Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Juridiska aspekter vid ansökning om Tekes- och EU-finansiering Jari Vuorijoki, JL.
Välkommen till Informationsmöte
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Biogaskonferens Karlshamn Kommunal samverkan om biogasproduktion ur ett juridisk perspektiv Mathias Sylwan.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Upphandlingslagstiftningen
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Hur länge har vi haft vi regler?
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Energikartläggning i stora företag
Tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten
”La-Scala domen” EG-domstolens dom 12 juli 2001 Mål C-399/98
LSS 1§ Omfattar personer med
Strandskydd och miljöpolitik
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Handläggning enligt SoL
Upphandlingsinformation
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hur har det gått efter införandet av nya LOU?
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Göteborgs universitet. Upphandling och inköp
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Offentlighet och sekretess
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
INKÖP/ UPPHANDLING.
Äldreboende på gång….
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Regler för upphandling
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling LOU
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Förnyad konkurrensutsättning
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Socialt ansvarsfull upphandling
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Presentationens avskrift:

Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010 Upphandling@nacka.se

Köp från egna bolag ”Upphandling från statliga och kommunala företag” prop. 2009/10:134 Upphandling@nacka.se 2 2

Köp från egna bolag; Automatisk befrielse från skyldigheten att upphandla finns inte i LOU. Den upphandlande myndigheten ka i varje enskilt fall göra en bedömning om (Teckal-) villkoren är uppfyllda. Det finns alltså skäl för myndigheterna att analysera sina bolagskonstruktioner! I dag finns omkring 1 600 kommunala bolag, dvs. förutom de som ägs av landsting och staten. Upphandling@nacka.se 3 3

Köp från egna bolag; Teckal-villkoren kontroll- och verksamhetskriterierna Verksamhetskriteriet måste vara uppfyllt för att köp skall få göras från egna bolag. Bolaget ska utföra huvuddelen av sin verksamhet tillsammans med den eller de myndigheter som äger bolaget. Är ägarna flera omfattar detta hela ägarstocken. Förekomsten av privata intressen i bolaget utesluter att den upphandlande myndigheten kan anses utöva en total kontroll över bolaget. Upphandling@nacka.se 4 4

Köp från egna bolag; Teckal-villkoren Kontrollen över de egna företagen, kommuner och landsting Fullmäktige ska (exakt) fastställa ändamålet med företagets verksamheten. 3 kap. 17 § kommunallagen gäller Syftet med lagbestämmelserna är att minimera risken för kompetensöverskridande. Grundsatserna för all kommunal verksamhet ska gälla såsom t.ex. likställighetsprincipen, självkostnadsprincipen, inget vinstintresse. Samtliga styrelseledamöter ska utses av fullmäktige. Offentlighetsprincipen ska gälla. Upphandling@nacka.se 5 5

Köp från egna bolag; Tillfällig lagstiftning Lagstiftningen beträffande köp från egna bolag är en temporär lösning under tiden 1 juni 2010 - 1 januari 2013. Därefter skall regeringen göra en utvärdering av försöket, se SFS 2010:569 och SFS 2010:570. Upphandling@nacka.se 6 6

Ändringarna i LOU och, 15 juli 2010; ”rättsmedelsprop:en” 1 kap. 9 a §, definition: Upphandlande myndigheter bör beakta miljöhänsyn och sociala hänsyn vid offentlig upphandling i den utsträckning det är påkallat med hänsyn till upphandlingens art. Upphandling@nacka.se 7 7

Definitioner, forts. 2 kap. 6 a §, definition: Elektronisk auktion Med elektronisk auktion avses en upprepad process med hjälp av elektroniska medel för att presentera nya lägre priser eller nya värden för vissa delar av anbuden, vilken genomförs efter en första fullständig utvärdering av anbuden och möjliggör en rangordning på grund av automatiska utvärderingsmetoder. Upphandling@nacka.se 8 8

