Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
MÅLGRUPP: ALLMÄNHETEN Byggfokus Vad är Byggfokus? Byggfokus är en treårs kampanj som ska stärka branschens anseende både inåt och utåt, i år är.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
- att överföra budskap, påverka, mm
Det glada 20-talet Efter första världskriget var människorna i Europa positiva till framtiden. Man trodde att det aldrig skulle bli några mer krig.
Ungas frågor om alkohol och droger
Nationella strokekampanjen Ett initativ från Sveriges landsting och regioner Norrbottens Läns Landsting.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Fem frågor att ställa i uppföljningsarbetet
Lokalgrupper och temagruppers organisering
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Nationell talbokskampanj. Inleds hösten 2012 under Bok & Bibliotek Syftet är att nå ut till talboksberättigade som ej känner till tjänsten Egen nedladdning.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Nationella strokekampanjen i Halland
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Konferens och evenemang
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Läroplansträff Välkomna!.
Propaganda.
Olika typer av ledarskap
Marknadsföring av Projekt X
Reklamkampanj Marknadsaktiviteter.
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
HON är en lönsam person att lära känna Hon köper till sig själv Hon köper till sina barn Hon köper till sin man Hon köper till hemmet Hon köper till föräldrar.
DRÖMMARNAS BUDSKAP Undrar du också ibland varför du drömt som du gjort under natten? Varför dyker en del personer upp som du inte träffat på evigheter?
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare.
Kommunikation och information
Konsten att läsa skönlitteratur
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Kommunikation och information
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Välkomna till introduktionen av Vill du välja färg och/eller layout?
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Tips & trix.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
Presentationens avskrift:

Bakgrund Startade 1907 i Kungsbacka av Beda Hallberg med huvudsyftet att hjälpa tuberkulosdrabbade barn.

Konkurrenssituation idag En tuff situation med internationella och nationella hjälporganisationer, som alla ber om pengar. Dessutom har skolbarn och lärare fullt upp varje dag…

År 1999 Vikande intäkter Svagt engagemang Låg kännedom och kunskap

Kommunikativa målgrupper Skolbarn, lärare och skolledare. Lokalkommittéer, beslutsfattare och föräldrar. Allmänheten.

Åtgärder 2000 Fokusera på ett budskap. Engagera skolbarn och lokalkommittéer. Börja annonsera i TV.

2 kampanjperioder Rekrytering (höst / vinter). Försäljning (vår).

Huvudbudskap Det finns fattiga barn i Sverige som Majblomman kan hjälpa.

Fattiga barn? Fattiga svenska barn är inte svältande eller undernärda. Ett utanförskap pga av att vardagsekonomin inte räcker till.

Budskapskontinuitet Fattiga barn - budskapet skall genomsyra alla aktiviteter och förstås av barn och vuxna.

Kommunikationens uppgift Förmedla känslan av att inte kunna få det som vid en första anblick verkar självklart.

Insikt Om man förstår vill man sälja. Om man förstår vill man köpa.

Rekryterings - DR 2005

Film 2004

Resultat 2000 - 2006 Kännedom från 2% till 55%. Intäkter från 24 MKr till 40 MKr årligen.

2007 Öka fokus på affärsidén ”Barn hjälper barn” för att öka engagemang och kännas mer nutida.

Rekryteringskampanjen En filmskola med Felix Herngren till alla mellanstadielever i Sverige. Barnen lär sig vad Majblomman står för och vad de själva kan bidra med. De får tips om hur man berättar detta med hjälp av film.

Film

Insamlingskampanjen Barnens filmer laddades upp på Majblommans hemsida och några filmer visades på TV och på bio.

Några filmer

Sammanfattning Bestäm målgrupper och syftet med kommunikationen. Fokusera på ett budskap även om man vill berätta många saker. Försök hitta det som berör, dvs ”når in”. Satsa sedan på att ”nå ut”.