Herregud, är det mödan lönt?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen att höra av dig till Petra Lindström, Arbetet sker i samverkan mellan: Söderhamns kommun, Arbetsförmedlingen.
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Skola och arbetsliv i samverkan
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
Metodstöd.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Centrala innehåll och kunskapskrav
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
Nya Elementar!.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Mål och betygskriterier
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Arbetslivsintroduktion
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning
Supported employment inom gymnasiesärskolan
KOLL PÅ LÄGET Almedalen 2013
Konsten att leda sig själv
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Instruktioner BF12A – BF12B
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Samverkansinsats Trampolinen
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Delaktighet.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Att tala lön med sin chef
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Reflektioner från grupperna No hands up…
METODER ATT NÅ ARBETE OCH SAMVERKAN MED HELSINGFORS SERVICECENTER FÖR ARBETSKRAFTEN SMAK-seminariet Nina Sohlberg-Ahlgren Job coach manager.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Handikapp & Habilitering
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Socialpsykologi.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Maria N Tafuri, SDF Västra Hisingen Annika Björkhem , SDF Östra Gbg
Annika Björkhem och Nina Sunnerfjell, SDF Östra Gbg
Tips för det praktiska ledarskapet
Skolsamverkan - Göteborg.
Workshop Arbetsplatslärande.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Herregud, är det mödan lönt? Naturligtvis är det det!

SYVI = Särskolans och Specialskolans Yrkesvägledares Ideella Förening Mattias Schlyter Yrkesvalslärare på Bollerup gymnasiesärskola nere på Österlen och styrelsemedlem i SYVI mattias@syvi.se Christel Lindqvist Yrkesvägledare (syv) på Norrängsskolans gymnasiesär i Hässleholm och även styrelsemedlem i SYVI christel@syvi.se

Dagens sanning! Vi kommer att generalisera ofantligt mycket, alla våra elever är lika unika som vi

Vad är en utvecklingsstörning? Dödens väntrum? Eller?

Nå, vad är då utvecklingsstörning? Funktionsnedsättning som påverkar a) intelligens b) förmåga att klara vardagen Delas in i Lindrig Måttlig Svår

Vad säger man - Utvecklingsstörning (medicinska termen) Begåvningshandikapp Intellektuell eller kognitiv funktionsnedsättning Slow learners Generella inlärningssvårigheter

Varför utvecklingsstörning? Ärftliga faktorer Genetiska faktorer Skador under graviditet eller under förlossning Förvärvade hjärnskador Undernäring

Utredning Fyra delar: Psykologisk utredning Medicins utredning Social utredning Pedagogisk utredning Testbatteri IQ 70 gränsvärde Lindrig utvecklingsstörning IQ 55 – 70 Måttlig utvecklingsstörning IQ 40 – 55 Svår Utvecklingsstörning IQ - 40

Andra då? Autismspektrumstörning (Autism, Asperger) ADHD ADD Dyslexi Hörsel Syn Rörelse Allt måste vara ett tilläggshandikapp till utvecklingsstörningen som är det primära.

Fungerar vägledningsmodellerna på särskolan?

Lyssna Spegla Uppmuntra Fråga Sammanfatta Klargöra Konkretisera STEG 1 Utreda och klargöra problemsituationen Lyssna Spegla Uppmuntra Fråga Sammanfatta Klargöra Konkretisera Fokusera Visualisera Göra rollspel Aktivera Konfrontera Informera Dela med oss Brainstorma Använda drömteknik Etc etc etc STEG 2 Vidga perspektiv STEG 3 Formulera mål och delmål STEG 4 Upprätta handlingsplan och genomföra den STEG 5 Utvärdera och följa upp

Utreda och klargöra problemsituationen Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) Steg 1 Utreda och klargöra problemsituationen

Steg 1 Psykologutredd vid 4, 6 och 12 års ålder Mottagen i särskolan Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) Fast med egna tankar på hur det är för våra ungdomar Steg 1 Psykologutredd vid 4, 6 och 12 års ålder Mottagen i särskolan Problematiserad från samma åldrar Klargjord av BUP och Habiliteringen LSS-godkänd

Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) Steg 2 Vidga perspektiv

Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) här med egna tankar på hur det är för våra ungdomar Steg 2 Oförmåga till abstrakt tänkande, behöver vara konkret och tydligt Svårigheter med konsekvenstänkande Aldrig ställa öppna frågor

Formulera mål och delmål Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) Steg 3 Formulera mål och delmål

Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) här med egna tankar på hur det är för våra ungdomar Steg 3 Formulera mål och delmål utifrån den faktiska situationen, ofta inte den önskade men den möjliga

Upprätta handlingsplan och genomföra den Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) Steg 4 Upprätta handlingsplan och genomföra den

Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) här med egna tankar på hur det är för våra ungdomar Steg 4 Igen utifrån den faktiska situationen, ofta inte den önskade men den möjliga

Utvärdera och följa upp Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) Steg 5 Utvärdera och följa upp

Steg 5 ”De e lugnt” Fritt efter Vägledningsboken Gunnel Lind (red) här med egna tankar på hur det är för våra ungdomar Steg 5 ”De e lugnt”

Allternativa yrken

Allternativa yrken

Allternativa yrken

Allternativa yrken

Så vad gör vi då?

Yrkesvägledaren Lektioner kring vad är praktik/arbete och vad förväntas av eleven Motiverande samtal/vägledning Anordnar praktikplatser till alla eleverna Praktikplatsbesök, flera gånger per plats och elev Utvärdering med handledarna Framtidsplanering tillsammans med målsman, mentor och ibland kurator (där det behövs) Medverkar i samverkansgrupper i olika kommuner Förbereder arbetsplatsen vid eventuell anställning och ger information kring anställningsstöd Ger alla elever en planerad sysselsättning som kan innebära arbete, DV eller utflyttad DV, SIUS-konsulent med arbetspraktik mm mm.

Det här gör jag: Arbetet med ettorna Arbetet med tvåorna Presentation av min profession med elever och målsmän både via föräldramöte och utvecklingssamtalen Helt enkelt lär känna eleverna Gemensamma vägledningsveckor med tvåorna, där vi gör studiebesök och jobbskuggning. Besök och info av arbetsgivare och gamla elever som fått sysselsättning Samt påbörjas elevens CV där de olika arbetserfarenheterna skrivs in och utvärderas. Gemensamma vägledningsveckor med ettorna Elevens första APL kommer in och jag planerar och ackvirerar arbetsplats tillsammans med karaktärsämnesläraren Besöker eleven på APL och utvärderar utifrån ett yrkesvägledar- perspektiv Deltar i elevens utvecklingssamtal vid behov

Det här gör jag: Arbetet med treorna Arbetet med fyrorna Fortsätter med APL tillsammans med karaktärsämnesläraren där vi/jag ackvirerar, besöker och utvärderar elevens APL samt fyller på elevens CV Påbörjar planeringen med hemkommunen på samverkansmöten Arrangerar truckutbildning och kurs i heta arbeten för de elever som kan ta det till sig Fortsatt med på utvecklingssamtalen Håller i kvällsmöten där Af, LSS, HAB och Fk informerar elev med målsman om deras verksamheter Framtidssamtal med eleven och elevens målsman där vi grovplanerar elevens framtid Arbetar utifrån Supported Employment med eleven där målet är arbete med eller utan stöd eller annan sysselsättning. ”Knyter ihop säcken” för eleven tillsammans med t.ex. Af, kommunens LSS eller annan part. I förekommande fall där inte allt är klart medverkar jag i överlämningsmöten

Nätverk mot arbete AF-samordnarna, unga med funktionshinder SIUS-konsulenter SYV YVL eller annan med praktikansvar

Nätverk mot arbete Träff tre/fyra gånger per år, varav en gång med övernattning och inbjudna gäster. Af är den drivande kraften till mötena Nya vägledare var gång – vi är då ett stöd för dem Vägledningsdagar Af + syv/yvl (mer om detta sen) Skåne har sex samordnare (Af) som delat upp kommunerna Möten två gånger om året (samrådsmöten) i de olika områdena, ser på arbetsmarknaden och vilka möjligheter det finns just där Kollar upp hur många fyror det finns aktuellt år Gemensamma praktikplatsbesök när eleverna är fyror Personligt biträde SPB Pinfärsk information

