftersom beställningssättet skiljer sig från tidigare är det viktigt att förskrivare läser info och ny rutin då det publiceras på vår hemsida ( i bästa fall har det hunnit bli klart till på torsdag,


Ladda ner ppt "Information från Hjälpmedelscentralen"

Liknande presentationer


Google-annonser