Strategiska nätverk/Partnerskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Framgångsfaktorer för tillgänglighet
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kapitel 13, Likviditet.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Margaretha Lindbäck Jämte som blivit Rospigg 22 år i jämställdhetsarbetets tjänst Tror på systraskap och samarbete Möjlighetsinriktad Verkar lokalt, regionalt.
Supported Employment & Customized Employment
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Ledarskap och arbetsliv
Certifierad miljörevisor
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Arbetsförmedlingen Alla människor som söker jobb har något att bidra med på arbetsmarknaden.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Varför växer inte vissa företag?
Organisationskultur, makt och konflikt
Självförvaltningsfärdigheter
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Samverkan - grundläggande begrepp och struktur i samverkan
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Building Bridges and Breaking Bonds
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
Att få rätt saker att hända
Vad är Landsbygdsnätverket? = Landsbygdsprogrammets nätverk Ca 90 medlemmar Styrgrupp, 11 ledamöter, 1 ordförande Kansli.
”Samverka eller dö !” Johan Nordenswan
Inköp har blivit allt viktigare Inköp är ofta mer än 75% av kostnaderna Behov att ompröva etablerade inköpssätt.
Västra Götaland.
NPF-Huset.
Interna och externa resurser Möjligheter och begränsningar
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
INFORMATIONSMÖTE Instruktioner De efterföljande PPT-bilderna kommer att lotsa gruppen genom informationsmötet för att presentera forum-året och undersöka.
Överenskommelse om samordning kring barn
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Kapitel 15 Budgeten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Mallar svenska.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Hur man kan delta – aktörer inom samhällsskydd och beredskap
Företagsformer och mer om företag
Marknad, målgrupp och mål
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Nuvab Näringslivsprogram
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Strategiska nätverk/Partnerskap

Jan Vennerström Nyhammars Bruk AB Marknadschef, jobbat med försäljnings och marknadsfrågor sedan 1981. Gruvingenjör, Bergsskolan i Filipstad 1978 Nyhammars Bruk sedan 1999 Nyhammars Bruk AB Aktiebolag sedan 1898 men funnits i Nyhammar sedan 1685 Brokig skara ägare genom åren men ägs sedan 2012 av Sjölanders Mekaniska AB, Västerås Idag 30 anställda och omsatte 2013 35 milj. Tillverkar svetsade konstruktioner till vem som än vill köpa inom främst gruv-, stål-, och kraftindustrin. Varit med i i flera mer eller mindre lyckade nätverk under åren.

Nätverk Små och medelstora företag får allt svårare att klara sig själva och kunna hävda sig mot konkurrens både på hemmamarknaden och internationellt. Då man i många fall har begränsade resurser behöver man samarbeta med andra företag för att kunna överleva på sikt. En stor anledning är t.ex. att storföretag på mindre orter tenderar att vilja ha så få leverantörer som möjligt speciellt när det gäller arbeten av servicekaraktär. Ett sånt samarbete mellan flera företag kan ge upp hov till att till tanken att bilda ett strategiskt nätverk som kan definieras som ett organiserat och överenskommet samarbete. Det kan ändå vara svårt för det enskilda företaget att initiera ett samarbete. Ofta sker detta genom att en extern aktör, en s.k. non- business-aktör, av någon övergripande anledning bildar en början och sedan försöker få nätverket att växa på ett lämpligt sätt.

Typer av medlemsföretag i ett nätverk. Ett medlemsföretag är normalt sett de företag som med sin normala aktivitet bidrar till nätverkets arbete utan att ta särskilt ansvar för det övergripande arbetet som planering, målsättningar etc.. Typ ”Business as usual”. Övriga typer av företag som kan förekomma: Navföretag, kan anses vara ett centralt företag som har en viktig roll som övervakande och pådrivande aktör inom nätverket. Drakar, ett företag som är relativt större i någon bemärkelse och som därigenom utgör en sorts motor i projektet. Bidrar ofta med erfarenhet och/eller kunskaper. Koordinator/Eldsjäl, den som driver och samordnar nätverket. Denne, oftast en ensam person, vars egenskaper bidrar till uppbyggandet av själva samarbetet och hjälper till att överbrygga motsättningar under arbetets gång.

Struktur, aktivitet och mål Strukturen i nätverket ändras ofta inte särskilt mycket under ett nätverks livslängd om inget särskilt inträffar. För att ett nätverksarbete skall leda till resultat krävs någon form av aktivitet, vanligen marknadsinriktad, ofta skött av koordinatorn eller om det finns en fungerande försäljningsavdelning i något av de ingående företagen. Viktigt i ett nätverk är att det finns klara och uttalade mål. Ett mål som skall vara: Specifikt Mätbart Accepterat Realistiskt Tidsatt Påverkbart

Nätverksnivå kontra Företagsnivå (SCP-modell) Struktur, aktivitet och mål(resultat) skiljer sig beroende på om man befinner sig på nätverks- eller företagsnivå.   Struktur Aktivitet Resultat Nätverk Komplementaritet Informationsutbyte Starka relationer Konkurrens Kunskapsutbyte Gemenskap Antal företag/Storlek Socialt utbyte Regionens betydelse Interaktion Produktens komplexitet Samverkan Samverkansområde Förtroende/formalitet Företag Organisationsstruktur Engagemang Effektivitet Teknologi Anpassning Vinst Strategi Kapacitetsutnyttjande Resurser Kunskap och kompetens

Förutsättningar och hinder för att ett nätverk skall fungera. Det finns ett möjligt resultat Det finns en hög motivation hos medlemmarna Det existerar en vision och tydliga mål Det finns ett eller flera draglok Det finns en utvecklingspotential Det finns en önskan om att vilja växa Det finns utvecklingskapital Det finns en eller flera eldsjälar Det finns en geografisk närhet Det finns procedurer, regler och rutiner Det finns stödjande externa aktörer Medlemmarna har klara roller och att de vet vem som gör vad och när Medlemmarna har kunskap och är medvetna om nätverkandets villkor Det finns en juridisk överenskommelse Det finns en långsiktighet