Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Linköping 2015-11-16 Presentera mig Verksamhetsutvecklare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Linköping 2015-11-16 Presentera mig Verksamhetsutvecklare."— Presentationens avskrift:

1 Linköping Presentera mig Verksamhetsutvecklare

2 Alla 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län
BiBK (Länsbibliotek Sydost) och Regionbiblioteket i Kalmar län År Och ett samarbete mellan folkbiblioteken i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län. Projektet är på 3 år Totalt är det alla folkbibliotek i våra tre län som ingår i projektet. Alla har skrivit på en avsiktsförklaring där man förbinder sig att vara med. Alla ser detta som en möjlighet att skapa något tillsammans som kan få bäring inte bara för den egna kommunen utan för regionen i stort. Alla folkbiblioteken går in och finansierar projektet tillsammans med läns- och regionbiblioteken.

3 MÅL Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten.

4 PROJEKTGENOMFÖRANDE Samarbete med kommunikationsbyrå Dialogseminarier Bibliotekens kärnvärden Målgruppsanalyser Marknadsföringskampanjer

5 KÄRNVÄRDEN OCH LÖFTE Gemensamt budskap i all kommunikation
Övergripande budskap i kampanjer Pay-off tillsammans med respektive biblioteks logotyp Bära övergripande kampanjen Bära klusterkampanjerna Vara utgångspunkten i förändringsarbetet Tolkningar: inte bara låna fysiska böcker, också bli rik på upplevelser och kunskap med hjälp av bibliotekets utbud. Möjlighet till personlig utveckling. Att bli rik av annat än pengar

6 ÖVERGRIPANDE KAMPANJER
Intern kampanj Hösten 2010 Externa kampanjer Januari 2011 Februari 2012

7

8

9

10

11 Målgrupper Bokälskaren Den digitalt ovane Den oerfarne Småbarnsföräldern Vuxenstuderande Tonåringen

12 Kampanjgruppsarbetet
Grupp efter intresse Budget Målgruppsanalys Marknads- och aktivitetsplan Marknadsföringsmaterial Pressmeddelande Utvärdering

13 Målgruppskampanjer Bokälskaren Carina Digitalt nyfikne Magnus
Ljudbokslyssnaren Lasse Småbarnsföräldern till Sigrid Vuxenstuderande Fatima Tonåringarna Felix och Maja

14 Bokälskaren Carina Affischer Bokskylt Programverksamhet

15 Digitalt nyfikne Magnus
Affischer Folder i ställ Prova på-aktiviteter

16

17 Ljudbokslyssnaren Lasse
Affischer Folder Facebooksida Uppsökande verksamhet Information på åkerisajt

18

19 Småbarnsföräldern till Sigrid
Affischer Mall för programblad och värdecheckar Programverksamhet Goodiebags med Pixi-böcker

20 Vuxenstuderande Fatima
Affischer Dragspelsfolder Uppsökande verksamhet

21 Tonåringarna Felix och Maja
Affischer Film med Johan Unenge Facebooksida med tävling

22 FRAMGÅNGSFAKTORER Engagera och involvera all bibliotekspersonal
Sätt upp mål – gör en marknadsplan Lär känna målgruppens behov och förväntningar Samarbeta med reklambyrå

23 FRAMGÅNGSFAKTORER Paketera budskapet – rätt budskap till rätt målgrupp via rätt kanal Ta hjälp av informatör Bli synlig utanför biblioteket med ditt budskap Kontakta media Utvärdera

24 futurumbibl.wordpress.com

25 Kontakt Maria Lundqvist maria.lundqvist@regionblekinge.se


Ladda ner ppt "Linköping 2015-11-16 Presentera mig Verksamhetsutvecklare."

Liknande presentationer


Google-annonser