– en rättighet för ALLA barn?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

Vad gör regeringen för folkhälsan
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Social investeringsfond Norrköpings kommun
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
kring barn och unga i Helsingborg
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
VÄXA – en förstudie.
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Bilder för lokal utbildning
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
SkolFam2 Norrköpings kommun. SkolFam2  Beviljat: våren 2011  Belopp: 3,9 miljoner kronor  Samverkande parter: social- och utbildningskontoret.  Syfte:
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Tidiga insatser för psykisk hälsa
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Presentation av Folkhälsoplanerare Emma Hevelius
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Fem generella perspektiv i utvecklingsarbetet
Att bryta långvarig skolfrånvaro Workshop 8 oktober Psynk
Forskning och Utveckling i Sörmland Forskning och Utveckling i Sörmland Kommuner och landsting i samverkan länsgemensam resurs olika.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
En arbetsmodell som syftar till att förbättra skolresultat för barn i familjehem Rikard Tordön, doktorand Linköpings Universitet nationell samordnare Skolfam.
Hälsofrämjande insatser i skolan. Utvärdering av DISA. Pernilla Garmy Skolsköterska, Doktor i medicinsk vetenskap Skolsköterskekongress, Stockholm 15 april.
Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutat av landstinget och kommunerna i Östergötland.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland livlinan.liv.se/barnanhoriga.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Sociala investeringsmedel, spår 2
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Presentationens avskrift:

– en rättighet för ALLA barn? Utbildning och hälsa – en rättighet för ALLA barn? Barnrättsdagarna 31 maj-1 juni 2010 Samverkan mellan Helsingborgs stad, Landskrona stad och Region Skåne

Strategiska fokusområden God utbildning och hälsa Utgå från riskgrupper Gemensamt ansvar Uppföljning av resultat Verksamhetsutveckling utifrån arbetet med enskilda barn

Strategiska fokusområden God utbildning och hälsa Utgå från riskgrupper Gemensamt ansvar Uppföljning av resultat Verksamhetsutveckling utifrån arbetet med enskilda barn

Alla barns rätt till utbildning och hälsa Barnkonventionen Artikel 24 – Barnets rätt att åtnjuta bästa uppnåeliga hälsa Artikel 28 – Barnets rätt till utbildning

Varför utbildning och hälsa? Forskning visar att goda skolresultat är en av de mest verksamma hälsofrämjande faktorerna för att kunna påverka livskvaliteten hos barn i riskgrupper Skolresultat = påverkbar faktor Social rapport 2010 ”Låga eller ofullständiga betyg från årskurs 9 ökar risken för framtida psykosociala problem” …”frånvaron av skolmisslyckande är den starkaste skyddande faktorn”

Strategiska fokusområden God utbildning och hälsa Utgå från riskgrupper Gemensamt ansvar Uppföljning av resultat Verksamhetsutveckling utifrån arbetet med enskilda barn

Hur klarar vi vårt 100-procentsuppdrag?

Målgrupper i behov av preventiva insatser Största riskgrupperna för ogynnsam utveckling över tid: Familjehemsplacerade barn Barn som växer upp i familjer med långvarigt försörjningsstöd Barn som är nyanlända i Sverige Barn som tidigt debuterar med normbrytande beteende

Vilka är riskerna? Jämfört med genomsnittet har barnen i dessa grupper i högre utsträckning mycket dåliga skolresultat en väsentligt lägre utbildningsnivå hög risk för suicid förhöjda risker för missbruk av alkohol och narkotika förhöjda risker för fysisk och psykisk sjukdom en högre andel tonårsgraviditeter högre risk för arbetslöshet och behov av ekonomiskt bistånd.

SkolFam − Skolsatsning inom familjehemsvården Ett forskarstött utvecklingsarbete i Helsingborgs stad www.helsingborg.se/skolfam

Psykolog, spec.ped, soc.sekr. SkolFam Lärare/ skola Familjehem Psykolog, spec.ped, soc.sekr. Elev Kartläggning 1 Insatser och uppföljning Kartläggning 2

SkolFam Elever ”underpresterar” i ämnena svenska och matematik i förhållande till sin potentiella utvecklingskapacitet. Exempel: WISC = Wechsler Intelligence Scale for Children (begåvningskartläggning)

Spridning till fler kommuner SkolFam 2 i Norrköping Sammanslutning Helsingborgs stad, stiftelsen Allmänna Barnhuset och Sveriges Kommuner och Landsting Uppstartskonferens i Helsingborg den 20 september Manual på gång

Strategiska fokusområden God utbildning och hälsa Utgå från riskgrupper Gemensamt ansvar Uppföljning av resultat Verksamhetsutveckling utifrån arbetet med enskilda barn

HELSINGBORG kommunstyrelsen LANDSKRONA kommunstyrelsen REGION SKÅNE Skol- och fritids-förvaltningen Barn- och ungdoms-förvaltningen Primär- vården Social-förvaltningen Vuxen-förvaltningen BUP Utvecklings-nämndens förvaltning MBU- hälsovården Kultur-förvaltningen

Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Politisk styrgrupp PArT styrgrupp SkolFam FHI hälsa UTSIKTER ledningsgrupp Team Nord & Syd SKL modellområde LUG NORD LUG SYD Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor

Strategiska fokusområden God utbildning och hälsa Utgå från riskgrupper Gemensamt ansvar Uppföljning av resultat Verksamhetsutveckling utifrån arbetet med enskilda barn

Uppföljning av resultat Gruppnivå Kartläggning 1 Insatser och uppföljning Kartläggning 2 Individnivå

Uppföljning och resultatanalys

Strategiska fokusområden God utbildning och hälsa Utgå från riskgrupper Gemensamt ansvar Uppföljning av resultat Verksamhetsutveckling utifrån arbetet med enskilda barn

Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Politisk styrgrupp PArT styrgrupp SkolFam FHI hälsa UTSIKTER ledningsgrupp Team Nord & Syd SKL modellområde LUG NORD LUG SYD Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor Rektor

Utbildning och hälsa – en rättighet för ALLA barn!