Så här jobbar vi på smaragden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Välkomna till Förskolan Lodet
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kyrkskolans fritidshem
Haga rektorsområde Vision och verksamhet. Vision Haga En trygg händelserik hållplats för hållbar utveckling.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
verksamhetsförklaring
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Föräldraråd Östermalm 29/11
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Förskoleklassen på Södermalms skola
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Föräldramöte Klippans förskoleklasser
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Förskolan Ekot´s modell för
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,
Kyrkskolans fritidshem
Läroplansträff fritidshem
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Välkomna till Edboskolan
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
Förskolan Ekot´s modell för
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Välkomna ! Välkomna.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Exempel på skriftligt omdöme
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Källängsråd Föregående protokoll bordlagd punkt Säkra skolvägar 2. Övriga frågor PRAO 3. Skolans verksamhet Brukarenkäten Utvärdering likabehandlingsplan.
Välkommen till Ljungbackens skola!!
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Nätverksträff för lärare i fritidshem
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
VÄLKOMNA! Mälarhöjdens skola
Välkommen till Åkerstorpsskolan!
Presentationens avskrift:

Så här jobbar vi på smaragden

Framgångsrikt koncept Vi arbetar bildligt talat med öppna dörrar mellan de olika verksamheterna som ingår under elevernas hela samlade skoldag. Vi har samma tydliga regler och alla vuxna säger samma sak, reagerar på alla typer av regelbrott på samma sätt. Pedagogerna i arbetslaget kommunicerar kring eleverna och arbetssättet kontinuerligt under dagen. Tydliga vuxna. Höga förväntningar på varandra som pedagoger och på eleverna utan att ge dem en känsla av att vi förväntar oss det omöjliga.

Morgonen på Smaragden Varje morgon äter eleverna på Smaragdens fritidshem frukost tillsammans med eleverna från de andra fritidshemmen på skolan i skolans matsal. Dörren till klassrummen öppnas 7.45, det man som elev kan välja på att göra då är att läsa en bok i soffan eller rita vid bordet. Kl. 8.00 stänger vi dörren, skolan startar!

Morgon samling Vi har gemensam morgonsamling, FC, 1C. Vi läser, sjunger och går igenom dagen. Vi har jobbat så här i flera år nu och det gör att eleverna vet vad som gäller. De äldre barnen visar med sitt sätt åt de yngre hur det ska fungera korrekt och tillfredställande. Detta gör att våra samlingar fungerar mycket bra!

EQ-arbete Vår enhets nyckelord för värdegrundsarbetet är: trygghet, kunskap, inflytande och samverkan. I Smaragdens arbetslag arbetar vi utifrån detta samt styrdokumenten och vår likabehandlingsplan genom att vi förutom att vi som pedagoger är lyhörda och ger eleverna utrymme genom samtal och diskussioner dagligen har EQ-arbete som grund för den gemensamma morgonsamlingen varje torsdag.

Läsprojekt Smaragden Vi startade i början av höstterminen 2012 upp ett läsprojekt för att öka måluppfyllelsen kring det svenska språket. Det handlar om att vi gemensamt FC, 1C arbetar med sagor på flera olika sätt, den nya sagan introduceras alltid med att pedagoger läser högt. Vi har leksaker som knyter an till dessa sagor. Och ger samtliga elever lekutrymme med dem. Vi besöker stadsbiblioteket och Råslättsbibliotek samt har ett nära samarbete med skolbiblioteket.

Sago- leksaker Mumintrollet Sagan om ”Rakel och Kapten Snorfinger”

För att få in olika moment arbetar vi under hela den samlade skoldagen med tillfällen för eleverna att fördjupa sina kunskaper i alla de olika delar som styr verksamheten utifrån de styrdokument som finns.

Beskriv ett föremål

Beskriva ett föremål Varje fredag morgon, på den gemensamma samlingen, är det några förutbestämda elever som har med sig ett föremål hemifrån som de utan att tala om vad det är beskriver för de andra eleverna i gruppen. De har förberett sig hemma så att de vet vad de ska säga. Här tränar eleverna på att tala inför de andra och får möjlighet att bli lyssnade på. Eleverna ges även en naturlig möjlighet att lyssna på de andra eleverna.

Eleverna målar sagofigurerna på väggen Före och efter

Introducerar sagorna om Mumintrollet.

Bygger med lera Här skapas det figurer ur sagorna om Mumintrollet.

Introducerat sagor

Eleverna i 1C skapar barbafigurer

Läxläsning Varje onsdag är det läxläsning på Fritidshemmet, då alla elever har möjlighet att få hjälp från en pedagog med sina läxor. Uppskattat av både elever och föräldrar.

Vår gemensamma omröstning i melodifestivalen

Vårt Resultat av omröstningen i melodifestivalen Ett ypperligt tillfälle att arbeta med matematik i alla grupper, eleverna i 1C tränade sedan stapeldiagram med hjälp av resultatet, i FC diskuterades resultatet och vad eleverna trodde kring det resultat som Sverige skulle ge senare samma vecka. På fritidshemmet dansade och sjöng eleverna.

På Fredagar är det Röris!!! Röris är skapat för barn från förskoleklass upp till trean. Det är känslan i musiken som inspirerar till rörelse och det är enkelt att bara hänga med direkt från början. Programmet tränar kondition, styrka, rörlighet, balans och avslappning. Hela programmet är runt 20 minuter och vi gör Röris-programmet utomhus, på skolgården tillsammans i arbetslaget. Efter genomförandet av Röris-programmet har vi gemensamt massage i 1C och FC.

Datakunskap Vi arbetar utifrån ASL (Att Skriva sig till Läsning) framförallt i 1C men även till viss del även i förskoleklassen. Datorn på fritids används vid skrivandet av vår tidning som kommer ut en gång i månaden.

Ur Skollag (2010:800) 4 kap 4 § kring kvalitetsarbetet i skolan. Barn i förskolan, deras vårdnadshavare och elevernas vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i arbetet. En del i det kvalitetsarbete som sker på Smaragden sker genom att vi finns på de arenor där de flesta elever och vårdnadshavare finns dagligen, de sociala medierna såsom genom egen facebooksida och blogg. 4 kap. 12 § Vårdnadshavare för barn i förskolan och för elever i förskoleklassen, grundskolan och fritidshemmet ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Ett sådant forum för möjlighet till inflytande, att vara uppdaterad kring den dagliga verksamheten är den blogg som skrivs för elevers och föräldrars möjlighet att följa vilka aktiviteter som sker, genom att följa planeringen, genomförandet och utvärderingen kring aktiviteterna. Här finns en förankring från handligsplaner och styrdokument till utförd aktivitet.

Kvalitetsarbete och Inflytande för vårdnadshavare