Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara."— Presentationens avskrift:

1 Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn
Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara

2 Regeringsuppdraget Initiera och samordna en nationell informationssatsning för att underlätta kommunernas rekrytering av privatpersoner till uppdrag för att hjälpa barn och unga. Kort om bakgrund till uppdraget Länge varit svårt att rekrytera familjehem. Kommunerna har länge haft svårt att rekrytera personer till lagstadgade uppdrag för barn och unga. De som anmäler sig har i många fall inte heller rätt förutsättningar eller förväntningar på uppdragen. För att skapa bättre förutsättningar för kommunerna och öka medvetenheten hos allmänheten om uppdragen, fick Socialstyrelsen i uppdrag av regeringen att ta fram en nationell informationssatsning riktad till personer om uppdrag att stödja barn och unga. Regeringsuppdrag med fokus på kommunikation - riktar sig till privatpersoner Avbryt mig gärna om det är något som ni undrar över Uppdragen: Familjehem Jourhem Kontaktfamilj Kontaktperson God man Särskilt förordnad vårdnadshavare Erfarenheter från kommunerna behov av privatpersoner för uppdrag varierar men är i regel stort lägger mycket tid för information om uppdragen till privatpersoner av många intresseanmälningar är det få som leder till uppdrag nationellt stöd välkommet

3 Använda digitala kanaler
Anordna rekryteringskonferens Tryckt material att dela ut - Vykort, faktablad, visitkort. Gratis att beställa. Webbplats nav – information och anmäla intresse Digitala kanaler och personliga berättelser prioriterade Sprida kampanjen i sociala medier - sponsrats mot de målgrupper vi prioriterat. Personer som haft uppdrag och fått insatser berättat om sina erfarenheter – text, film och podd - Viktigt värna integriteten! Porträtten på webbplatsen anonymiserade. Samråd och analyser visade spridning i sociala medier och berättelser från uppdragstagare mest effektivt vid rekrytering. Facebook och Instagram främst, inlägg baserade på filmerna, porträtten, faktauppgifter. Sponsring och annonser - i bloggar, tidningars webbplatser etc Bio och bokningsapp visningar på bio och 268 000 visningar i SF:s bokningsapp Rekryteringskonferensen - Hjälpt kommunerna att ta del av varandras erfarenheter och initiativ.

4 Resultat 23 procent av befolkningen kan tänka sig att ta ett uppdrag
Störst intresse hos kvinnor och unga Lite kunskap om uppdragen - kännedomen kommer mest från media. Fler skulle kunna tänka sig att ta ett uppdrag när de får veta mer om vilka uppdrag det finns att ta. Gäller inte familjehem. Andelen med förkunskaper har ökat och andelen lämpliga uppdragstagare har ökat Kännedomen om uppdragen har ökat med 2-3% Intresset hos privatpersoner 23 procent av befolkningen kan tänka sig att ta ett uppdrag Störst intresse hos kvinnor och unga Lite kunskap om uppdragen Det man inte känner till kan man inte ta ställning till 20xx-xx-xx

5 Viljan att ta ett uppdrag vs kännedomen om uppdrag
Kontaktperson viljan att ta ett uppdrag är 54 procent, kännedomen om att man kan ta ett uppdrag är 32 procent. Kännedomen är näst högst på familjehem men där är viljan att ta uppdrag lägre. 20xx-xx-xx

6 Fortsatta insatser 2018 & 2019 Utveckling av webbplatsen
Nya filmer – filminspelning början av nov Fortsatt satsning i sociala medier Bioreklam Ny sifo undersökning Ny kommunal undersökning Flera regionala konferenser Vi ser att det finns ett stort behov av informationsinsatser kring rekrytering till uppdrag för att hjälpa barn. Det här är en insats som behöver utföras kontinuerligt under en längre tid, för att skapa kännedom bland allmänheten. Därför fortsätter vi med informationssatsningen under 2018 och 2019 inom uppdraget för stärkt kompetens, stabilitet och kvalitetsutveckling inom den sociala barn och ungdomsvården (S2018/00535/FST). De insatser vi sett störst effekt av är inlägg i sociala medier och då framförallt de filmer vi tagit fram, varför vi tror att en framgångsfaktor kan vara att göra fler filmer. Vi såg också att rekryteringskonferensen var väldigt uppskattad bland kommunerna, därför kommer vi att anordna en eller flera uppföljande regionala konferenser tillsammans med kommunerna.

7 Rekryteringskonferenser 2019
Fokusera på rekryteringsfasen Utgå från regionala förutsättningar och behov Stimulera och inspirera i det lokala/regionala rekryteringsarbetet Arrangeras av regionen/regionerna tillsammans med Socialstyrelsen Pågår dialog med norrlandsregionerna 20xx-xx-xx

8 Kontakta oss gärna. Katrin Tonnes katrin. tonnes@socialstyrelsen
Kontakta oss gärna! Katrin Tonnes Anna Svennblad Malin Ockborn

9 Mer information finns på:


Ladda ner ppt "Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara."

Liknande presentationer


Google-annonser