Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Datajuridik i vardagen av betydelse för kvalitetsregister
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Viktiga utgångspunkter
Vad innebär val av vårdenhet?
Samtalet På Arbetsplatsen.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Säkrare vård och omsorg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Behov av habilitering och rehabilitering
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Ramverk för patientmedverkan
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Patientfokuserad vård - hur gör vi?
Detta är God Vård.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Patientlagen och information till patienter och närstående
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Samordnad Individuell Plan
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Patientsäkerhetskultur
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Presentation februari 2015
SBAR för strukturerad kommunikation
Svenska palliativ register
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Onkologidagarna / Swedpos nationella konferens
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Palliativ vård och samordning
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
Ramverk för patientmedverkan
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Din säkerhet på sjukhus
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Presentationens avskrift:

Min guide till säker vård – en handbok för patientens medverkan till säker vård

Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen: ”Vårdgivaren ska ge patienterna och deras när-stående möjlighet att delta i säkerhetsarbetet.” (3 kap. 4 § patientsäkerhetslagen) Guiden ger patienter kunskap, råd och konkret stöd så att de kan medverka till en säkrare vård.

Organisation och arbetssätt Arbetsgrupp som nära samarbetat med SKL:s projekt ”Bättre patientmedverkan i patient-säkerhetsarbete”. Referensgrupp med representanter för berörda organisationer. Fokusgrupper – patienter och personal. Avstämningar med berörda organisationer och nätverk. Test av en pilotversion på elva olika enheter.

Resultat från testningen: Har boken varit till hjälp för dig?

Målgrupper Guiden ska i första hand överlämnas till patienter inom primärvård och specialistsjukvård som har eller kan få upprepade kontakter med vården. Patienter inom tandvården som får mer omfattande behandling. Personalen bör ha tagit del av innehållet innan den lämnas till patienter.

Innehållets avgränsning Innehållet är diagnosövergripande och av generellt värde för patientens medverkan under olika delar i ett vårdförlopp. Det behöver kompletteras med specifik information för olika undersökningar, provtagningar, diagnoser, behandlingar m.m.

Guidens huvudrubriker Samtal Undersökning Behandling Uppföljning Lagar och regler Mer information

Exempel på innehåll Vanliga risker i vården som patienten kan medverka till att förebygga. Exempel på frågor man kan ställa eller frågor man kan få under olika delar av ett vårdförlopp. Fakta om patientens rätt. Vart man kan vända sig med synpunkter, klagomål m.m. Var man kan hitta mer information. Möjligheter att göra egna anteckningar.

Tio goda råd 1. Förbered dig inför dina kontakter med vården. 2. Berätta om dina besvär och dina vanor. 3. Delta i besluten om din vård och behandling. 4. Fråga om din fortsatta vård och behandling. 5. Be om skriftlig information som stöd för minnet. 6.Ta gärna med en närstående om det känns bra för dig. 7. Lär känna dina läkemedel – hur de verkar och varför du ska ta dem. 8. Tvätta händerna ofta för att minska risken för infektioner. 9. Gör ett rökuppehåll i samband med operation. 10.Säg till om något verkar vara fel.

Spridningen Nerladdningsbar på Socialstyrelsens webbplats www.socialstyrelsen.se. Tryckt upplaga: hittills 400 000 exemplar. Alla landsting har fått upplagor för vidare spridning till offentligt finansierade enheter. Erbjudande till privat hälso- och sjukvård. Erbjudande till specialistkliniker inom tandvården. Möjlighet för enskilda att ladda ner eller köpa till självkostnadspris.

Fortsatt utveckling Översättningar Applikation till läsplatta och mobiltelefon Ljudversioner ...och andra anpassningar till olika funktionshinder

Några spontana röster om guiden ”Stort grattis till ett oerhört bra arbete! Fast det är väl egentligen patienterna vi ska gratulera som nu får en väldigt konkret och lättillbegriplig hjälp i att göra sin egen vård säkrare.” (Chefläkare Göran Modin, Akademiska sjukhuset i Uppsala) ”Vi på Ersta har börjat använda boken i patientarbetet och är mycket nöjda.” (Verksamhetschef Margareta Danelius, Ersta sjukhus) ”Vi har spritt guiden till samtliga vårdenheter i landstinget och lyft den på åtskilliga träffar på olika nivåer. Den har väckt stort intresse och det är stor efterfrågan på fler exemplar. Vi kommer efter årsskiftet att göra en mer grundlig uppföljning av hur guiden hittills har använts i våra olika verksamheter.” (Anna-Lena Sunesson, kvalitets- och patientsäkerhetssamordnare i Västerbottens Läns Landsting)

Mer vägledning finns Handbok för vårdgivare verksamhetschefer personal om vad som gäller, ansvarsfördelning, exempel på rutiner m.m. Ny upplaga i början av 2012

En välinformerad patient ”Är trygg och med i det som sker.” ”Kan tillgodogöra sig innebörden av informationen och kan föreställa sig konsekvenserna av olika behandlingar och eventuella risker.” ”Har tillräckligt underlag för att kunna ta ställning till olika alternativ och inser vad som krävs av egen medverkan.” ”Har fått en dialog som bygger på en öppen och lyhörd kommunikation där individen känner sig respekterad och tagen på allvar.”

Frågor och synpunkter birgitta.eriksson@socialstyrelsen.se tel. 075-247 30 85 maria.ennefors@socialstyrelsen.se