Framtidsplanering Arbetsförmedlingen Vägledardagar för treorna Fyra kursdagar med upp till tio elever samt en vägledare Tittar på elevens styrkor och svagheter Vem är jag och vad kan jag? Hur är arbetsmarknaden för just mig? Vilket stöd finns det? Allmänna frågor kring lagar och förordningar vad det gäller anställning Test på vad eleven kan tänkas jobba med Handlingsplan Arbetet med fyrorna Möte med alla fyror som vi anser stå till arbetsmarknadens förfogande (tillsammans med målsman och vägledaren) Följer upp elevernas praktik SIUS-konsulent Arbete med stöd Arbetspraktik Eventuell Samhallskontakt (sällsynt)

ARBETSFÖRMÅGA - MER ÄN FÖRMÅGAN ATT UTFÖRA ETT ARBETE Personlig hygien Viktigt Följa uppgörelser och överenskommelser, tider Uthållighet och motivation Självständighet Följa instruktioner Acceptera tillrättavisningar Initiativförmåga Visa hänsyn Lyssna Följa hövlighetsregler Vänta på sin tur Samtala Kontrollera sitt arbete Skolfärdigheter – läsa, skriva, räkna Tempo Mindre viktigt

Vad innebär det att lönearbeta enligt Arbetsförmedlingen Komma varje dag. Komma i tid. Göra arbetsuppgifter som man inte kan välja själv. Stå ut med att inte kunna från början. Stå ut med att göra fel och få kritik. Kunna koncentrera sig tillräckligt bra. Kunna ta in information. Våga fråga när man inte förstår eller inte kan. Se i vilken ordning olika uppgifter skall göras. Kunna prioritera. Se när något är fel och kunna påtala detta. Orka göra klart arbetsuppgifter. Kunna samarbeta. Stå ut med att det är en arbetsplats med arbetskamrater. Inte falla tillbaka i för tidiga försvar i pressade situationer. Hålla tillbaka sina egna personliga behov och se till verksamheten. Stå ut med att ingen arbetsplats är perfekt.

Framgångmodell Introducerar nya vägledare i yrkesvägledningsmodellen Inte ”ensam” på ditt kontor Får mellan 60% - 90% av eleverna på det nationella programmen i arbete med eller utan stöd Tagit många år att utveckla

Inte arbetsmarknad just nu… Vad gör vi då?

Nätverk i kommunerna Medverkar representanter för LSS, Fk, Af, syv/yvl mm. En gång per termin ”Tittar” på alla treor och fyror från den kommunen T.ex. bokar elevträffar, studiebesök i verksamheter, praktik i verksamheter mm

LSS-samverkan ”Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade”, innebär bland annat: Daglig verksamhet Kontaktperson Bostad med särskild service eller familjehem Ledsagare mm Eller som en deltagare på vår konferens sa: Leva Som Svensson Vi gör tillsammans: Planerar sysselsättning för eleven Ansöker om boende och kontaktperson (tillsammans med målsman) Praktik på verksamheterna Samverkansgrupper då vi ser på framtida behov

Men det är inte kört!!! Af och LSS har ett gemensamt uppdrag och ska följa upp eleven Eleven mognar med åren och kan komma i arbete Prioriterad grupp som behöver samhällets stöd

Missa inte: Nåkkve Balldin – som föreläser om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – teoretisk förståelse och praktiskt bemötande Bo Hejlskov Elvén - föreläsningar och föredrag om hantering av problemskapande beteende utifrån ett låg-affektivt förhållningssätt. Olof Röhlander – ”Det blir alltid som man tänkt sig” och ”Bli en vinnarskalle”

…och hålla dig uppdaterad? Vill du veta mer… …och hålla dig uppdaterad? Titta då in på: www.syvi.se