Definitioner, forts. 2 kap. 9 a §, definition: Med inköpscentral avses en upphandlande myndighet som ingår ramavtal om byggentreprenader, varor eller tjänster som är avsedda för andra myndigheter, eller medverkar vid en offentlig upphandling i egenskap av ombud åt flera upphandlande myndigheter. Endast en upphandlande myndighet kan var inköpscentral. (Delegationslag för kommunerna saknas! Kommunerna kan inte nyttja inköpscentraler. Någon tillåtande lagstiftning är inte heller föreslagen.) Upphandling@nacka.se 9 9

Definitioner, forts. 2 kap. 10 a §, definition: Med konkurrenspräglad dialog avses ett förfarande som varje leverantör kan begära att få delta i och där den upphandlande myndigheten genomför en dialog med de anbudssökande som har bjudits in att delta i detta förfarande för att nå fram till en eller flera lösningar som kan tillgodose myndighetens behov och som utgör grunden för de anbud som de utvalda anbudssökandena bjuds in att lämna. Upphandling@nacka.se 10 10

Definitioner, forts. 2 kap. 23 §, definition: Med direktupphandling avses en upphandling utan krav på anbud i en viss form. Även direktupphandlingar är en upphandlingsform. (Direktupphandlingar bör ges en viss tydlig form.) Anbudet kan alltså vara muntligt eller skriftligt. Upphandling@nacka.se 11 11

16 kap. LOU, Överprövning, Skadestånd m.m.… Automatisk avtalsspärr 6 §: Avtalsspärr gäller vid tilldelning med elektroniskt meddelande = 10 dagar. på annat sätt = 15 dagar, t.ex. vid postbefordran. När avtalsspärren gäller får avtal inte ingås. Syftet är att ge anbudssökande och anbudsgivare rådrum att överväga behovet av överprövning av upphandlingen. I förening med övriga bestämmelser om avtalsspärr är syftet också att möjliggöra en överprövning innan avtal sluts. Upphandling@nacka.se 12 12

16 kap. LOU, Överprövning, skadestånd m. m. … 16 kap. LOU, Överprövning, skadestånd m.m.…. Tidsfrister för ansökan om överprövning av avtals giltighet 18 §: En ansökan om ett avtals giltighet ska ha kommit in till förvaltningsrätten En klagande har upp till 6 månader på sig att få fallet prövat av domstol. Upphandling@nacka.se 13

17 kap. LOU, Allmänna bestämmelser om upphandlingsskadeavgift. Alternativ sanktion till att ogiltigförklara avtal är dels tvingande hänsyn till ett allmänintresse och när ett avtal består trots bristande iakttagelse av en avtalsspärr. En särskild avgift (upphandlings-skadeavgift) skall kunna påföras upphandlande myndigheter. Upphandlingsskadeavgift skall kunna påföras även vid otillåten direkt-upphandling. Upphandling@nacka.se 14 14

17 kap. LOU, Upphandlingsskadeavgift, forts … Upphandlingsskadeavgiften är en sanktionsavgift som åläggs en fysisk eller juridisk person på grund av ett rättsstridigt beteende. 8 § ”Upphandlingsskadeavgiften tillfaller staten” . Upphandling@nacka.se 15

17 kap. LOU, Upphandlingsskadeavgift, forts …, 4 § ” Upphandlingsskadeavgiften ska uppgå till lägst 10 000 kronor och högst tio miljoner kronor. Avgiften får inte överstiga tio procentenheter av kontraktsvärdet. Värdet av ett kontrakt skall uppskattas till det totala belopp som skall betalas enligt kontraktet. Upphandling@nacka.se 16

18 kap. LOU, Tillsyn Tillsynsmyndigheten (Konkurrensverket, KKV) ges möjlighet att hämta in upplysningar från upphandlande myndigheter och även från den som kan antas vara en upphandlande myndighet. Upphandlande myndigheter ska vara skyldiga att tillhandahålla de upplysningarna. KKV skall kunna förelägga upphandlande myndigheter att lämna uppgift, att visa upp en handling eller att lämna över en kopia av handlingen. Föreläggandet ska kunna överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Tillsynsmyndigheten ska vara motpart i domstol. De aktuella målen ska omfattas av systemet med prövningstillstånd vid överklagande till kammarrätten. Upphandling@nacka.se 17