EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se EHL Jane Bjurman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
Coaching i akademiska miljöer Vad? Hur? Varför?
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
SAMTAL.
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Förbättrad livskvalitet och arbetssituation på Resmilans Servicehus
Kommunikation.
Förra måndagen gick vi igenom:
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Konsekvenser.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Konsten att leda sig själv
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Kommunikationsplanens delar
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
SBAR för strukturerad kommunikation
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Göteborgs universitet
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Lönesamtalet.
Att tala lön med sin chef
Skriva noveller.
Medarbetarundersökning 2012
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Förra måndagens program:
Personalpolitisk inriktning
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Coaching.
Kommunikation.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
Välkommen till chefsmötet!
Presentationens avskrift:

EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman 070 765 84 33 jane.ehl@swipnet.se EHL Jane Bjurman

GAF medarbetar-/ uppföljningssamtal bör genomföras: Inför varje säsong Medarbetarsamtal GAF medarbetar-/ uppföljningssamtal bör genomföras: Inför varje säsong Mitt under säsongen Efter varje säsong EHL Jane Bjurman

Genom kommunikation och dialog öka GAF Medarbetarsamtal ÖVERGRIPANDE SYFTE Genom kommunikation och dialog öka de enskilda medarbetarnas motivation och prestation i arbetet. Vilket bl a innebär att: Klargöra och kommunicera mål. Klargöra roller och ansvarsfördelning. Ge och ta emot ömsesidig feedback. EHL Jane Bjurman

Ett medarbetarsamtal består av två delar: Struktur, dvs ramen GAF Medarbetarsamtal Ett medarbetarsamtal består av två delar: Struktur, dvs ramen Samtalsteknik, dvs kommunikationen EHL Jane Bjurman

Planera samtalet i god tid. Boka tid med medarbetaren. GAF Medarbetarsamtal FÖRBEREDELSER Planera samtalet i god tid. Boka tid med medarbetaren. Be medarbetaren förbereda sig genom att tänka igenom hur hon/han ser på: EHL Jane Bjurman

Be medarbetaren förbereda sig genom att GAF Medarbetarsamtal Be medarbetaren förbereda sig genom att tänka igenom hur hon/han ser på: Klubben/ arbetsplatsen Sitt eget arbete, effektivitet, ansvar, befogenheter och sin egen arbetsinsats. - Arbetsfördelning, roller inom klubben. - Klimat, stämning, relationer (psykosocial arbetsmiljö). - Fysisk arbetsmiljö. - Ledarskapet - Service och kvalitet - Utveckling och utbildning. EHL Jane Bjurman

Genomför samtalet i en ostörd miljö. Var rak och tydlig! GAF Medarbetarsamtal GENOMFÖRANDE Tidsåtgång ca 2 timmar. Genomför samtalet i en ostörd miljö. Var rak och tydlig! Lyssna aktivt, fånga upp signaler. Sammanfatta samtalet. Dokumentera tillsammans beslut om åtgärder, handlingsplaner om vad, vem, hur och när. EHL Jane Bjurman

Följ upp och håll dialogen levande!!! GAF Medarbetarsamtal UPPFÖLJNING Följ upp och håll dialogen levande!!! EHL Jane Bjurman

Maslows behovstrappa Självförverkligande Erkänsla Samhörighetsbehov GAF Medarbetarsamtal Maslows behovstrappa Självförverkligande Erkänsla Samhörighetsbehov Trygghetsbehov Fysiologiska behov EHL Jane Bjurman

FÖRSVARSMEKANISMER Förnekande/undvikande – man vill inte se eller GAF Medarbetarsamtal FÖRSVARSMEKANISMER Förnekande/undvikande – man vill inte se eller erkänna konflikten. - Överkompensation - svag blir stöddig. Rationalisering – bortförklaring. Projektion – man skyller på någon annan. Förskjutning – man flyttar konflikten till något annat eller annan, där man känner sig starkare. Regression – man beter sig barnsligt, tjurar, kräver medhåll, bråkar. EHL Jane Bjurman

SAMTALSTEKNIK ABC-METODEN GAF Medarbetarsamtal SAMTALSTEKNIK ABC-METODEN Fas A – Man skapar aktiv kontakt, bryr sig om. Aktivt lyssnande. Konfrontation – 3-delade JAG-budskapet Fas B – Fokus på problemet. Fas C – Aktivering av personens egen problemlösande förmåga. ”Hur skulle du själv vilja ……” EHL Jane Bjurman

SAMTALSTEKNIK Konfrontation DEL 1 DEL 2 DEL 3 3-delade JAG-budskap GAF Medarbetarsamtal SAMTALSTEKNIK Konfrontation 3-delade JAG-budskap DEL 1 Beskriv beteendet eller situationen DEL 2 Tala om effekterna, följderna av del 1 DEL 3 Tala om hur du känner Besviken, irriterad, ledsen, arg…. EHL Jane Bjurman